Wojna na Ukrainie
Pojazdy opancerzone dla ukraińskich medyków
Państwowe przedsiębiorstwo zamówień medycznych Ukrainy poinformowało o zakupie 13 samochodów opancerzonych Gurkha od kanadyjskiego przedsiębiorstwa Terradyne Armored Vehicles za kwotę 124 mln hrywien (blisko 15 mln PLN).
Pojazdy te zostały zakupione dzięki środkom zebranym za pośrednictwem platformy United24. Jest to zatem kolejny zakup pojazdów na potrzeby Ukraińców zrealizowany dzięki funduszom zebranym w ramach zbiórki internetowej. We wcześniejszych tego typu akcjach (z udziałem różnych platform i wsparciu znanych osób) udało się zebrać środki za zakup m.in. transporterów opancerzonych FV103 Spartan, śmigłowca wielozadaniowego Mi-2AM-1 czy wozów ewakuacji medycznej FV104 Samarytanin.
„Te pojazdy są bardzo potrzebne naszym obrońcom, mężczyznom i kobietom. Mają dużą dzielność terenową i są przeznaczone do ewakuacji rannych z linii frontu do najbliższej placówki medycznej w celu udzielenia im pomocy" – poinformowało państwowe przedsiębiorstwo.
Czytaj też
13 armored medical evacuation vehicles have been purchased with donations raised via #united24.
— U24 (@U24_gov_ua) December 27, 2022
Gurkha MPV armored vehicles, built by @TerradyneArmor, have been procured by @MoH_Ukraine for 124,000,000 UAH. They're designed to evacuate the wounded from the front line to hospitals pic.twitter.com/MQ5pxpEEru
Gurkha to rodzina wielozadaniowych pojazdów opancerzonych produkowanych przez kanadyjską firmę Terradyne Armored Vehicles na bazie Forda F-550 Super Duty 4x4. Mogą one pełnić szereg funkcji, od transportu żołnierzy/funkcjonariuszy, przewozu rannych jako wóz ewakuacji medycznej lub jako wóz patrolowy. Posiada on wzmocnione dno i został zbudowany w celu minimalizowania efektów wybuchu min lub improwizowanych ładunków wybuchowych, dlatego można pojazdy te określać mianem MRAP-ów. Jednostkę napędową wariantu MPV zakupionego na potrzeby ukraińskich medyków polowych stanowi turbo diesel V8 6,7 l. o mocy 330 KM sprzężony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. Pozwala mu to na rozwinięcie prędkości do 130 km/h. Stały napęd przenoszony jest na tylną oś, a na przednią jest załączany za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej. Pojazd posiada odporność na poziomie 2 wg. STANAG 4569.