Wojna na Ukrainie
Nowoczesne transportery z Kanady na Ukrainie
Latem 2022 roku premier Kanady Justin Trudeau podczas szczytu NATO w Madrycie zapowiedział dostarczenie na Ukrainę kołowych transporterów opancerzonych LAV ACSV Super Bison w liczbie 39 egzemplarzy. Co najmniej część z nich jest już na froncie.
Kanada od początku rosyjskiej inwazji na Ukrainę aktywnie wspiera ją pomocą wojskową, która pozwala na zwiększenie zdolności bojowych ukraińskich żołnierzy. Po dostarczeniu holowanych armatohaubic M777 wraz z pakietem amunicji precyzyjnej Excalibur przyszedł czas na pierwszy nowoczesny kołowy transporter opancerzony 8x8, jaki Ukraińcy będą mogli wykorzystać w działaniach frontowych. Przypuszczalnie dostarczone pojazdy są przekazywane w wariancie standardowego transportera piechoty. Przekazywane LAV ACSV zapewnią większy poziom bezpieczeństwa żołnierzy względem gąsienicowych transporterów M113 czy używanych wcześniej kołowych wozów rodziny BTR-60/70/80.
Czytaj też
#Ukraine: The first appearance of a 🇨🇦Canadian-delivered Armoured Combat Support Vehicle (ACSV LAV) APC in Ukraine.
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) December 31, 2022
39 of these modern vehicles were promised by Canada at the end of June, but only began arriving recently. pic.twitter.com/UZjaq5xqbr
Przekazywane przez Kanadę Super Bisony są pierwszym nowoczesnym kołowym transporterem opancerzonym 8 × 8, które otrzymała Ukraina. Rząd w Ottawie nie zdecydował się jednak (na razie) na przekazanie wycofywanych kołowych bojowych wozów rozpoznawczych Coyote, uzbrojonych w armaty 25 mm, które mogły znacząco podnieść zdolności ukraińskich jednostek zmotoryzowanych. Co ciekawe, wcześniej swoje transportery Piranha III, należące do tej samej rodziny co LAV chciała dostarczyć Dania, ale transakcję zawetowała Szwajcaria. Kanadyjskie transportery są jednak produkowane przez tamtejszy oddział General Dynamics Land Systems, więc to Kanada będzie decydować o ich dostawie.
Czytaj też
Wozy LAV ACSV Super Bison bazują na platformie kołowych transporterów opancerzonych LAV 6.0 będących zmodernizowaną wersją LAV III. Są one wyposażone w zmodernizowane zawieszenie 6.0 nowej generacji i 450-konny silnik. Zapewniają one zwiększoną ochronę względem poprzednika zapewnianą m.in. przez zmieniony kształt dna kadłuba, w układzie V pozwalającym na większe rozproszenie wybuchu min i ładunków wybuchowych. Kanada zamówiła ich 360 egzemplarzy w celu zastąpienia wozów M113 (135 sztuk) i LAV II Bison (198 sztuk).
szczebelek
Wszyscy czekają, aż ktoś zdecyduje się wysłać nowoczesny transporter z działem 30 mm w tym kontekście plotki o Bradleyach są ważne wysłanie nawet 300 sztuk zbieraniny różnych typów może zmienić możliwości ofensywne.
mick8791
Bradley ma armatę 25 mm, a nie 30.