Reklama
  • Wiadomości

Kolejny zdobyczny sprzęt zasili ukraińskie szeregi

Ukraińscy wolontariusze z fundacji charytatywnej Serhija Prytuły pracują nad przywróceniem do służby do wielu rodzajów zdobytego na Rosjanach sprzętu wojskowego, który po zakończeniu remontów byłby wdrożony do ukraińskiej armii. Jednym z takich pojazdów będzie transporter KamAZ-63968 Tajfun-K.

KAMAZ-63968 Tajfun-K (zdjęcie poglądowe).
KAMAZ-63968 Tajfun-K (zdjęcie poglądowe).
Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia

Jednym z największych donatorów uzbrojenia dla Ukrainy są Rosyjskie Siły Zbrojne, które w różny sposób dostarczyły ukraińskiej armii setki różnego typu pojazdów (niekoniecznie z własnej woli). Część z nich jest remontowana i wysyłana do jednostek dzięki m.in. technikom z fundacji charytatywnej Serhija Prytuły w ramach projektu „Zdobyczny Pancerz”. Teraz mają trwać pracę nad jednym z przejętych kołowych transporterów opancerzonych KamAZ-63968 Tajfun-K. Z racji na sporą liczbę zdobytych samochodów ciężarowych rodziny KamAZ oraz wykorzystywania przez naprawiany wóz wielu podzespołów zachodniej produkcji jego remont nie będzie aż tak problematyczny. Dotychczas. Ukraińcom udało się przejąć 6 z łącznie 28 utraconych przez Rosjan tego typu wozów. Całość prac ma miejsce dzięki stałym darowiznom przekazywanym przez osoby prywatne, jak i firmy (krajowe oraz zagraniczne).

Reklama

Dotychczas dzięki projektowi „Zdobyczny Pancerz” udało się wyremontować i przekazać armii ukraińskiej łącznie 49 pojazdów (nie jest wiadome czy zaliczają się do tego konstrukcje improwizowane jak hybryda T-62 i BMP-2 w tym np. opancerzony pojazd AMN-590951/Spartac. O innych przykładach pojazdów przywróconych do służby dzięki pracy ukraińskich wolontariuszy pisałem w poniższym artykule.

KamAZ-63968 Tajfun-K to rosyjski transporter opancerzony w układzie 6x6 opracowany w ramach stworzenia pojazdów rodziny Tajfun i wdrożony do służby w 2014 roku. Załogę stanowią 2 osoby, zaś desant może wynosić do 16 osób. Są oni chronieni przez pancerz spełniający normę 3b według NATO STANAG 4569 (ochrona przed amunicją 14,5 × 114 mm). Za napęd tego ważącego 21 000 kg pojazdu odpowiada silnik wysokoprężny ЯМЗ-5367 I6 (JaMZ) o mocy 450 KM połączony z przekładnią automatyczną JaMZ, co pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 105 km/h. Obecnie pojazdy tej rodziny przechodzą proces wymiany zachodnich podzespołów na te produkowane przez rosyjski (i nie tylko) przemysł. Dotychczas na ich użytkowanie zdecydowała się Rosja, Turkmenistan oraz Uzbekistan.

KamAZ-63968 Tajfun-K (zdjęcie poglądowe).
KamAZ-63968 Tajfun-K (zdjęcie poglądowe).
Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia
Reklama
WIDEO: Akt dywersji. Co wiemy o kolejowym sabotażu?
Reklama
Reklama