Reklama

Wojna na Ukrainie

Kolejny zdobyczny sprzęt zasili ukraińskie szeregi

KAMAZ-63968 Tajfun-K (zdjęcie poglądowe).
KAMAZ-63968 Tajfun-K (zdjęcie poglądowe).
Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia

Ukraińscy wolontariusze z fundacji charytatywnej Serhija Prytuły pracują nad przywróceniem do służby do wielu rodzajów zdobytego na Rosjanach sprzętu wojskowego, który po zakończeniu remontów byłby wdrożony do ukraińskiej armii. Jednym z takich pojazdów będzie transporter KamAZ-63968 Tajfun-K.

Jednym z największych donatorów uzbrojenia dla Ukrainy są Rosyjskie Siły Zbrojne, które w różny sposób dostarczyły ukraińskiej armii setki różnego typu pojazdów (niekoniecznie z własnej woli). Część z nich jest remontowana i wysyłana do jednostek dzięki m.in. technikom z fundacji charytatywnej Serhija Prytuły w ramach projektu „Zdobyczny Pancerz”. Teraz mają trwać pracę nad jednym z przejętych kołowych transporterów opancerzonych KamAZ-63968 Tajfun-K. Z racji na sporą liczbę zdobytych samochodów ciężarowych rodziny KamAZ oraz wykorzystywania przez naprawiany wóz wielu podzespołów zachodniej produkcji jego remont nie będzie aż tak problematyczny. Dotychczas. Ukraińcom udało się przejąć 6 z łącznie 28 utraconych przez Rosjan tego typu wozów. Całość prac ma miejsce dzięki stałym darowiznom przekazywanym przez osoby prywatne, jak i firmy (krajowe oraz zagraniczne).

Reklama

Dotychczas dzięki projektowi „Zdobyczny Pancerz” udało się wyremontować i przekazać armii ukraińskiej łącznie 49 pojazdów (nie jest wiadome czy zaliczają się do tego konstrukcje improwizowane jak hybryda T-62 i BMP-2) w tym np. opancerzony pojazd AMN-590951/Spartac. O innych przykładach pojazdów przywróconych do służby dzięki pracy ukraińskich wolontariuszy pisałem w poniższym artykule.

Czytaj też

KamAZ-63968 Tajfun-K to rosyjski transporter opancerzony w układzie 6x6 opracowany w ramach stworzenia pojazdów rodziny Tajfun i wdrożony do służby w 2014 roku. Załogę stanowią 2 osoby, zaś desant może wynosić do 16 osób. Są oni chronieni przez pancerz spełniający normę 3b według NATO STANAG 4569 (ochrona przed amunicją 14,5 × 114 mm). Za napęd tego ważącego 21 000 kg pojazdu odpowiada silnik wysokoprężny ЯМЗ-5367 I6 (JaMZ) o mocy 450 KM połączony z przekładnią automatyczną JaMZ, co pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 105 km/h. Obecnie pojazdy tej rodziny przechodzą proces wymiany zachodnich podzespołów na te produkowane przez rosyjski (i nie tylko) przemysł. Dotychczas na ich użytkowanie zdecydowała się Rosja, Turkmenistan oraz Uzbekistan.

Czytaj też

KamAZ-63968 Tajfun-K (zdjęcie poglądowe).
KamAZ-63968 Tajfun-K (zdjęcie poglądowe).
Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. Okropny

    JaMZ nie produkuje przekładni automatych

  2. user_1053123

    jedna sztuka uratuje UKRAINĘ

  3. PA

    Zgoda !

  4. Buczacza

    Nie jednym z największych. Tylko największym.... Zdecydowanie...

    1. Saymon

      Akurat dla ukrainców najwieksi darczyńcy to amerykanie, Polacy, Niemcy i Czesi. Z tego tylko Polacy dają wszystko za darmo. Z tym że dla Rosjan to ukraincy są jedynymi darczyncami, reszte muszą sami wyprodukować lub kupić, Rosjanie nie żebrzą.

    2. Buczacza

      Ach ci Polacy... Przy okazji Oryx t-80 i wszystko jasne...

    3. Anty 50 C-cali

      uspokój się @Saymon - najwidoczniej NIE rozumiesz co znaczy "darczyńcy" i co "wszystko za darmo" Rosjanie nie żebrzą, niet. Czaasem tylko niet wychodzi skopiowanie siłowniczków sterujących statecznikami " niezwykle , tylko!, podobnych " do tych starych AIM-7. Ot, ujawniono, że pokojowa Rossija która nigdy na nikogo nie napadła ( nie żebrała - tylko Zabierała), wysłała parę gieroi z których jeden przyciskał spust ODPALEŃ RAKIET. Nad wodami międzynarodowymi Morza Czarnego