Reklama

Kolejna strata rosyjskiego lotnictwa. Su-34 rozbity

Su-34 / Fot.  Dmitry Terekhov (CC BY-SA 2.0)
Su-34 / Fot. Dmitry Terekhov (CC BY-SA 2.0)

Rosyjski bombowiec Su-34 rozbił się w obwodzie niżegorodzkim w czasie lotu szkoleniowego. Jego dwuosobowa załoga przezyła- poinformowała Agencja TASS powołując się na informacje rosyjskiego ministerstwa obrony.

„Dzisiaj około godziny 13:00 czasu moskiewskiego w obwodzie niżegorodzkim podczas wykonywania planowego lotu szkoleniowego rozbił się samolot Su-34. Podczas podejścia do lądowania nastąpiła awaria systemu wysuwania jednego z podwozi. Załoga podjęła kilka prób usunięcia usterki w locie, jednak sytuacja nie uległa zmianie. Na polecenie kierownika lotów załoga wyprowadziła samolot w bezpieczną strefę i katapultowała się” – poinformował rosyjski resort obrony.

Obaj piloci mieli przeżyć zdarzenie, a samolot wyprowadzony nad bezludne tereny nie spowodował dodatkowych strat na ziemi.

Czytaj też

Awaria systemu wysuwania podwozia może wpisywać się w prawdopodobną teorię o wysokim zużyciu rosyjskiej floty samolotów bojowych z powodu ich intensywnego wykorzystania. To już 39. potwierdzony zniszczony Su-34 od czasu wybuchu pełnoskalowej wojny 22 lutego 2022 roku, a zarazem 137 utracony samolot bojowy (wliczając wypadki poza strefą działań wojennych).

Su-34 to jeden z czterech typów samolotów bojowych, które Rosja jeszcze produkuje (poza Su-30, Su-35 i Su-57). W tym roku przemysł rosyjski przekazał Siłom Powietrzno-Kosmicznym Federacji Rosyjskiej dwa egzemplarze tego samolotu. Równolegle Rosja utraciła w tym roku przynajmniej trzy takie maszyny zniszczone i dwie uszkodzone.

Su-34 jest jednym z dwóch najbardziej intensywnie używanych przez Rosjan samolotów w tej wojnie. Drugim jest samolot pola walki Su-25, który także ma potwierdzone straty na poziomie 39 maszyn.

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (6)

  1. Tani2

    Zdjęcie ilustracyjne to ciekawy Su-34 z elementami identyfikacji nietypowymi dla tego typu. Szaro popielate są typowe dla Su-35s . Dla tego typu i Su-30 sm typowym jest kolor biały. Jak dużo tak wymalowanych płatowców było ? Nie więcej jak kilka ,samoloty te bardzo rzadko wpadały w obiektyw aparatu bo nie były na wyposażeniu jednostki liniowej a raczej Achtubińska lub Lipiecka. Ja mam kilka fotek tego płatowca czerw 02 z ćwiczeń Ładoga 16 czyli corocznej imprezy organizowanej do wojny w Leningradzkim OW. Na koniec ile lakieru szło na wymalowanie 1 samolotu 200 kg. Emalia dla tego typu ma symbol AS1115 więc kto chce może malować...

    1. Wania

      Patrząc na ten kolor to kilka drewnianych chałup w okolicy też jest wreszcie pomalowanych.

    2. Davien3

      @Tanoi biorąc pod uwage ze tam są przynajmniej dwa Su-34 z szarymi końcówkami stareczników..........

  2. Tani2

    Ja humorystycznie,cały profilowy czyli lotniczy net lamentuje. W Kazaniu ruscy uruchomili nową halę montażową ma mieć dł 320m i teraz pytanie co tam będą składali Tu-160 czy Tu-95 remontować? A wy się przejmujecie 1,2,3,4,5,6,7 Sukami 34 co oni je składają masowo.

    1. GB

      Wow... W 2025 raptem 2 Su-34 dostarczono. Niby w jaki sposób będą remontować Tu-95 jak nie produkują silników do nich?

    2. Tani2

      Produkują ich klony do napędu pomp na liniach przesyłowych gazu i ropy. Czyli części mają

  3. Tani2

    Ja dopiszę jedno tą katastrofa pokazuje jedno . Posiadać apteczkę nie znaczy umieć sobie pomóc. Mam nadzieję że żołnierze WP a piloci szczególnie są znakomicie wyszkoleni w tym temacie. I to powinni wymusić na nich ich dowódcy. Bo oni mają dla ojczyzny żyć a nie umierać. A podobno lepiej się uczyć na czyichś błędach jak na własnych.

  4. Tani2

    Jak podał F-B szturman tego samolotu zginął czyli uratował się tylko pilot. Tradycyjnie człowieka szkoda samolotu nie.

    1. Tani2

      Wg mnie przyczyną prozaiczną zniosło go na drzewa. Lotników główna choroba ,niechęć do spadochronu. Samo życie. Płatowiec typowy w produkcji seryjnej do dzisiaj wyprodukowano ok 180 szt z egz przedseryjnymi

    2. Zenek2

      Wysoce prawdopodobne, że ten człowiek atakował obiekty cywilne, więc byłbym ostrożny z tą tradycją.

    3. GB

      Tani2, już przed 2022 rokiem Su-34 szły na złom, te z pierwszych produkcji. Do lutego 2022 roku to mieli +- 120 Su-34. Doszły straty i to duże. I średnio produkowali 10-12 rocznie od 2022 roku, czyli mogli w sumie wyprodukować 160 Su-34 (co zresztą potwierdza inny branżowy portal obronny - autor Łukasz Pacholski). A uwzględniając straty to mają ich mniej więcej tyle ile w lutym 2022 roku. Ale to nie znaczy, że mają tyle samo zdolnych do misji bojowych, resursy, uszkodzenia itd eliminują te samoloty. Uwzględniając straty w Su-24 to lotnictwo bombowe kurczy się, a uwzględniając lotnictwo pola walki (Su-25) to po prostu nie ma samolotów dla starych jednostek, a o tworzeniu nowych nie ma mowy.

  5. Buczacza

    To bardzo dobry news... Potwierdzający kwalifikacje zawodowe kompleksu sportowego leśnego imperium. Jak i pilotów...z czego powinniśmy się cieszyć. Na pewno sama kabina prysznicowa z termostatem. Jak wiadomo jest niezniszczalna. Resztę przełożą z Po-2 tudzież AN-2. I będzie jak nowy. Zresztą jakby co to mają tysiące odłożone. Przynajmniej według (kolegi ( z moskwy...

  6. GB

    Moze i nawigator skontaktował sie z ratownikami ale jak donosi znany ruski kanał o lotnictwie na Telegramie, aczkolwiek nie fighterbomber, nawigator zmarł.

Reklama