Technologie
Ostatni włoski Eurofighter dostarczony
Siły powietrze Włoch odebrały oficjalnie ostatni z 21 zamówionych samolotów Eurofighter Typhoon w wersji Tranche 3A, która posiada pełne możliwości rażenia zarówno celów powietrznych jak i powierzchniowych z użyciem uzbrojenia kierowanego. Łącznie włoskie lotnictwo dysponuje obecnie 95 maszynami Eurofighter Typhoon, budowanymi w kooperacji przez koncerny Airbus, Leonardo i BAE Systems.
23 października z zakładów Leonardo w Casell w rejonie Turynu do bazy lotniczej w Istranie odleciała ostatnia z maszyn Eurofighter w najnowszym wariancie wielozadaniowym. Samolot trafił do 132° Gruppo (132. eskadry) 51° Stormo (51. skrzydła). W uroczystości oficjalnego przekazania do sił powietrznych wziął udział szef sztabu włoskich sił powietrznych, generał Alberto Rosso, prezes koncernu Leonardo, Alessandro Profumo a także dyrektor zarządzający pionu lotniczego, Marco Zoff.
Samolot ten dowiódł tego, że stanowi niezawodny, elastyczny i wszechstronny zasób, oraz jest gotowy sprostać nowym wyzwaniom technologicznym w celu zagwarantowania najwyższego poziomu bezpieczeństwa na włoskim niebie oraz ochrony interesów narodowych.
Dzieje się tak dzięki szerokiej gamie zdolności operacyjnych, które uzupełniają takie zadania w zakresie obrony powietrznej, jak wywiad, obserwacja i rozpoznanie (Intelligence Surveillance Reconnaissance - ISR) oraz atak (z możliwością zmiany misji już w trakcie jej trwania). Dzisiejsze zdolności samolotu wynikają z długofalowej, skutecznej współpracy między krajowym przemysłem obronnym a włoskimi siłami powietrznymi; z synergii, która dalej wspiera i umacnia system krajowy i pozwala nam skutecznie realizować naszą codzienną misję polegająca na chronieniu ludzi.
Eurofighter został zaprojektowany w ramach międzynarodowego programu Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec i Hiszpanii. Program charakteryzuje architektura otwarta, ze szczegółowo określonym programem technologicznych aktualizacji oraz ulepszeń, które zapewniają stale ewoluujące technologie, zarówno na pokładzie samolotu jako i w kontekście wsparcia logistycznego, zwiększają jego skuteczność operacyjną, przeżywalność oraz wydajne zarządzanie.
Wkład koncernu Leonardo stanowi 36% wartości całego programu, pozwala to odgrywać kluczową rolę w zakresie komponentów aeronautycznych oraz elektroniki pokładowej dzięki czemu firma jest odpowiedzialna za dwa główne czujniki (radar oraz IRST) a także za inne podstawowe technologie związane z awioniką. Leonardo odgrywa kluczową rolę w ewolucji myśliwca Eurofighter dzięki nowemu radarowi z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array), który poprawia osiągi i konkurencyjność, co z kolei przyczynia się do powiększenia grupy odbiorców na rynkach eksportowych na następne dziesięciolecia. Zakłady w Caselle produkują obecnie 28 maszyn Eurofighter Typhoon dla sił powietrznych Kuwejtu - pierwsze z nich mają zostać dostarczone w konfiguracji Tranche 3A, wyposażonej m. in. we wspomniany radar AESA.