Geopolityka
Niemcy modernizują "Lisy"
Niemiecki koncern zbrojeniowy Rheinmetall zdobył warte 135 mln EUR zamówienie na kolejną modernizację kołowych transporterów opancerzonych Fuchs (Lis) Bundeswehry. Modernizacji podlegać będzie dziewięćdziesiąt pojazdów. Niemieckie Federalne Biuro Bundeswehry - Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology and In-Service Support (BAAINBw) w Koblencji zatwierdziło kontrakt w następstwie decyzji komisji budżetowej parlamentu federalnego. Dostawy nowych pojazdów mają rozpocząć się w 2017 roku, a zakończyć w 2020 roku.
Rheinmetall już wcześniej zmodernizował 177 tych maszyn do standardu oznaczonego 1A8. Wariant ten wyróżnia zwiększenie odporności na miny i IED oraz poprawa odporności balistycznej kadłuba pojazdu.
Pierwsze transportery Fuchs weszły do eksploatacji w 1979 roku (pierwotnie produkowany przez Rheinstahl-Henschel), a z obecnie jest użytkowanych prawie 1200 wozów w różnych wariantach i konfiguracjach w kilku armiach świata. Dobre parametry taktyczno-techniczne oraz akceptowalne warunki eksploatacji wystawiają im wysoką ocenę. Był on również użytkowany podczas działań wojennych czy operacji stabilizacyjnych m.in. w Iraku, Afganistanie, Mali czy Kosowie. Obecny zakres modernizacji ma na celu kolejne polepszenie parametrów użytkowych tych niezbędnych dla Bundeswehry pojazdów.
Transporter oprócz standardowej wersji jest obecnie użytkowany w kilku wariantach m.in. wozu dowodzenia, rozpoznania artyleryjskiego, inżynieryjnej, wali radioelektronicznej, łączności, ewakuacji medycznej, rozpoznania chemicznego, biologicznego i radiologicznego czy wykrywania i neutralizacji IED.
Po modernizacji armia niemiecka będzie posiadała 267 transporterów w standardzie 1A8 (łącznie 728 różnych wersji w eksploatacji i rezerwie).
W ramach modernizacji w wozach oprócz poprawy odporności balistycznej i przeciwminowej, montuje się fotele redukujące skutki oddziaływania na człowieka wysokich przyspieszeń spowodowanych przez wybuch miny lub innego ładunku. Wzmacnia się nadkola, drzwi i okna oraz strukturę wewnętrzną kadłuba i zmienia aranżację jego wnętrza.
Wartym odnotowania jest fakt, że pojazd ten oznaczony jako M93A1NBCRS Fox był użytkowany przez US Army i US Marine Corps jako wóz do rozpoznania chemicznego, biologicznego i radiologicznego. Wyposażono go m.in. w zintegrowany wykrywacz, parę mechanicznych wysięgników do zbierania próbek, wysuwany maszt do wykrywania i analizy chmur gazowych, spektrometr masowy, system pozycjonowani i nanoszenia danych na mapę obejmującą teren działań. Cały taki proces był w pełni zautomatyzowany a sam pojazd to jeden z niewielu bezpośrednio kupionych zagranicą wzorów uzbrojenia przez USA.