An-132 odbył pierwszy oficjalny lot próbny startując z lotniska Kijów-Swiatoszyn i lądując w porcie lotniczym Kijów-Hostomel należącym do koncernu Antonowa i będącego bazą macierzystą masz należących do Antonov Airlines (takich jak An-225 czy An-124).  Samolot pilotowali: (dowódca) pilot doświadczali Antonowa Wiktor Gonczarow i (drugi) pilot doświadczalny Mohammed Ayash z firmy Taqnia Aeronautics Company. Na pokładzie znajdowali się również inżynier prób w locie Władimir Niestierko i pilot doświadczalny Bohdan Zagorulko z koncernu Antonow. Maszynie towarzyszył w locie odrzutowy samolot transportowy An-178.

Na lotnisku Hostomel odbyła się uroczystość z udziałem prezydenta Ukrainy Petro Poroszenki oraz delegacji z Arabii Saudyjskiej na czele której stał dr Khaled Abdullah Alhussain, dyrektor King Abdul Aziz City for Science and Technology (KACST). Jest to związane z znacznym udziałem finansowym saudyjskich firm. Docelowo produkcja samolotu An-132 ma być realizowana przez zakłady Taqnia Aeronautics w Arabii Saudyjskiej, co stanowi element planu dywersyfikacji dochodów tego kraju, realizowanego przez King Abdulaziz City for Science and Technology (KACST).

Antonow pełni natomiast rolę integratora projektu i przedsiębiorstwa odpowiedzialnego za koordynację współpracy międzynarodowej oraz dostarczającej zaawansowane technologie. Docelowo w ciągu 20 lat przewidywana jest sprzedaż ok. 250-300 egzemplarzy nowej maszyny, która ma zastępować przede wszystkim samoloty An-26 i An-32, głównie na Bliskim Wschodzie, w Azji Południowo-Wschodniej, Afryce i Ameryce Południowej. Pierwszym nabywcą An-132 mają być saudyjskie siły zbrojne i służby państwowe.

Czytaj też: Antonow prezentuje prototyp samolotu transportowego An-132. "Efekt międzynarodowej współpracy" [WIDEO]

An-132D jest wyposażony w silniki Pratt&Whitney Canada PW150 ze śmigłami brytyjskiej firmy Dowty Propellers, w pełni cyfrową awionikę typu glass cockpit dostarczył amerykański koncern Honeywell, a zintegrowany system nawigacyjny francuska firma Linde-Aerospace Toulouse SAS. Szeroko zastosowano w strukturze samolotu nowoczesne stopy i kompozyty.

Będący głęboką modernizacją popularnego średniego samolotu transportowego An-32, samolot An-132D ma charakteryzować się dwukrotnie większym zasięgiem, lepszą ładownością oraz krótkim startem i lądowaniem z nieutwardzonych lotnisk. Maksymalna prędkość przelotowa An-132 to 550km/h natomiast pułap 9 tys. metrów. Zasięg przy maksymalnym ładunku o masie 9,2 tony ma wynosić 1270 km. Maksymalny dystans lotu ma natomiast sięgać ponad 4400 km. W ładowni maszyny może zmieścić się 46 spadochroniarzy, 75 żołnierzy, 27 par noszy i 2 lekarzy albo dwa pojazdy opancerzone. Planowe są również warianty specjalistyczne samolotu An-132, przeznaczone np.  do walki radioelektronicznej, misji patrolowych czy misji morskich, łącznie z wykrywaniem okrętów podwodnych. 

Czytaj również: Antonow walczy o rynek indyjski

Reklama

Komentarze (3)

  1. ktos

    I czym sie rozni od AN-26 ze ma az nowy numer? Dodano antene UKF czy moze pomalowano na inny kolor podwozie? Kiedys produkowano dziesiatki wariantow samolotow zachowujac oznaczenie (np MIG-21) teraz wygna inaczej antenke i juz nowy samolot. Co nie zmienia faktu ze fajnie ze cos tam produkuja...

    1. Davien

      Od An-26 wszystkim, to jest wersja rozwojowa An-32 o znacznie większym udżwigu i lepszych praktycznie wszystkich parametrach

  2. Mx

    Piekna maszyna, nawet bardziej mi sie podoba niż herkules. Kiedy kupujemy?

    1. Hercules

      Jest mniejszy niz Hercules

    2. edi

      Nie startuje do Herkulesa bo to nie ta klasa.

    3. arona

      Kupować ? Niby po co. Samolot klasy używanych u nas C-295M, jednak ma np. dużo mniejszy zasięg. Po co nam dwa typy samolotów o zbliżonych parametrach skoro C-295M mamy jak na nasze potrzeby o kilka za dużo.

  3. Willgraf

    odkurzony AN-26