Ukraińsko-saudyjski An-132 wzbił się w powietrze [WIDEO]

4 kwietnia 2017, 13:03
An-132 w towarzystwie An-178 (lewy dolny róg) podczas swojego pierwszego lotu próbnego - fot. Antonov Corporation
Fot. Antonov Corporation
Fot. Antonov Corporation

W Kijowie swój dziewiczy lot odbył prototyp samolotu An-132. Maszyna spędziła w powietrzu 110 minut z mieszaną, ukraińsko-saudyjską załogą na pokładzie. Uroczystość uświetnili swoją obecnością prezydent Ukrainy Petro Poroszenko oraz dr Khaled Abdullah Alhussain, dyrektor King Abdul Aziz City for Science and Technology (KACST). Nowej maszynie towarzyszył w locie samolot transportowy An-178.

An-132 odbył pierwszy oficjalny lot próbny startując z lotniska Kijów-Swiatoszyn i lądując w porcie lotniczym Kijów-Hostomel należącym do koncernu Antonowa i będącego bazą macierzystą masz należących do Antonov Airlines (takich jak An-225 czy An-124).  Samolot pilotowali: (dowódca) pilot doświadczali Antonowa Wiktor Gonczarow i (drugi) pilot doświadczalny Mohammed Ayash z firmy Taqnia Aeronautics Company. Na pokładzie znajdowali się również inżynier prób w locie Władimir Niestierko i pilot doświadczalny Bohdan Zagorulko z koncernu Antonow. Maszynie towarzyszył w locie odrzutowy samolot transportowy An-178.

Na lotnisku Hostomel odbyła się uroczystość z udziałem prezydenta Ukrainy Petro Poroszenki oraz delegacji z Arabii Saudyjskiej na czele której stał dr Khaled Abdullah Alhussain, dyrektor King Abdul Aziz City for Science and Technology (KACST). Jest to związane z znacznym udziałem finansowym saudyjskich firm. Docelowo produkcja samolotu An-132 ma być realizowana przez zakłady Taqnia Aeronautics w Arabii Saudyjskiej, co stanowi element planu dywersyfikacji dochodów tego kraju, realizowanego przez King Abdulaziz City for Science and Technology (KACST).

Antonow pełni natomiast rolę integratora projektu i przedsiębiorstwa odpowiedzialnego za koordynację współpracy międzynarodowej oraz dostarczającej zaawansowane technologie. Docelowo w ciągu 20 lat przewidywana jest sprzedaż ok. 250-300 egzemplarzy nowej maszyny, która ma zastępować przede wszystkim samoloty An-26 i An-32, głównie na Bliskim Wschodzie, w Azji Południowo-Wschodniej, Afryce i Ameryce Południowej. Pierwszym nabywcą An-132 mają być saudyjskie siły zbrojne i służby państwowe.

Czytaj też: Antonow prezentuje prototyp samolotu transportowego An-132. "Efekt międzynarodowej współpracy" [WIDEO]

An-132D jest wyposażony w silniki Pratt&Whitney Canada PW150 ze śmigłami brytyjskiej firmy Dowty Propellers, w pełni cyfrową awionikę typu glass cockpit dostarczył amerykański koncern Honeywell, a zintegrowany system nawigacyjny francuska firma Linde-Aerospace Toulouse SAS. Szeroko zastosowano w strukturze samolotu nowoczesne stopy i kompozyty.

Będący głęboką modernizacją popularnego średniego samolotu transportowego An-32, samolot An-132D ma charakteryzować się dwukrotnie większym zasięgiem, lepszą ładownością oraz krótkim startem i lądowaniem z nieutwardzonych lotnisk. Maksymalna prędkość przelotowa An-132 to 550km/h natomiast pułap 9 tys. metrów. Zasięg przy maksymalnym ładunku o masie 9,2 tony ma wynosić 1270 km. Maksymalny dystans lotu ma natomiast sięgać ponad 4400 km. W ładowni maszyny może zmieścić się 46 spadochroniarzy, 75 żołnierzy, 27 par noszy i 2 lekarzy albo dwa pojazdy opancerzone. Planowe są również warianty specjalistyczne samolotu An-132, przeznaczone np.  do walki radioelektronicznej, misji patrolowych czy misji morskich, łącznie z wykrywaniem okrętów podwodnych. 

Czytaj również: Antonow walczy o rynek indyjski

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 8
Reklama
Mx
wtorek, 4 kwietnia 2017, 14:15

Piekna maszyna, nawet bardziej mi sie podoba niż herkules. Kiedy kupujemy?

GEN
czwartek, 6 kwietnia 2017, 13:10

Ładny to jest An178 i jego można by kupić :)

arona
wtorek, 4 kwietnia 2017, 20:22

Kupować ? Niby po co. Samolot klasy używanych u nas C-295M, jednak ma np. dużo mniejszy zasięg. Po co nam dwa typy samolotów o zbliżonych parametrach skoro C-295M mamy jak na nasze potrzeby o kilka za dużo.

edi
wtorek, 4 kwietnia 2017, 17:23

Nie startuje do Herkulesa bo to nie ta klasa.

Hercules
wtorek, 4 kwietnia 2017, 17:10

Jest mniejszy niz Hercules

Willgraf
wtorek, 4 kwietnia 2017, 18:41

odkurzony AN-26

ktos
środa, 5 kwietnia 2017, 07:49

I czym sie rozni od AN-26 ze ma az nowy numer? Dodano antene UKF czy moze pomalowano na inny kolor podwozie? Kiedys produkowano dziesiatki wariantow samolotow zachowujac oznaczenie (np MIG-21) teraz wygna inaczej antenke i juz nowy samolot. Co nie zmienia faktu ze fajnie ze cos tam produkuja...

Davien
środa, 5 kwietnia 2017, 19:01

Od An-26 wszystkim, to jest wersja rozwojowa An-32 o znacznie większym udżwigu i lepszych praktycznie wszystkich parametrach

Tweets Defence24