Siły zbrojne
Ukraina: zmodernizowane T-72AMT dostarczane armii
Kijowskie Zakłady Pancerne przekazały ukraińskiemu wojsku trzy dodatkowo zmodernizowane czołgi podstawowe T-72AMT. Modernizacja ta miała na celu kompleksowe podniesienie zdolności bojowych i parametrów technicznych tego czołgu w celu dostosowania go do wymagań współczesnego pola walki.
Ukraińska armia rozpoczęła modernizację swoich czołgów do standardu T-72AMT w 2017 roku, kiedy UKROBORONPROM za pośrednictwem Kijowskich Zakładów Pancernych wykonał demonstrator technologii. Łącznie kontrakt z ukraińskim resortem obrony obejmował modernizacje 31 egzemplarzy, czyli jednego pełnego batalionu czołgów.
Zmodernizowane T-72AMT były przekazywane w trzech transzach, z których ostatnia trafiła do wojska w marcu 2020 roku. W tym roku zaś Kijowskie Zakłady Pancerne poinformowały o przekazaniu trzech dodatkowych egzemplarzy dla ukraińskiej armii. W ramach decyzji ministerstwa obrony narodowej Ukrainy zmodernizowane czołgi T-72AMT trafiły do batalionów czołgów brygad pancernych i zmechanizowanych Korpusu Rezerwy Sił Zbrojnych Ukrainy.
Poprawę siły ognia w T-72AMT osiągnięto dzięki dostosowaniu armaty do strzelania lufowymi przeciwpancernymi pociskami kierowanymi Kombat oraz instalacji na wieży zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia z wielkokalibrowym karabinem maszynowym NSWT kal. 12,7 mm. W celu zwiększenia odporności balistycznej zamontowano kasety pancerza reaktywnego Nóż na przednim i bocznym pancerzu wieży i kadłuba oraz przeciwkumulacyjne ekrany prętowe na jego tyle. Dotychczasowy napęd został zastąpiony przez silnik wysokoprężny W-84-1 o mocy 840 KM oraz dodano pomocniczą jednostkę napędową (APU), a także nowe gąsienice z czołgu T-80. W celu zwiększenia świadomości sytuacyjnej załogi dotychczasowe urządzenia obserwacyjno-celownicze dowódcy i kierowcy zastąpiono odpowiednio przez TKN-3UM i TNK-72 lub TWN-4BUP.
Czołg otrzymał nowe cyfrowe radiostacje od tureckiej firmy Aselsan i ukraińskiego Libid K2RB w miejsce R-123. Pozwalają one nie tylko na poprawę systemu łączności oraz jego utajnienie, ale też na bezpośrednią łączność ze współdziałającą z maszynami piechotą. Inne usprawnienia to dodanie systemu pozycjonowania opartego na GPS/GLONASS typu SN-3003 Bazalt, kamery cofania i lusterek wstecznych dla kierowcy oraz poprawa ogólnego komfortu pracy załogi.