Technologie
Ukraina: Zmodernizowane Bułaty na defiladzie. Powstaje cała kompania
Podczas defilady z okazji obchodów 30. Dnia Niepodległości Ukrainy zaprezentowano pierwsze cztery czołgi T-64BM2 należące do 92. Brygady Zmechanizowanej. Jak informują przedstawiciele Charkowskich Zakładów Czołgowych, obecnie trwa modernizacja do nowego standardu całej kompanii czołgów T-64, która zostanie wykorzystana do testów operacyjnych. Maszyny otrzymały nowy system łączności i pozycjonowania, celownik termowizyjny i silnik o mocy 1000 KM.
Prototyp pojazdu T-64BM2 powstał w rekordowo krótkim czasie 6 miesięcy we współpracy spółek należących do koncernu Ukroboronprom, przede wszystkim z Charkowa. Jak podkreślają przedstawiciele Charkowskich Zakładów Czołgowych największym wyzwaniem była przebudowa tylnej części pojazdu aby zastąpić silnik 5TDFM o mocy 850 KM wraz z przekładnią mocniejszą jednostką napędową 6TD-1 o mocy 1000 KM. Znacznie podnosi to dynamikę jazdy, ale też zwiększa unifikację w zakresie jednostek napędowych z czołgami T-64BW Krab które otrzymają te same silniki i Opłot-M2 który wykorzystuje jednostkę napędową rodziny 6TD o mocy 1200 KM. Docelowo planowane jest zastosowanie silników 6TD na wszystkich eksploatowanych w ukraińskiej armii wariantach czołgów T-64.
Czytaj też: Ukraiński czołg Opłot-2M gotowy na defiladę
Równie istotna ale mniej wymagająca była modernizacja systemu kierowania ogniem, a przede wszystkim instalacja celownika 1G46, dzięki czemu maszyna zyskała opcję termowizyjną pozwalającą na znacznie skuteczniejsze działanie w nocy. Przy tym czołg T-64BM2 może korzystać z pocisków kierowanych Kombat wystrzeliwanych z armaty 125 mm. Pojazd otrzymał również nowoczesne, ukraińskie systemy łączności, nawigacji i pozycjonowania, co znacznie poprawia możliwości zabezpieczenia wymiany danych i zarządzania polem walki.
Jak podkreślają przedstawiciele sił zbrojnych Ukrainy i koncernu Ukroboronprom, zaprezentowane podczas defilady 24 sierpnia 2021 roku cztery pojazdy stanowią część pełnej kompanii, która niebawem ma trafić do służby. Dzięki temu w warunkach polowych zostanie sprawdzone działania wszystkich systemów a wyniki tych testów będą związane z rozpoczynanymi obecnie testami państwowymi. Prace związane z modernizacją do standardu T-64BM2, będą również wykorzystywane w programie Krab którego celem jest opracowanie pojazdu podstawowego na bazie T-64BW.
Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104