Reklama
  • Wiadomości

Tysiące ciężarówek dla Rumunii i Niemiec

Iveco Defence Vehicles (IDV) dostarczy dla armii Rumunii pierwszą partię 942 ciężarówek na podstawie długoletniej umowy ramowej obejmującej docelowo 2900 pojazdów. Również  w Bundeswehrze trwa siedmioletni proces dostaw 2271 pojazdów od koncernu Rheinmetall.

Fot. Rheinmetall
Fot. Rheinmetall

Rumuńskie Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę 30 grudnia ubiegłego roku na dostawy samochodów ciężarowych wysokiej mobilności. 942 pojazdy pierwszej partii będą dostarczane przez cztery lata, począwszy od roku bieżącego.

Forțele Armate Române otrzyma pojazdy wsparcia logistycznego w układzie  4 × 4, 6 × 6, 8 × 8 i 8 × 8 Prime Mover (ciągniki siodłowe) w 16 różnych wariantach specjalistycznych. Ok. jedna trzecia z tych wozów będzie wyposażona w opancerzoną kabinę załogi.

Zgodnie z wcześniejszymi wymaganiami armii wszystkie pojazdy zostaną wyposażone m.in. w centralny system pompowania kół (CTIS), wyciągarki, silniki dwupaliwowe, wzmocnione zawieszenie czy specjalny system oświetlenia (przyciemniony). Ponadto będą dostosowane do przerzutu taktycznego na pokładzie samolotów transportowych C-130 Hercules.

Jeszcze w 2015 i 2017 roku podpisano z IDV umowy na dostawy odpowiednio 57 i 173 samochodów ciężarowych wysokiej mobilności. Oznacza to, że po 2024 roku rumuńska armia będzie miała na stanie ponad 3130 nowych pojazdów gdy tymczasem pełne potrzeby sięgają ok. 13 000 sztuk.

Z kolei niemiecki Federalny Urząd ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Serwisowego (BAAINBw) jeszcze w 2017 roku podpisał umowę na dostawę pojazdów rodziny HX RMMV. W pierwszej partii pozyskano 558 pojazdów, następnie 252 pojazdów w maju 2019 roku oraz 60 w listopadzie. Pod koniec grudnia 2019 roku Bundeswehra zamówiła od koncernu Rheinmetall 1000  pojazdów logistycznych za 382 mln EUR.

675 z nich to ciężarówki o ładowność 5 ton a pozostałe 325 o ładowność 15 ton. Będą one  wytwarzane w fabryce Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH (RMMV) w Wiedniu, a sama dostawa zostanie ukończona do końca bieżącego roku. Co istotne to większość głównych ich  komponentów (silniki, osie, skrzynie biegów i inne) jest produkowana w Niemczech.

Ich zasadniczym przeznaczaniem będzie wsparcie  realizowanej przez Bundeswehrę misji — Very High Readiness Joint Task Force (VJTF) 2023. Ciężarówki RMMV oprócz armii niemieckiej są w eksploatacji w Siłach Zbrojnych Wielkiej Brytanii, Australii, Nowej Zelandii i Dania a Norwegia i Szwecja oczekuje na pierwsze dostawy.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama