Turcja przetestowała S-400. Tym razem będą sankcje?

19 października 2020, 12:05
S-400_SAM_during_the_Victory_parade_2010
S-400 Triumf / Fot. Aleksey Toritsyn (CC BY-SA 3.0)

W sieci pojawiły się nagrania z odpalenia testowego pocisku, zidentyfikowanego po torze lotu jako S-400. Film wykonano na północnych wybrzeżach Turcji. Najwyraźniej więc Ankara wbrew ostrzeżeniom Stanów Zjednoczonych zbliża się do osiągnięcia gotowości operacyjnej na tych systemach. Podobnie jak do amerykańskich sankcji...

Nagrania dokonano telefonem z miejscowości Sinop, a S-400 został zidentyfikowany po kształcie i kącie w stosunku do ziemi pozostawionej przez pocisk kolumny dymu. Określono po niej, że pocisk szedł w kierunku celu na stosunkowo niewielkiej wysokości. Turcja zresztą nie kryła swoich zamiarów, a przed dokonaniem próby jej siły zbrojne ogłosiły strefę zamkniętą dla ruchu powietrznego i statków w miejscu gdzie test miał zostać przeprowadzony.

Wydarzenie wywołało szczególnie ostrą reakcję w Stanach Zjednoczonych, które zakup i wdrożenie systemu obrony powietrznej S-400 Triumf do tureckiego systemu obrony uważają za niedopuszczalne. Po pierwsze z powodu jego braku kompatybilności z systemami NATO-wskimi, po drugie ponieważ za jego pomocą można nauczyć się wykrywania myśliwców Sojuszu Północnoatlantyckiego. Turcy już w ubiegłym roku przetestowali radar S-400 i dokonali za ich pomocą prób wykrywania  swoich własnych myśliwców F-16C/D, zapewne na różnych odległościach, pułapach i katach podejścia. Jeżeli informacje na temat najskuteczniejszych sposobów ich wykrywania za pomocą radaru z S-400 zostaną przekazane Rosjanom (a nie można zakładać, że to się nie stało), wówczas w potencjalnym konflikcie Rosja-NATO, wszystkie samoloty tego typu będą bardziej narażone na skuteczny atak.

Z tego właśnie powodu Amerykanie zabronili sprzedaży do Turcji myśliwców 5. generacji F-35 i trwa jej usuwanie z programu tego samolotu, chociaż procedura ta się wydłuża a tureckie firmy nadal produkują do niego części. Jednocześnie pojawiają się informacje jakoby Turcy próbowali dokonywać namierzeń amerykańskich samolotów 5. generacji przelatujących przez ich terytorium, ale nie jest to już takie groźne biorąc pod uwagę że maszyny te mają przy takich okazjach założone wzmacniacze widma radarowego.

Dalszy proces wdrażania w Turcji systemu S-400 i kolejne kamienie milowe na jego drodze zbliżają Ankarę do amerykańskich sankcji. Poza inwestycją 2,5 mld USD w system niekompatybilny z sojuszem i możliwością bezkarnej „nauki” wykrywania zachodnich samolotów za pomocą rosyjskiego systemu obrony dochodzi bowiem trzeci element – zgodnie z amerykańskim prawem każde państwo, które kupuje rosyjskie systemy uzbrojenia naraża się bowiem automatycznie na amerykańskie sankcje, co jest pokłosiem rosyjskiej agresji na Ukrainę. Chodzi o amerykańskie prawo CAATSA  (Countering America's Adversaries Through Sanctions Act), którym Rosja został objęta w 2017 roku, dołączając tym samym do Korei Północnej i Iranu. I o ile Ankara była jak dotąd traktowana znacznie bardziej pobłażliwie niż trzy wymienionej bliżej państwa, to test rakiety zbliża ją do uruchomienia tej procedury.

Rzeczniczka Departamentu Stanu Morgan Ortagus powiedziała, że  obecna sytuacja jest „nieakceptowalna” i jeśli przeprowadzenie testu rakiety się potwierdzi „zostanie potępione zgodnie z najsilniejszymi [z możliwych] warunkami”. Stanowisku temu wtóruje Pentagon, którego z kolei rzecznik powiedział, że kontynuacja programu tureckiego S-400 „będzie barierą dla jakiegokolwiek postępu w stosunkach dwustronnych”. Po raz kolejny wraca więc – i to oficjalnie – kwestia objęcia Turcji sankcjami i to znacznie surowszymi niż wykluczenie z programu F-35. Chodzić może m.in. chociażby o części do podstawowego obecnie tureckiego samolotu F-16C/D, bez którego lotnictwo bojowe tego państwa praktycznie nie istnieje. Co ciekawe, Ankara zaczęła skupywanie części i innych elementów niezbędnych do eksploatacji F-16 wkrótce po podpisaniu kontraktu na S-400 w 2017 roku.

image
Reklama
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 117
Reklama
andys
czwartek, 22 października 2020, 20:24

W tym artykule jest wszystko , prócz odpowiedzi na zasadnicze pytania - jakie sa rezultaty testów, S-400 spełniło oczekiwania , czy zostanie przekazane na złom? Tego oczekiwali czytelnicy, a nie wiadomosci juz dawno doskonale znanych.

Tani
środa, 21 października 2020, 18:12

Taka ciekawostka ruski MON podal ze w tym roku czyli 2020 na dwoch poligonach przecwiczylo juz 10 pulkow s-400. Odpalono 63 rakiety,no i wszystkie trafily w cele pozorne. Skutecznosc miala byc 100%.

ubawiony
piątek, 23 października 2020, 14:05

Ja z kolei nieoficjalnie słyszałem, że odpalono 63 rakiety i trafiono 67 celów.

Jaca
niedziela, 25 października 2020, 07:33

To i tak lipa przy F-35,ktory zabierajac tylko cztery (4) AIM-120 niszczy osiemdziesiat (80) celow podczas jednego lotu.

Davien
poniedziałek, 26 października 2020, 09:19

Bez problemu bo rosyjscy piloci ze strachu ze musza walczyc z F-35 sami wyskakuja ze swoich Suczek:))

Jaca
wtorek, 27 października 2020, 07:45

Widzisz dziecko jak malo wiesz. Pilot F-35 w przypadku stwierdzenia obecnosci w powietrzu Su-27/30/35 ma jak najszybciej wolac o pomoc prawdziwe samoloty bojowe, czyli F-15 lub Eurofightera, a sam jak najszybciej uciekac, oby tylko nie na naddzwiekowej i oby nie na dopalaczach, bo mu sie powloka RAM na sekcji ogonowej stopi. To w przypadku F-35 i tak przy zalozeniach, ze sie przy starcie nie rozbije a po drodze nie zderzy sie z powietrznym tankowcem.

Jabadabadu
wtorek, 20 października 2020, 09:18

Nie będzie żadnych sankcji. Nie ten czas, nie te USA, nie ta siła (raczej jej wspomnienie, czego przykładem jest Syria, Libia i Azerbajdzan). Bye, bye american pie.....

złośliwy
wtorek, 20 października 2020, 15:44

Miło, że wymieniłeś Syrię i Libię, których USA nie traktowało jako swoje strefy wpływów. W Syrii razem z Kurdami kontrolują złoża naftowe tego kraju i główną zaporę/elektrownię na Eufracie - więcej tam i tak nie ma nic ciekawego. Swoją drogą w Libii i Armenii to akurat biją sojuszników Rosji, przy jej coraz bierniejszej postawie.

Tani
środa, 21 października 2020, 18:24

Karabach lezy w Armenii? Mapa pokazuje ze to enklawa czyli wyspa na terytorium Azerbejdzanu. W Libii nikt nie ma sily ruskich bic bo turcy maja zajecie gdzie indziej. Na koniec maja tame i zloza i co? Samolotami beda wozili. Syrie kontroluje ten kto ma porty i wybrzeze. Wycofanie USA z Syrii to kwestia czasu z tego pieniedzy nie bedzie. Te wszystkie trzy ruchawki sa korzystne politycznie i gospodarczo dla Rosji. Pokoj nie. Rosja goli i strzyze, wiec jest mocarstwem bez niej niczego nie zalatwicie. Zreszta to USA sprawka.

złośliwy
czwartek, 22 października 2020, 10:22

Wyspowość Karabachu nie zmienia faktu, że Azerowie przy pomocy Turków przełamali obronę Ormian, których sojusznik Rosja patrzył na to wszystko biernie. Wożenie samolotami - jakbyś spojrzał sam na mapę to byś może zauważył, że tereny Kurdystanu syryjskiego sąsiadują z terenami Kurdów w Iraku, gdzie stacjonują wojska USA. Więc zonk. Poza tym nawet nie muszą ropy wywozić - grzecznie od Kurdów ropę i energię kupuje rząd Assada, bo kontrolę nad resztkami złóż na lewym brzegu musiał oddać Gazpromowi i z eksportera paliwa stał się importerem kupującym paliwa od Iranu i Kurdów. Ostatnio jakoś coraz mniej krajów potrzebuje Rosji do załatwiania czegokolwiek. Serbowie się sprzedali, na Bliskim Wschodzie Turcja i Iran coraz mniej się nią przejmują.

biały
wtorek, 20 października 2020, 22:27

nie zmienia to faktu że nie będzie żadnych sankcji na Turcję , Turcja jest zbyt potrzebna stanom aby ci podskakiwali , mogą co jedynie popyskować , swoją drogą to zastanawiam się czego obawia się Turcja , przecież spokojnie mogli by zająć część Greckich wysp obecnie Europa jest zbyt słaba politycznie aby się postawić , społeczeństwo europejskie jest zbyt rozwarstwione i zbyt wielka grupa uniemożłiwiła by politykom wsparcie Greków

Davien
czwartek, 22 października 2020, 15:28

Taak, i co to da Turcji poza tym ze ich reszta państw pogoni z tych wysp przy pełnym wsparciu USA i NATO. A turcja przegra wtedy juz wszystko.

?
wtorek, 20 października 2020, 20:51

Akurat Amerykanom na Syrii bardzo zależało chodzi o kontrolę i wpływy na Bliskim Wschodzie ale tą bitwę przegrali

złośliwy
środa, 21 października 2020, 05:54

Tak im zależało, że odrzucali francuskie propozycje interwencji czy uzbrajania umiarkowanej opozycji? Bzdury, albo żeby być dokładnym: tezy nie mające związku z rzeczywistością dopasowywane do własnych przeświadczeń.

Hektor
poniedziałek, 19 października 2020, 19:23

Gdy to piszę, to brak jeszcze komentarzy o tym, "że kupowanie broni od Ruskich to rozbijanie sojuszu i za karę trzeba wyrzucić Turcję z NATO", tak jak to było pod wcześniejszymi wiadomościami odnośnie zakupu systemów S-400 przez turecki rząd. Prawdopodobnie głupio teraz pisać takie "farmazony" po tym, jak kilka dni temu Joe Biden (kandydat partii demokratycznej na prezydenta USA) w swojej wypowiedzi odnośnie kryzysu w NATO wśród państw, które narażają Sojusz Północnoatlantycki na pęknięcie nie wymienił bynajmniej Turcji, ale za to wskazał m.in. Polskę.

Monkey
wtorek, 20 października 2020, 10:17

@Hektor: O Turcji jeszcze nie słyszał ani nie czytał, więc pewnie nawet nie wie, że takie państwo istnieje ani gdzie ono leży. Do końca kampanii jego sztab być może zdoła ogarnąć ten temat;-)))

CdM
wtorek, 20 października 2020, 21:38

Ale o Polsce usłyszał. Może nawet i to co Żorżeta mówi. Znacznie słabsi jesteśmy od Turcji, ale jakże znani. Cukces piarowy rządu RP.

Perun Shogun
poniedziałek, 19 października 2020, 18:59

Cóż trzecia islamska potęga w regionie. Czekam na usunięcie Turcji z NATO. Po ataku na Armenię będzie atak na Grecję. Nowa wojna światowa w wykonaniu nowych państ centralnych (Turcja, Rosja, Iran, Chiny) kontra państwa demokratyczne. Tym razem to będzie koniec tej cywilizacji jak za Sumerów. Ciekawe czy cokolwiek jako ludzkość odbudujemy na gruzach całego świata czy to już ten filtr, który powstrzyma nasz gatunek od ekspasji w kosmos...

biały
wtorek, 20 października 2020, 22:31

Atak na Grecję nie spowoduje żadnej wojny światowej , Europa jest zbyt słaba politycznie i nie postawi się Turcji , Turcy spokojnie mogą zająć część wysp obecnie należących do Greków , Grecja jest za słąba aby się obronić a Europa poza sprzeciwem nie zareaguje

Davien
czwartek, 22 października 2020, 15:29

Biały, may art.5 NATO i Turcja ma przechlapane , jak widac kiepsko im zyczywsz:)

Milutki
poniedziałek, 19 października 2020, 23:11

Turcja nie napadła na Armenię, nikt nie napadł na Armenię, to Armenia napadła na innych a konkretnie na Azerbejdżan. Cały świat uznaje ten fakt armeńskiej napaści, poza Grecją, ale to nie jest nikomu niespodzianka, Grecja przyzwyczaiła wszystkich do swojej irracjonalności. Turcja nie może być usunięta z NATO , gdyby kogoś z NATO usuwano to Turcja byłaby krajem usuwajacym a nie usuwanym.

Racist Race
wtorek, 20 października 2020, 21:29

Ja rozumiem propagandę, ale kolega odlatuje z turecką narracją. Litości. Gdzie Rzym, a gdzie Krym?

Fanklub Daviena
poniedziałek, 19 października 2020, 18:38

Radzę przyglądnąć się temu śladowi dymu i zastanowić się, dlaczego tyle osób (setki!) widziało na Ukrainie wybuch MH17 i spadające szczątki ALE ANI JEDNA SŁUPA DYMU Z ODPALONEJ RAKIETY ZIEMIA POWIETRZE i nie ma ani jednej fotografii takiego słupa dymu. Pogoda była bezwietrzna i bezchmurna. Słup dymu z rzekomej rakiety Buk byłby widoczny z 50km przez tysiące osób, utrzymywałby się w powietrzu przez 40 minut i był sfotografowany na dziesiątkach zdjęć satelitarnych, zdradzając miejsce odpalenia... Obama obiecywał dostarczyć zdjęcia satelitarne sprawcy "w ciągu 7 dni" - nie pokazał do dziś - sprawca był nie ten, którego USA sobie życzyły? :)

ubawiony
środa, 21 października 2020, 18:59

Na szczęście Rosjanie pokazali zdjęcia satelitarne z ukraińskim Su strzelającym do pasażera. Szkoda tylko, że zapomnieli usunąć metadane Photoshopa w EXIF zdjęcia...

Davien
czwartek, 22 października 2020, 15:30

I do tego pokazali Su-27 oficjalnie twierdząc ze to Su-25. A tego samego dnia Ałmaz Antiej p[rzyznał ze MH-17 zestrzelił Buk.

Smród Moskwy
środa, 21 października 2020, 07:54

Tak, tak wiemy...A polskich oficerów to Niemcy....

Jedi
wtorek, 20 października 2020, 13:09

Racja, racja. A w ogóle to nie było żadnej katastrofy MH 17 tylko wymyślili ją podli Holendrzy, żeby poniżyć dzielny naród rosyjski i jego światłego przywódcę zwanego gołąbkiem pokoju.

Lach
wtorek, 20 października 2020, 10:58

Pozostaje tylko pytanie skąd więzły się szczątki rakiety wśród szczątków samolotu na miejscu katastrofy ?!

środa, 21 października 2020, 07:49

Pomyśl jak mogły być szczątki rakiety, co to one się vwbiły w samolot który le

Dawo
wtorek, 20 października 2020, 09:12

Tym razem się kolego z Tobą zgodzę. Mimo, że wiem kogo reprezentujesz.

Rhotax
wtorek, 20 października 2020, 07:25

Zestrzelenia dokonał Su57 w sposób niewidzialny .

Prawda
poniedziałek, 19 października 2020, 21:45

Nie znam się na tym ale ty z pewnością wiesz, że rakiety BUK strasznie dymią i sygnalizują uzasadnione zamiary, natomiast rakiety tych no - "innych sprawców" chytrze nie puszczają nawet dymka.

Fanklub Daviena
wtorek, 20 października 2020, 11:20

Jak dymią rakiety Buk możesz sobie łatwo sprawdzić na youtube... A innych sprawców jeśli to była rakieta powietrze-powietrze krótkiego zasięgu lub, jak świadczą ślady na kokpicie MH17 - działko lotnicze, to nie dymią...

Davien
poniedziałek, 26 października 2020, 09:21

I był łqadny słup dymu za pociskiem który zniszczył MH-17. A slady na kokpicie pochodza od odłamków z głowicy BUk-a co nawet wasz Ałmaz Antiej przyznał:)

Rhotax
wtorek, 20 października 2020, 07:28

W dodatku "innych sprawców " są z plexy przezroczystej i dlatego są niewidzialne ( no i są na sprężone powietrze dlatego ich startu nie widac ! Natomiast KUBy sa na pył węglowy i kopca niemiłosiernie ).

yaro
poniedziałek, 19 października 2020, 23:01

Każda rakieta dymi, te odpalane z ziemii najbardziej bo muszą nabrać szybkości więc silniki są odpowiednio większe, rakieta odpalane z samolotu nosiciela ma już nadaną szybkość więc silnik mały i dymek znika szybko, powinieneś to wiedzieć

Bursztyn
poniedziałek, 19 października 2020, 18:07

S400 suber na te su34 w Armenii

Rhotax
wtorek, 20 października 2020, 07:30

Tylko koszt rakiety wyższy niż cena samolotu. No i rakieta większa od samolotu - to przez to ze w głowicy siedzi Sasza z lornetka i naprowadza na cel....

Wicher
poniedziałek, 19 października 2020, 17:13

Turcja się usamodzielnia i nie długo nie będzie podporządkowywać swoich interesów USA, czy ROsji

Umuj twarz
wtorek, 20 października 2020, 11:20

Mhm. Tylko kto będzie z nimi robił te "interesy"?

złośliwy
wtorek, 20 października 2020, 11:03

Turcja się "usamodzielniała" dzięki technologiom i dofinansowaniu z USA. Teraz nie ma ani sponsorów ani dostępu do nowoczesnych technologii. Została ze starymi F-16 i S-400, którego jako pierwszego skreśliła w postępowaniu w 2013r. (wygrał wtedy chiński HQ-9). Więc szczęścia życzę.

Hektor
środa, 21 października 2020, 00:37

Nikt, swoją technologie nie przekazuje nie komu i do tego nie dofinansuję. Sprawdż myśliwca F35!!Aby zrealizować projekt, Ameryka czemu potrzebowała aż 8 krajów partnerskich ?? Czemu sama nie może?? startowała1999r......... Turcja sama zmodernizowała swoje F16 i dalej zmodernizuje. Drony, drony i projekt MMU...żaden kraj bezmyślnie zrobi kroków - postępów...w technologii nie ma monopolu czy kartelu...nie ktore kraje po prostu mają potencjał jak: USA, niemcy, Anglia, chiny, korea czy na przykład india- biedna ale wysyła rakietę na kosmos ...potencjał potencjał...Turcy mają w korzeniach Imperium..tz. potencjał. skąd te kompleksy czy fobi wobec Turcji???...nie wiadomo!!

Davien
czwartek, 22 października 2020, 15:35

hektor, Ameryka potrzebowała jedynie piniędzy bo technologii żadnych nie udostepnili nikomu poza WB wiec daruj juz sobie. A F-16 nie modernizowaliście sami ale z pomoca USA skad przyjechało toc ałe wyposazenie i oprogramowanie by powstała wersja F-16 bl 50/52+.

złośliwy
środa, 21 października 2020, 12:24

Projekt F-35 był z założenia projektem nowego myśliwca NATO, dlatego produkcję podzespołów rozdzielono pomiędzy partnerów, zainteresowanych jego kupnem. Sami opracowali F-22, B-2, B-21 a obecnie testują opracowaną samemu maszynę 6-tej generacji. Tureckie F-16 dalej prezentują poziom sprzed 2 dekad i nijak mają się do najnowszych wersji tej maszyny z USA. Pomijając to, że Turcja ma nawet problemy z częściami zamiennymi do nich. Kompleksy? Zwyczajnie trzeźwa ocena sytuacji. Turcja przez dekady dostawała pomoc finansową od USA, więc była dofinansowywana.

Kiks
wtorek, 20 października 2020, 09:25

Tak są samodzielni, że gospodarczo piszczą bez UE.

Bolek
czwartek, 22 października 2020, 21:43

a od kiedy piszczą bez UE??

Monkey
poniedziałek, 19 października 2020, 15:55

Skoro kupili za duże pieniądze to testują przed wprowadzeniem systemu do użytku. Czy się to USA podoba czy nie. Inna sprawa to że nigdy nie powinni byli kupić uzbrojenia z Rosji, ale skoro Amerykanie nie chcieli im sprzedać systemu Patriot to poniekąd sami ich pchnęli w objęcia Rosjan.

Marek
poniedziałek, 19 października 2020, 20:41

Coś za coś. Tylko za bardzo testują i każdy głupi wie do czego sprowadza się islamski test. F-35 poszły się paść. W USA i Europie podpadli, więc przyzwoity powerpack do Altaya to wielki znak zapytania. Koreańczycy swojego im teraz nie opylą, bo nie chcą podpaść USA. Żydzi nawet jakby mieli własny też nie opylą im bo Turcja to dla nich zagrożenie. Saudowie i pochodni nie pomogą finansowo, bo Turek chce być kalifem. Ukraiński silnik ma za chude uszy na Alataya. Sami porządnego nie zrobią, bo to nie jest ta sama kultura techniczna co Japończycy, Koreańczycy czy choćby nawet popsuci przez komunizm Chińczycy. Ruscy też durni nie są i wiedzą co w ich kraju planuje islam. Więc stawiam dolary przeciwko orzechom, że S-400 dla Turków będą miały zaszyte różne dziwne rzeczy. Gdybym był ruskiem, sam zaszyłbym im w tym systemie różne "niespodzianki".

CdM
wtorek, 20 października 2020, 21:59

"Zepsuci przez komunizm" - dwa błędy w trzech słowach. Chiński komunizm to już tylko atrapa kryjąca system autorytarnego kapitalizmu państwowego. Chińczycy zaś są nacją ludzi twardych i przedsiębiorczych. Brak wolności politycznych nie jest czymś co by im specjalnie przeszkadzało. Inna kultura i tradycja.

Smród Moskwy
środa, 21 października 2020, 08:00

Autorytarny kapitalizm? A to coś nowego. Rozumiem, że cechą tego czegoś są w ChRL : obozy koncentracyjne i reedukacyjne, przymusowa sterylizacja kobiet, publiczne egzekucje, prześladowania religijne, cenzura,eksterminacja Tybetańczyków itd.itp To wystarczająco komunistyczny kapitalizm.

Sarmata
wtorek, 20 października 2020, 13:21

Sam napisales Chiny. No i mamy potencjalnego sprzedawce silników do Tureckich czołgów.

Monkey
wtorek, 20 października 2020, 10:25

Z tymi ciągotami Rosjan do niespodzianek to prawda, ale myślę, że Turcy nie kupowali kota w worku i mają własne procedury sprawdzające na takie okazje. Szczególnie jeśli kupili pd rywala, bo z Rosją mają dużo więcej przeciwstawnych interesów niż wspólnych. Ich kontakty przypominają relacje dwóch rozbójników, z których każdy wyciąga jedną rękę do zgody, ale w drugiej schowanej za plecami trzyma obnażony kindżał;-)))

złośliwy
środa, 21 października 2020, 16:50

Te Tureckie procedury sprawdzające w 2013r. wykluczyły z przetargu jako pierwsze S-400 i wybrały chiński HQ-9 nie mogąc uzyskać transferu technologii od Patriota i SAMP/T, na którym im najbardziej zależało. Widać teraz te procedury nie zadziałały bo kupili najgorszy system jaki im wtedy oferowano i bez żadnego transferu technologii. Tym razem głupotą przebili nawet nas.

Konkey
poniedziałek, 19 października 2020, 20:39

Amerykanie wręcz namawiali Turków do zakupu Patriota ale ci mając porównanie stwierdzili, że to w porównaniu do S-400 szrot. A to, że Davieny, GB, eee tam, ubawieni (i uwaleni), złośliwi, dawo i mawo i inne kiksy piszą, że jest inaczej zaklinają rzeczywistość to tylko rozbawia. Ale to "ich prawo" wynikające z wolności słowa.

ubawieni, złośliwi i inni
wtorek, 20 października 2020, 11:00

Turcja w 2013r. przeprowadziła postępowanie o zakup systemu plot. Przetarg wygrał chiński HQ-9 ale Turcy wstrzymywali się z ostateczną decyzją jeszcze długo licząc, że Eurosam lub Raytheon – Lockheed Martin zaproponują im budowę komponentów ich systemu w Turcji do czego ostatecznie nie doszło. Na tym etapie nie rozważano za to już w ogóle oferty na S-400, która pierwsza została wyeliminowana z postępowania. Ostatecznie pod naciskiem NATO anulowano kontrakt z Chinami a 6 lat później wyłącznie z przyczyn politycznych Erdogan kupił os Rosjan system uznany wtedy za najmniej atrakcyjny czyli S-400. Gdyby decydowały względy techniczne i ekonomiczne wróciliby do chińskiego HQ-9 / HQ-29 o lepszych (wg producenta) parametrach od S-400. Tyle faktów i tyle na temat zaklinania rzeczywistości. Artykuły o tym znajdziesz na D24 z tamtego okresu.

Konkey
wtorek, 20 października 2020, 18:01

Erdogan kupił S-400 z przyczyn "politycznych" świadomie rezygnując przy tym z super, hiper gwiazdy śmierci niedoścignionej we wszechświecie tj. F-35, (którego posiadanie wg. fanbojków -wystarczy już w ilości 15 egzemplarzy - gwarantuje zmiecenie z nieba całego lotnictwa Rosji i Chin razem wziętych oraz zniszczenia całej ich naziemnej obrony plot. w sposób tak "niewidzialny", że nawet nie zorientują się o co chodzi), narażając się przy tym na te mityczne i straszliwe sankcje CAATSA nazywane przez "davienitowatych" sankcjami z piekła rodem a gdyby kupił system chiński to nie dość, że byłby on "lepszy" (wg. fanbojków) od S-400, miałby F-35 i nie groziły by mu sankcje .Czasem nie potrzeba kabaretu, wystarczy poczytać posty rusofobów żyjących w matriksie.

Davien
poniedziałek, 26 października 2020, 09:24

Widzisz ale Erdogan chciał miec i S-400 i F-35, nawet celowo jeżdził do Waszyngtonu by prosić Trumpa o spzredaż F-35, . Ale jak widac prawda poteżnie zabolała ze takiej histerii dostałes.

ubawieni, złośliwi i inni
środa, 21 października 2020, 05:56

Dużo słów, zero konkretów. Rozumiem, że zabolało.

Monkey
poniedziałek, 19 października 2020, 21:28

@Konkey: Z tym namawianiem to jednak przesada. Owszem, były oferty, ale z drugiej strony było też i wycofywanie baterii do Niemiec, a w zamian posłanie eskadry F15. Do tego popieranie Kurdów, odmowa ekstradycji Gulena. Stąd Turcy w desperacji zdecydowali się na zakupy w Rosji. Nie sądzę, że Patriot to złom.Tu idzie o względy polityczne, nie techniczne.

Fanklub Daviena
wtorek, 20 października 2020, 11:22

Żadna przesada. Były wściekłe naciski na zakup S-400. Tak samo były w przypadku Indii - też wściekłe naciski na zakup Patriot. I ministrowie i Turcji i Indii stwierdzili, że nie ma ANI JEDNEGO parametru w którym Patriot dorównywałyby S-400... :)

Davien
poniedziałek, 26 października 2020, 09:24

Istotnie, Patriot przewyzsza w większosci parametrów S-400:))

Ni
środa, 21 października 2020, 11:06

Były wściekłe naciski na zakup S-400? Kto się wściekał? Rosjanie? Bo na pewno nie Amerykanie. Rozum ci odjęło z tej wściekłości?

złośliwy
wtorek, 20 października 2020, 15:58

I pewnie dlatego w czasie przetargu w Turcji w 2013r. S-400 jako pierwszy wyleciał z rywalizacji, którą wygrał chiński HQ-9 dlatego, że w przeciwieństwie do USA i Francuzów oferowali transfer technologii. Teraz kupili najgorszy zestaw z tamtego postępowania i bez transferu. Ale opowiadaj swoje bajki dalej.

eee tam
poniedziałek, 19 października 2020, 14:53

Turek postrzela postrzela na końcu stwierdzi że słabo i odeśle S400 do ...USA i będzie wszystko OK jak zwykle.

Rhotax
wtorek, 20 października 2020, 07:32

Oficerowie w Armii Tureckiej pewnie i tak pracuja dla USA więc wszystko trafia do Pentagonu zaraz po testowaniu.

Smuteczek
poniedziałek, 19 października 2020, 20:39

Pewnie dlatego zakontraktowana jest juz dostawa nastepnej baterii S-400

Davien
wtorek, 20 października 2020, 08:25

Bo juz z innych żródeł nic nie kupią, proste.

Monkey
wtorek, 20 października 2020, 15:00

Z ChRL? Skoro nie obawiają się z Rosji...

Marek
wtorek, 20 października 2020, 18:01

Już kombinowali. Coś tam nie za bardzo wyszło.

złośliwy
wtorek, 20 października 2020, 16:06

Przez chwilę robili interesy z Rosją w Syrii to kupili S-400 licząc, że w ten sposób ugrają coś w Idlib albo wystraszą USA. Nie wyszło jedno i drugie a jak już kupili jeden zestaw S-400 to raczej bez sensu byłoby kupować chiński HQ-9/HQ-29 nawet jak w w 2013r. sami go uznali za lepszy od rosyjskiego.

Monkey
wtorek, 20 października 2020, 22:40

@złośliwy: No to popatrz na Polskę. Bez sensu jest posiadanie trzech typów rakiet przeciwokrętowych.Mamy Harpoon zdjęty zresztą z fregat OHP, NSM w MJR i na koniec RBS-15 Mk3 na Orkanach (projekt 660). Głupota? Owszem, głupota, ale można. Skoroś się pan nazwał złośliwym, to ma pan małą złośliwość ode mnie, bo głupoty nie cierpię. Pańskim następnym krokiem jest podróż do Turcji i doradztwo w sprawie wyborów jednolitego uzbrojenia. Oczywiście z uwzględnieniem polskich doświadczeń. Życzę miłej zabawy przy tłumaczeniu własnej hipokryzji.

Davien
czwartek, 22 października 2020, 15:48

Monkey, to dla twojej wiedzy. harpoony dostalismy razem z OHP, a NSM i RBS-15Mk 3 sa uzywane odpowiednio w dywizjonie nadbrzeznym i na okretach. Wiec daruj sobie ten popis złosliwosci i totalnej neiwiedzy

złośliwy
środa, 21 października 2020, 05:59

Słoń a sprawa Polska. Rozumiem, że zabrakło argumentów skoro zaczęły się wycieczki personalne.

Milutki
poniedziałek, 19 października 2020, 14:39

Jeżeli USA obejmie Turcję sankcjami i będzie sprzedawać swoją broń wrogom Turcji to niech się spodziewają że Turcja z czasem opracuje system do niszczenia F-35 i będzie to sprzedawać na świecie.

wtorek, 20 października 2020, 08:39

Dobre. Chyba zaczynacie odlatywać w Turcji. Póki co to okazuje się, że wasze drony to składaki z zachodnich części.

Davien
poniedziałek, 19 października 2020, 18:07

Jak na razie to nie jesteście nawet w stanie zrobić własnego systemu OPL średneigo/dalekeigo zasięgu, a po CAATSA padnie wam lotnictwo, wojska pancerne, nawet spora część floty:) Nie licząc gospodarki zaliczajacej kolejny bolesny upadek:)

No
środa, 21 października 2020, 13:21

USA kupili od Izraela. Harriery od Anglików. Nie trzeba robic wszystkiego samemu

Hakan
wtorek, 20 października 2020, 17:10

@Davien, nie będzie żadnego CAATSA, CAATSA dla USA znaczy harakiri ...

Davien
czwartek, 22 października 2020, 15:51

Hakan istotnie CAATSA oznacza koneic dla Turcji, bo dla USA to zwykła decyzja eliminujaca zdradzieckiego'sojusznika' z jakichkolwiek zakupów na Zachodzie:)

Milutki
poniedziałek, 19 października 2020, 23:26

Powoli wszystko się wyprostuje, trzeba czasu

Davien
wtorek, 20 października 2020, 13:51

Pomarzyc dobra rzecz:))

ubawiony
poniedziałek, 19 października 2020, 16:03

Opracujcie, sprzedajcie, wtedy pogadamy. Na razie kupujecie od Rosjan "z półki" najtańszy system plot na rynku (w tym samym czasie rosyjskie samoloty niszczą wam systemy plot w Libii) a plany budowy własnego systemu w oparciu o europejski SAMP/T w ostatnim czasie oddaliły się w nieprzewidywalną przyszłość.

Rozbawiony z ubawionego.
wtorek, 20 października 2020, 13:25

Najtanszy jest system Chinski.

ybawiony
wtorek, 20 października 2020, 16:07

Jesteś pewien? Jest bardziej technologicznie zaawansowany od rosyjskiego.

Kangal
poniedziałek, 19 października 2020, 14:19

Nieakceptowalne to jest wspomaganie Kurdów oraz ludzi ktorzy zorganizowali pucz

Gnom
poniedziałek, 19 października 2020, 15:12

Z punktu widzenia Kurdów których mordują Turcy też?

Milutki
poniedziałek, 19 października 2020, 23:28

Turcy nie mordują Kurdow ale bronią ich przed komunistycznymi mordercami

Davien
poniedziałek, 19 października 2020, 14:35

I to własnei robią:)) Pogonili Erdogana który zorganizował ten fałszywy "pucz", a co do Kurdów to módlcie sie by nagle sobie nei kupili w sklepach sportowych najnowszego uzbrojenia by pogonic tureckich bandziorów z Syrii:)

czytelnik D24
poniedziałek, 19 października 2020, 15:46

Po co te sankcje i caly szum. Wystarczy Davidku, zeby przeczytali komentarze twoje, bendera, GB, wani i beda wiedzieli, ze S-400 nie wykryje nawet B-52, jak mu ten na antenie wyladuje.

Davien
poniedziałek, 19 października 2020, 21:36

Tobie jak widac ten B-52 na czerepie wyladował ze tak bredzisz:)

Milutki
poniedziałek, 19 października 2020, 15:24

Od puczu minęły już cztery lata i żaden wojskowy który brał w tym udział n nie przyniósł żadnego dowodu że to Erdogan zlecił ten pucz. Mało tego, żaden z tych wojskowych nie twierdził nigdy że to Erdogan niki kierował. Twierdzenie że Erdogan sam na siebie zrobił pucz to bajeczka wymyślona aby podkopać fakt że Erdogan to demokratycznie wybrany prezydent obroniony przez swój naród przed puczystami. Kurdowie to pogonią komunistycznych bandziorów z Syrii

myślenie nie równa się amnezji
poniedziałek, 19 października 2020, 18:39

Tureckie bajki dla tureckich propagandzistów...Dobre w Stambule,ale nie dla całej reszty świata.

Rhotax
wtorek, 20 października 2020, 07:34

Dokładnie.

Milutki
poniedziałek, 19 października 2020, 23:29

A więc gdzie są te dowody że to Erdogan zrobił na siebie pucz?

Davien
poniedziałek, 26 października 2020, 09:26

Postepowanie Erdogana po tym "puczu" jest wystarczającym dowodem.

Fanklub Daviena
poniedziałek, 19 października 2020, 14:17

Oczywiście, że NIE będą! W amerykańskich mediach są artykuły polityków z Departamentu Stanu, że wojna Azerbejdżanu z Armenią, to... świetna okazja, by sprzedać Ormian, oddając Górski Karabach Azerom i w ten sposób poprawić stosunki z Turcją, a tu ktoś bredzi o sankcjach... Polska powinna się uczyć od Erdogana jak się rozmawia z USA: nie z pozycji "USA albo śmierć", tylko "Walcie się, jak coś, to pójdziemy do Rosjan i Chińczyków"... Dlatego Patriot USA chciało Turcji sprzedać 9x taniej niż Polin, a i to Turcja wolała lepsze S-400... :)

Stary Grzyb
poniedziałek, 19 października 2020, 22:22

Tak toczno, Wania - Polska koniecznie powinna postawić na "sojusz" z Rosją, tzn. na rosyjską okupację. No, w ostateczności na Chiny, to w końcu kraj mający zbieżne z Polską interesy strategiczne, nieprawdaż? Najwyraźniej kremlowska propaganda zawsze musi być na poziomie odmóżdżonej stułbi, i inaczej się nie da.

Shab
poniedziałek, 19 października 2020, 17:37

Ta, za darmo dawali Patriot Turcji... a S-400 to już najlepsze... jak każde inne uzbrojenie Rosji. Co po konfliktach ostatnich widać zresztą. Co oczywiście nie znaczy że Polska potrafi negocjować z USA. Tylko że pewnie nasi decydenci uważają że w tej cenie mają również ew cenę bezpieczeństwa...

d
poniedziałek, 19 października 2020, 16:10

dużo wczoraj wypiłeś ?

złośliwy
poniedziałek, 19 października 2020, 16:04

Ormian to mogą sprzedać co najwyżej Rosjanie, bo to ich sojusznik. I w sumie to właśnie robią. W ogóle zaskakująca jest słabość i bierność Rosji w ostatnich miesiącach.

No
środa, 21 października 2020, 13:25

Ormianie zaczęli romans z zachodem. Kontyngent w Kosowie. Wypinają się na Rosję. Teraz mają nauczkę, jak Łukaszenka

Davien
poniedziałek, 26 października 2020, 09:27

No i Rosja pozegna się z bazą w Armenii, Ciekawe co wtedy powiesz na taka nauczke.

złośliwy
czwartek, 22 października 2020, 10:26

Co tylko potwierdza słabnące znaczenie Rosji.

sdsafsdfsdfds
poniedziałek, 19 października 2020, 15:28

Niema Rosjan i Chińczyków. Są albo Ci albo Ci.

tyu
poniedziałek, 19 października 2020, 15:18

' "USA albo śmierć", tylko "Walcie się, jak coś, to pójdziemy do Rosjan i Chińczyków" ' No próbowała już Ukraina grać na dwa fronty i wiemy jak wyszło. Poza tym przykład Turcji też nie jest do końca "happy endem" bo oni do Europy chcieli i to bardzo tylko im nie wyszło w przeciwieństwie do na przykład Polski. No i ostatnim czynnikiem rozróżniającym jest tutaj zwyczajne dopasowanie sojuszu do danego kraju. Mentalne, ekonomiczne itp itd. Arabi mają problem z demokracją, wolnością słowa i tak dalej, my nie. U nas gospodarka wolnorynkowa się przyjęła. Nam Pax Americana pasuje. Itp itd. Można by mnożyć ale generalnie nie zgadzam się. Odchodzenie od NATO i EU to granie na ich rozpad czyli de facto autodestrukcja naszego potencjału. Własnymi siłami to nas Rosja oplącze i tyle tego będzie a u nich innego "partnerstwa" niż eksploatowanie do bólu frajer... znaczy "braterskich krajów-sojuszników" nie ma. Masz przykład "braterski kraj-sojusznik" - Białoruś. Zwana też czasami sowieckim skansenem. Kojarzy się z nowoczesnością? Chciałbyś tam mieszkać? Wiesz możesz się zawsze przeprowadzić. :) Bijatyki z OMON'em za darmo dla każdego. :D

PLW
wtorek, 20 października 2020, 11:20

@ tyu - pisząc Arabi (Arabowie) nie masz chyba na myśli Turcji/ Turków ?

tyu
wtorek, 20 października 2020, 15:30

Już ogólnie piszę bo czasami Rosyjska Szkoła Prawdy Absolutnej zapomina (wcale nie celowo, nie, nie towarzyszu, to przypadek tylko), że co dla jednego kraju złe (demokracja w Iraku) dla innego już może być super. Rusofile nigdy za nic w świecie nie napiszą, że z Ameryką łączy nas wiele wspólnych wartości o które choćby Kościuszko walczył (bohater 4 narodów). Tak Rusofile mamy takiego. A wracając do Iraku bo to ciekawy temat. Demokracja w Iraku średnio zdała egzamin właśnie ze względu na lokalną specyfikę której Amerykanie po prostu "nie ogarneli" i tak na przykład gdy budowali parlament to wrzucali do niego proporcjonalnie tylu szyitów i sunnitów ile ich procentowo w populacji. Efekt był taki że oba odłamy odebrały to jako zamach na nich i czystki. Później żeby to ogarnąć wypuścili trzymanych w niewoli policjantów i siłowników Saddama. Oczywiście znowu nic to nie dało bo "po co łapali bandytów żeby ich teraz wypuszczać" itp. Brzeziński nie przez przypadek mówił że to była to słabo zaplanowana i źle rozegrana operacja (poza częścią militarną która była absolutnym majstersztykiem i wielkim pokazem potęgi USA. Mogę dać linki do filmików opisujących przebieg bitwy/wojny.) która zepsuła reputację USA nas świecie. Ale co tam nie zadziałało to u nas już działa. I Rusofile tego pojąć nie mogą. Nikt nie nie chce do tej waszej Rosji pogódźcie się z tym w końcu.

Fanklub Daviena
poniedziałek, 19 października 2020, 18:50

"Nam Pax Americana pasuje" - nam czyli komu? Izraelitom? Po 1989 Polska straciła 75% przemysłu (III Rzesza i Serbia po przegranych wojnach 40%), miliony obywateli (dobrze, że większość w wyniku imigracji, a nie eksterminacji, choć samobójstwa z przyczyn ekonomicznych można liczyć pewnie w setki tysięcy, ale skutek demograficzny dla Polski jest taki sam jak wymordowanie inteligencji przez Niemców i żydkomomuchów), straciła większość majątku narodowego (w zasadzie tylko nieruchomości pozostały w rękach Polaków, a i to się szykuje ciągle podatek katastralny, by im je odebrać) i ma formalnie i realnie mniej niepodległości w ramach UE niż Teksas w ramach USA czy nawet Czeczenia w ramach Federacji Rosyjskiej. O jakiej wolności bredzisz? Tyle wolności ile własności - po odliczeniu wydatków stałych jak mieszkaniowe, lekarstwa itp. większości Polaków nie byłoby stać wykupić tego co miała na kartki w Stanie Wojennym. O polskość gospodarki i majątek narodowy walczyły pokolenia Polaków - 85% z tego w jedno pokolenie rozgrabiły Balcerowicze, Bonie, Lewandowskie, Geremki i Mazowieckie. Podoba ci się, że listę leków refundowanych układa Żorżeta? Podoba ci się, że jak polska firma internetowa zarabia w Polin to musi z tego płacić w Polin podatki, a jak zarabia w USA to musi w USA płacić podatki, a jak Amazony, Google i Microsofty zarabiają w Polin, to na żądanie Żorżety Morawiecki zwolnił je z podatku? Podoba ci się, że Żorżeta decyduje od jakich krajów wolno mam kupować sprzęt telefoniczny i jakiem krajom wolno w Polin inwestować i z jakim krajami Polin wolno handlować? Mnie antypolski neokolonializm w ramach Pax Americana się nie podoba i na miarę swoich skromnych środków będę go zwalczał. :D

Kiks
wtorek, 20 października 2020, 09:28

Nikt nie wprowadzi podatku katastralnego. Prędzej powstanie coś na wzór modelu greckiego.

Rhotax
wtorek, 20 października 2020, 07:37

Dlatego w Polsce najniższa krajowa jest kilka razy wyższa od najniższej w Rosji ( 693 zł brutto w FR :) . Dlatego lepiej w UE i NATO i ładniej nawet na prowincji bo bogato w porównaniu do biedy w Rosji.

Jan
wtorek, 20 października 2020, 07:20

W samo sedno !!!

tyu
poniedziałek, 19 października 2020, 21:57

To jest mocno alternatywna rzeczywistość którą opisujesz. Wielkim marzeniem Polski po 1989 było dołączenie do "cool kids" jakim jest NATO i EU. I to marzenie się spełniło. Po raz pierwszy od setek lat (czyli od 18 wieku) Polska nie jest otoczona przez niechętne nam kraje. Po raz pierwszy naszym zmartwieniem jest ile kto ma smartfonów a nie czy zdołamy w ogóle przetrwać. "Po 1989 Polska straciła 75% przemysłu [...] miliony obywateli straciła większość majątku narodowego". Nie wiem skąd te dane i jak to się ma do rzeczywistości. Za komuny była bieda, wakacje na zachodzie to było marzenie ściętej głowy, wszyscy mieli po równo, czyli każdy miał niewiele. Teraz to wszystko uległo zmianie. Poziomem życia doganiamy zachód. Nigdy w swojej nowoczesnej historii Polska nie przyciągała tylu obcokrajowców co teraz. Powoli stajemy się krajem który dla innych jest marzeniem. Jeżeli PRL'owski przemysł upadł w takich ilościach ja mówisz to cóż. Nie oszukujmy to był beznadziejny przemysł zbudowany na chorych zasadach. Dobrze że padł. Zrobił miejsce dla lepszego. "ma formalnie i realnie mniej niepodległości w ramach UE niż Teksas w ramach USA czy nawet Czeczenia w ramach Federacji Rosyjskiej" pozostawię to bez komentarza, ale muszę przyznać że dobry żart naprawdę. :)

HeHe
poniedziałek, 19 października 2020, 23:11

"Po raz pierwszy od setek lat (czyli od 18 wieku) Polska nie jest otoczona przez niechętne nam kraje." - to jest dopiero dobry żart. Władze Ukrainy na każdym kroku pokazują wrogość wobec Polski, Polaków i polskości. Podobnie, choć w bardziej zawoalowany sposób wrogość wobec nas przejawiają władze Litwy. Nasze władze natomiast udają, że nikt na nas nie pluje ale, że to deszcz pada a wszystko to w ramach anty ruskiego obłędu który uniemożliwia rozpoznanie PRAWDZIWEGO wroga. Wszystko to przypomina wizjonerską opinię Romana Dmowskiego o tych którzy bardziej nienawidzą Rosji niż kochają Polskę. Poza tym co do "wakacji na zachodzie które były marzeniem ściętej głowy" to bez przesady. W czasach PRL wyjeżdżaliśmy do Jugosławii, Bułgarii, Rumunii, na Wegry (Balaton), do sowietów (Krym, Soczi, Batumi, Suchumi) i to wyjeżdżaliśmy tam MASOWO a wakacjom w powyżej wymienionych krajach niczego nie brakowało.

Ni
środa, 21 października 2020, 11:35

A gdybyś spojrzał inaczej przyśmiewco? Otaczają nas kraje (pomijając oczywiście Ukrainę i Białoruś) państwa, które należą do tego samego paktu wojskowego i patrząc w taki sposób można uznać ich za może nie przyjaciół, a znajomych. To proste, tylko trzeba trochę pomyśleć, a nie bezmyślnie w czambuł potępiać myślących inaczej (z naciskiem na myślących). Co do rozpoznawania prawdziwego (ale krzyczałeś wielkimi literami pisząc) wroga, to on jest dawno rozpoznany poczynając od 1920 roku, poprzez 17 wrzesień 1939, a kończąc na 1991 i nie bredź, że jest inaczej. Szczerze mówiąc, nie wiem, czy rosyjska agentura do dnia dzisiejszego nie siedzi w strukturach WP patrząc na "zdecydowane i błyskawiczne" podejmowanie decyzji co do uzbrojenia polskiego wojska. Aha, Bułgaria, Rumunia i Węgry to to rzeczywiście zachód, jak w mordę strzelił.

Fanklub Daviena
wtorek, 20 października 2020, 20:07

A z drugiej strony mamy "bratnie" Niemcy, które nas chcą zagłodzić... Z takim "przyjaciółmi" jak ma na myśli tyu to już nie potrzebujemy wrogów... To już wolę wroga jak Rosja od "przyjaciół" jak Ukraina czy Niemcy... :)

hihi
poniedziałek, 19 października 2020, 15:09

Taaa 500 razy taniej, bedzi efektowniej. Przy okazji wez sie zdecyduj raz piszez Polska a raz Polin (rozumiem ze chcesz usilnie wskazac ze w Polsce rzadza zydzi). Jak Turcja wydzie na swoim kozaczeniu zobaczymy za kilka lat. Na razie twoi idole zajeli Krym i cos im sie kasa konczy.

Dawo
poniedziałek, 19 października 2020, 14:49

Turcja cudaku, nie dostałaby ani IBCS, ani PAC-3 MSE- dlatego zrezygnowała. Ponadto Patriot okazał się zbyt drogi dla Turcji i za mało suwerenny.

Tweets Defence24