Siły zbrojne
Turcja modernizuje 1000 saudyjskich transporterów
Turecka firma FNSS Savunma Sistemleri (FNSS) we współpracy z koncernem BAE Systems modernizuje saudyjskie gąsienicowe transportery opancerzone M113. Proces ten jest przeprowadzany na terenie bazy remontowej położonej w Al Kharj, podlegającej pod Dowództwo Saudyjskich Sił Lądowych. Dostarczane tam są nowe zestawy montażowe z Turcji. FNSS jest w 49% własnością BAE, a w 51% firmy Nurol.
Według przedstawicieli ministerstwa obrony Turcji, wartość części powyższego projektu, przy którym zaangażowana została rodzima firma, przekracza 1 mld USD.
Zakres modernizacji obejmuje zwiększenie poziomu zapewnianej przez wóz osłony balistycznej i przeciwminowej (nowe panele dodatkowego dopancerzenia kadłuba i wykładziny przeciwodłamkowe wewnątrz), poprawę jego mobilności oraz wydłużenie okresu używalności - nowy transporter oznaczono jako M113A4.
Dodatkowo w wozie montuje się system klimatyzacji, system ochrony przeciw działaniu broni masowego rażenia i diagnostyki głównych jego mechanizmów. Zastosowano nowy układ napędowy w postaci silnika wysokoprężnego o mocy 350 KM 6V53-T z automatyczną skrzynią Allison X-200-4B. Masa wozu wzrosła do 13500 kg przy stosunku 25,92 KM/t i zachowanej zdolności do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem. Usprawniono zawieszenie poprzez zamontowanie nowych drążków skrętnych, amortyzatorów i tylnych kół napinających. Całkowitej przebudowie (unowocześnieniu) uległ przedział kierowania wozem.
Procesowi temu poddane zostaną wozy w 11 różnych konfiguracjach/wariantach specjalistycznych, w tym 120 mm moździerz samobieżny TDA 120R 2RM, 81 mm moździerz samobieżny, wóz pomocy technicznej, wóz dowodzenia M577 (podniesiono wysokość tylnego przedziału, by uzyskać większą przestrzeń wewnątrz), wóz ewakuacji medycznej oraz nieopancerzony gąsienicowy transporter logistyczny M548.
Pierwsze dwa zrealizowane programy obejmowały po 64 wozy, trzecia transza 300 transporterów, a czwarta 321. Piąta obejmie 320 wozów i będzie - jak na razie - ostatnią (z wartej 360 mln USD szóstej transzy zrezygnowano).
Turecka firma FNSS zajmuje się również modernizacją wozów VCC-1 (specjalistyczna wersja M113 – samobieżny niszczyciel czołgów uzbrojony w wieżę TUA z dwoma ppk TOW, opracowany we włoskiej firmie OTO Malera).
Arabia Saudyjska eksploatuje ok. 200 takich pojazdów oraz kilkanaście M901A ROW. Natomiast samych M113 jest eksploatowanych (lub pozostaje w rezerwie) ponad 1600 egzemplarzy. W 2004 roku przywrócono do słuzby prawie 1000 takich pojazdów.
Od pewnego czasu nasila się współpraca wojskowa Arabii Saudyjskiej z Turcją. Przeprowadzana są m.in. wspólne ćwiczenia różnych rodzajów wojsk, które zgodnie z przekazami mają służyć wzmocnieniu bezpieczeństwa międzynarodowego, stabilności w regionie oraz umocnieniu współpracy militarnej.
Państwa obszaru Bliskiego Wschodu chcą same uporać się z otaczającymi je zagrożeniami (terroryzm, wojna w Jemenie czy Syrii i Iraku). Nie zgadzają się przy tym na nowy podział spowodowany interwencją krajów Zachodu oraz Rosji. Zarówno Turcja jak i Arabia Saudyjska chcą pełnić w tym procesie role lidera kolacji państw arabskich. W tym procesie zagrożeniem dla ich planów pozostaje jeszcze Iran.
Na razie jednak jedynie ścisła współpraca może doprowadzić do uzyskania pożądanych wyników w podjętej walce i rywalizacji o wpływy w regionie.
Z drugiej strony oba kraje są członkami międzynarodowej koalicji (zorganizowanej przez Amerykanów) podejmującej walkę z tzw. Państwem Islamskim.
Marek1
W ciągu dosłownie 1,5 dekady udało się Turcji uzyskać takie zdolności w wysoko technologicznym przemyśle zbrojeniowym, że Polska może tylko pomarzyć. No ale co się dziwić, jak nasz kraj jest od wielu dekad na szarym końcu jeśli chodzi o środki przeznaczane na naukę i innowacyjność w przemyśle.
Podbipięta
Takie gadanie.Turcy idą do przodu ale w w wieli technologiach nadal nie dostają nam do pięt.Zgadnij pan w jakich?
Podbipięta
Powinniśmy zmodernizować kilkaset BWP 1 do wersji GTO..Nowy silnik .pancerz opracowany przez Poznań ,ZSMU 12.7 ,70 mm Hydra ,Obra i Cerawa na maskę silnika.Koszt nie będzie wyższy niż ten 1 mln USD dla UAE. Rozwiązania są gotowe ,choć ta 70 ka się wlecze
ds
Dlaczego wszyscy mogą tylko nie Polska?