Amerykańska firma Oshkosh Defence poinformowała w poniedziałek o wyprodukowaniu 10-tysięcznego pojazdu JLTV. Jednocześnie w produkcji są następne egzemplarze, które mają być dostarczane w najbliższych latach.
JLTV to amerykański program wielozadaniowych lekkich pojazdów opancerzonych, który jest wdrażany od 2016 roku jako bezpośredni kontynuator pojazdów L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle). Ich produkcja wiąże się z programem U.S. Army, polegającym na zastąpieniu dotychczas używanych Humvee, będących w użyciu od 37 lat.
Z okazji wyprodukowania 10-tysięcznego egzemplarza wypowiedział się wiceprezes Oshkosh Defence George Mansfield, który dodatkowo zaznaczył, że firma pracuje nad sprawnym i nieprzerwanym łańcuchem dostaw produkowanych pojazdów.
Czytaj też: Belgowie kupują JLTV, kontrakt podpisany
Ten kamień milowy jest prawdziwym świadectwem dumy i poświęcenia, z jakim nasz zespół podchodzi do programu JLTV, który stał się głównym elementem sił lądowych. (...) Wyprodukowanie 10 tysięcy JLTV w ciągu ostatnich pięciu lat jest dowodem na to, że potrafimy sprostać wymaganiom naszych krajowych i zagranicznych klientów, dostarczając im najsprawniejszy lekki pojazd taktyczny w korzystnej cenie. Jesteśmy podekscytowani dalszą współpracą z naszymi klientami wojskowymi nad dalszym udoskonalaniem i rozbudową platformy.
Lekkie pojazdy taktyczne są nowoczesnymi następcami HMMWV. Ich główną zaletą jest zastosowanie dwustopniowego, modularnego systemu opancerzenia, który może być dowolnie modyfikowany w zależności od przeznaczenia i aktualnie wykonywanej misji, nawet bez użycia wyspecjalizowanych narzędzi. Pojazd dodatkowo ma rozwijać większe prędkości przy niższym zużyciu paliwa dzięki 6,6-litrowemu silnikowi V8 Gale Banks Engineering 866T o mocy 340 KM, który bazuje na jednostce GM Duramax oraz współpracującej z nim 6-biegowej przekładni automatycznej Allison 2500SP.
Firma Oshkosh Defense dotychczas otrzymała zamówienia na około 18 tysięcy JLTV, gdzie łączna wartość kontraktów jest szacowana na ponad 6 miliardów dolarów amerykańskich. Ponad 6500 pojazdów zostało już dostarczonych do użytkowników, w tym zagranicznych. Do nich zalicza się USA i Czarnogórę, gdzie docelowo na potrzeby U.S Army ma zostać wyprodukowanych ponad 67 tysięcy pojazdów, a dla Czarnogóry blisko 70 JLTV. Umowy na zakup podpisane mają Belgia, Litwa, Słowenia. Brazylia i Macedonia Północna. Natomiast do listy państw które oczekują na JLTV może dołączyć także Wielka Brytania i Portugalia, które są zainteresowane na dostawę odpowiednio 2747 i 250 egzemplarzy.
Kacper Bakuła
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie