Reklama

Technologie

Su-57 z nowymi dyszami silników. Poprawa stealth?

Su-57
Su-57
Autor. Mirosław Mróz/Defence24.pl

W sieci pojawiły się fotografie przedstawiające prototypu myśliwca Su-57 wyposażonego w po nową płaską dyszę wylotową silnika. Wszystko wskazuje na to że trwają próby poprawiania cech stealth „Felona”.

Rosyjski samolot wielozadaniowy Su-57 w zamyśle powstał jako „rosyjski F-22”. Jednak pomimo mankamentów Raptora i tego, że jego seryjne egzemplarze weszły do służby jeszcze w roku 2005, najnowsze dzieło Suchoja nada znacznie mu ustępuje. Wśród wymienianych wad jest brak cech zdolności supercruise (dokonywania naddźwiękowych przelotów bez potrzeby użycia dopalacza), gorsze sensory i awionikę, a przede wszystkim znacznie większa wykrywalność. O ile bowiem Su-57 posiada bowiem kształt maszyny o cechach stealth, o tyle nie widać zastosowania na nich pokryć pochłaniających promieniowanie radarowe. Stealth wynikający z kształtu może tez działać przy opromieniowywania tego samolotu z przedniej półsfery. Z tylnej bowiem zdradzą jego obecność obłości kadłuba wokół silników samolotu i okrągłe dysze wylotowe.

Reklama

Teraz, w związku z pojawiającymi się zdjęciami nowego silnika ze spłaszczonymi dyszami, przypominającymi kształtem te z F-22, można się zastanawiać na ile Rosjanie są dzisiaj zainteresowani tego rodzaju poprawką w produkowanym już seryjnie samolocie określanym w kodach NATO jako Felon.

Silnik z nową dyszą został zainstalowany w drugim prototypie T-50 z programu PAK FA. Ten sam samolot był wcześniej wykorzystywany także do testowania napędu, a dokładnie „docelowego” silnika dla Su-57 czyli the AL-51F1. Jak na razie nie ma jednak informacji na temat ani montażu tych silnikach w zamówionych już 76 samolotach (dostarczono około 20), a już na pewno nie zapowiadano instalowania w nich płaskich wylotów powietrza.

Możliwe, że mamy więc do czynienia z praca badawczo-rozwojową prowadzoną z myślą o przewidywanej przyszłej wersji Felona, czyli samolotu Su-57M, na którą zamówienia może zostaną złożone w przyszłości., albo z pracami na potrzeby tajemniczego pierwszego klienta eksportowego.

Reklama

Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (10)

  1. Przyszłość

    Rosja ma PKB wielkosci WLoch - to ze z taka wielkoscia gospadaki sami robia Su57 albo oktety atmowe podwodne to nie byle co. Gdyby mieli kasy powiedzy 50% tego co USa - byscie sie posmiali pewnie...

    1. Grom2137

      To już tylko PKB wielkości włoch? A nie druga armia świata?

    2. Davien3

      @Grom Rosja jest drugą armią nawet w Rosji.

  2. kurczak

    Według dzisiejszych doniesień nad Chersoniem operowały bezkarnie maszyny z rodziny Su, prawdopodobnie myśliwce wielozadaniowe Su-30. Czyżby rosjanie przełamali obronę powietrzna ukrainy?

    1. Davien3

      Ukraina też ma maszyny z rodziny Su więc........

  3. Takijeden

    Maszyna udająca stealth nie będąca stealth - żenada.

    1. Davien3

      Po prostu typowy rosyjski wyrób, a tak twierdzili że płaskie dysze sa be:))

    2. Immortan Joe

      davienku, alle te ruskie dysze mająć byc wektorowane w trzech płaszczyznach, a Amerykanie do dzisiaj nie potrafią tego zrobić.

  4. Papiesh

    Z tym poszyciem przybitym na torxy i wgnieceniami to musi być bardzo stealth ;) U rosjan to jest jakaś tradycja z tym, że płatowiec wygląda jak wyprodukowany w latach 70 w piwnicy przy użyciu młotka. Nawet najbardziej podgnite 40 letnie A-10 tak nie wyglądają.

    1. Immortan Joe

      Ty sobie lepiej poszukaj zdjęc F-22 z dziurami w powłokach ram. Jest takie zdjęcie z wielka dziurą w części dziobowej poniżej owiewki pilota.

    2. slykov

      @papiesh powiedz a jak wyglada polska kontrukcja samolotu bojowego? ze jak? Nie słyszę. Ze jak? Nie mamy produkcji samolotow bojowych? aaaaa to moze komentarze przesmiewcze tego typu zostawilbym usa czy koreanczykom, chinom etc. My jako polacy w tej kwestii powinnismy zamknac buzię, siąść na tyłku i wziąć się do roboty i budowania własnego mysliwca. Później komentarze tego typu że ktoś czegoś nie umie zrobic. pozdro

    3. Davien3

      @Joe poszukaj sobie zdjecia pierwszego seryjnego Su-57 po twardym lądowaniu( jedynym) jak już bawisz się w porównania do F-22A uszkodzonego przez warunki atmosferyczne. Tylko sie nie załam na te puzzle w jakie zmienił się Su.

  5. Ma_XX

    a nity już zaszpachlowane i silikon położony na łączenia paneli? :D oczywiście i szpachla i silikon niet analogiczny

  6. Immortan Joe

    A okragłę dysze silnika nie pogorszaja własnosci stealth F-35? Czy juz nawet ruski okrąg jest gorszy od tego amerykańskiego?

    1. Grom2137

      Dysza F-35 nie jest stricte okrągła, a ząbkowana.

    2. QVX

      Być może, ale obawiam się, że kwadraty pomagają Su-57 tak jak ten lakier z ołowiem (vide Suworow).

    3. Immortan Joe

      Grom2173, a jednak?

  7. radziomb

    Su 57 jest niewidzialny, nikt go na froncie nie widział. A tymczasem Ukraina spokojnie negocjuje zakup używanych Eurofighterów Tranche 1, ciekawe czy z rakietami Meteor na 200km ? Pytanie retoryczne.

    1. Immortan Joe

      radziomb, muszę cię zmartwic. Su-57 brał aktywny udział w wojnie w Ukrainie. Nawet był o tym artykuł na Defence 24.

    2. Sebseb

      Jest używany jako nośnik rakiet wystrzeliwanych na Ukrainę

    3. GB

      Immortan Joe, poza ruską dezinformacją nie ma żadnych dowodów na to, że Su-57 brał udział w wojnie w Ukrainie.

  8. Immortan Joe

    Jako ciekawostke dodam, że jest w internecie film na którym wypowiada sie jakis rusek od Suchoja po rusku oczywiście, ale napisy sa w języku angielskim i pokazany jest prezentacja w postaci "filmu" wykonanego w formie cyfrowej (grafika komputerowa) i co jest pokazane na tym filmie, to dysze te maja byc niby płaskie i do tego dalej maja być wektorowane w trzech płaszczyzna jak ma to miejsce obecnie. Chociaz i tak nie wiadomo po co oni to robia, skoro okrągła nie pogarsza stealth, a może i wręcz polepsza, bo bmc3i pod artykułem *Trzeci Husarz w powietrzu* napisał, że F-35 jest bardziej stealth niż F-22. Cytuję: bmc3i, 19 grudzień (18:55) *F-35 jest bardziej stealth niż F-22.*.

  9. Immortan Joe

    Ciekawe stwierdzeniei, że Su-57 nie ma zdolności supercruise skoro w zachodnich opracowania znalazłem, tlłumacząc na język polski, że "generacyjnie starszy Su-35 posiada zdolności supercruise z silnikiem AL-41F więc lżejszy i o wiele lepszy i bardziej zaawansowany aerodynamicznie Su-57 posiada tą zdolnośc tym bardziej:. Biorąc pod uwagę ciąg silnika AL-41F oraz mase płatowca, moc silników i jego wydajnośc aerodynamiczną pozwala na loty z prędkościa Mach 1.3 bez uzycia dopalaczy gdzie z silnikami AL-51F prędkość lotu bez dopalaczy będzie wynosiła Mach 1.6 - 1.7".

    1. Czytelnik D24

      Ciekawe w jakim to opracowaniu i czy autor miał na myśli samolot goły czy obciążony tonami.

    2. GB

      Wiesz.... Jak zdejmiesz wszystkie węzły podwieszeń i nie zabierzesz rakiet, bomb, zasobników, zbiorników paliwa to wychodzi że i JAS-39 Gripen osiąga supercruise, co chyba zresztą jest potwierdzone (o ile dobrze pamiętam miał rozwinąć 1,2 Ma bez dopalacza). Tak więc co innego jest wersja gładka, a co innego bojowa. Po drugie max masa startowa Su-57 ma wynosić 35 ton, dla Su-35 przyjmuje się 29 ton.

    3. Immortan Joe

      czytelnik D24, wystraczy wpisać w języku angielskim "Su-57 Supercruise" a znajdziesz. Nigdzie nie jest z kolei napisane, że Su-57 nie posiada zdolności Supercruise. Odnośnie Su-35 napisali, że jest zdolny do Supercruise z dwoma pociskami powietrze poietrze na podwieszeniach miedzi silnikami i dwoma na koncówkach skrzydeł *chodzi pewnie o pciski z głowicą IR(. rafale może supercruise z dwomia pociskami powietrze powietrze i centralnym zbiornikiem paliwa, Eurofighter z dwoma pociskami powietrze powietrze. Su-57 w konfiguracji bojowe z pociskami powietrze - powietrze w komorach uzbrojenia.

  10. Immortan Joe

    Wczoraj o tym pisałem 😁

    1. GB

      Krąży od kilku dni na Telegramie. Zabawnie za to wygląda Su-35 z tą dyszą, bo zdaje się najpierw na nim ja testowali.

Reklama