- Wiadomości
Su-57 z nowymi dyszami silników. Poprawa stealth?
W sieci pojawiły się fotografie przedstawiające prototypu myśliwca Su-57 wyposażonego w po nową płaską dyszę wylotową silnika. Wszystko wskazuje na to że trwają próby poprawiania cech stealth „Felona”.

Autor. Mirosław Mróz/Defence24.pl
Rosyjski samolot wielozadaniowy Su-57 w zamyśle powstał jako „rosyjski F-22”. Jednak pomimo mankamentów Raptora i tego, że jego seryjne egzemplarze weszły do służby jeszcze w roku 2005, najnowsze dzieło Suchoja nada znacznie mu ustępuje. Wśród wymienianych wad jest brak cech zdolności supercruise (dokonywania naddźwiękowych przelotów bez potrzeby użycia dopalacza), gorsze sensory i awionikę, a przede wszystkim znacznie większa wykrywalność. O ile bowiem Su-57 posiada bowiem kształt maszyny o cechach stealth, o tyle nie widać zastosowania na nich pokryć pochłaniających promieniowanie radarowe. Stealth wynikający z kształtu może tez działać przy opromieniowywania tego samolotu z przedniej półsfery. Z tylnej bowiem zdradzą jego obecność obłości kadłuba wokół silników samolotu i okrągłe dysze wylotowe.
Teraz, w związku z pojawiającymi się zdjęciami nowego silnika ze spłaszczonymi dyszami, przypominającymi kształtem te z F-22, można się zastanawiać na ile Rosjanie są dzisiaj zainteresowani tego rodzaju poprawką w produkowanym już seryjnie samolocie określanym w kodach NATO jako Felon.
New angular non axisymmetric nozzle for Su-57,similar to the F119 of F-22
— MechDesign.xyz (@MechDesignxyz) December 11, 2024
It retains the angle between the pitch axis of each engine, like the original installation (last img from the original patent), for asymmetrical thrust via the differential thrust vector of each nozzle https://t.co/fVgyj2To37 pic.twitter.com/t0MPFcR8ET
Silnik z nową dyszą został zainstalowany w drugim prototypie T-50 z programu PAK FA. Ten sam samolot był wcześniej wykorzystywany także do testowania napędu, a dokładnie „docelowego” silnika dla Su-57 czyli the AL-51F1. Jak na razie nie ma jednak informacji na temat ani montażu tych silnikach w zamówionych już 76 samolotach (dostarczono około 20), a już na pewno nie zapowiadano instalowania w nich płaskich wylotów powietrza.
Możliwe, że mamy więc do czynienia z praca badawczo-rozwojową prowadzoną z myślą o przewidywanej przyszłej wersji Felona, czyli samolotu Su-57M, na którą zamówienia może zostaną złożone w przyszłości., albo z pracami na potrzeby tajemniczego pierwszego klienta eksportowego.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu