Reklama
  • Wiadomości

Su-57 z nowymi dyszami silników. Poprawa stealth?

W sieci pojawiły się fotografie przedstawiające prototypu myśliwca Su-57 wyposażonego w po nową płaską dyszę wylotową silnika. Wszystko wskazuje na to że trwają próby poprawiania cech stealth „Felona”.

Su-57
Su-57
Autor. Mirosław Mróz/Defence24.pl

Rosyjski samolot wielozadaniowy Su-57 w zamyśle powstał jako „rosyjski F-22”. Jednak pomimo mankamentów Raptora i tego, że jego seryjne egzemplarze weszły do służby jeszcze w roku 2005, najnowsze dzieło Suchoja nada znacznie mu ustępuje. Wśród wymienianych wad jest brak cech zdolności supercruise (dokonywania naddźwiękowych przelotów bez potrzeby użycia dopalacza), gorsze sensory i awionikę, a przede wszystkim znacznie większa wykrywalność. O ile bowiem Su-57 posiada bowiem kształt maszyny o cechach stealth, o tyle nie widać zastosowania na nich pokryć pochłaniających promieniowanie radarowe. Stealth wynikający z kształtu może tez działać przy opromieniowywania tego samolotu z przedniej półsfery. Z tylnej bowiem zdradzą jego obecność obłości kadłuba wokół silników samolotu i okrągłe dysze wylotowe.

Reklama

Teraz, w związku z pojawiającymi się zdjęciami nowego silnika ze spłaszczonymi dyszami, przypominającymi kształtem te z F-22, można się zastanawiać na ile Rosjanie są dzisiaj zainteresowani tego rodzaju poprawką w produkowanym już seryjnie samolocie określanym w kodach NATO jako Felon.

Silnik z nową dyszą został zainstalowany w drugim prototypie T-50 z programu PAK FA. Ten sam samolot był wcześniej wykorzystywany także do testowania napędu, a dokładnie „docelowego” silnika dla Su-57 czyli the AL-51F1. Jak na razie nie ma jednak informacji na temat ani montażu tych silnikach w zamówionych już 76 samolotach (dostarczono około 20), a już na pewno nie zapowiadano instalowania w nich płaskich wylotów powietrza.

Możliwe, że mamy więc do czynienia z praca badawczo-rozwojową prowadzoną z myślą o przewidywanej przyszłej wersji Felona, czyli samolotu Su-57M, na którą zamówienia może zostaną złożone w przyszłości., albo z pracami na potrzeby tajemniczego pierwszego klienta eksportowego.

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama