Technologie
Rosja zamawia powietrzne tankowce
Zastępca rosyjskiego ministra obrony Aleksiej Kriworuczko poinformował o zawarciu z firmą Aviastar-SP kontraktu dotyczącego pozyskania 10 samolotów do tankowania w powietrzu Ił-78M-90A. Jest to najnowszy wariant tej maszyny, który oblatano w styczniu 2018 roku. Zastosowano w nim m. in. nowe silniki i w pełni cyfrowa awionikę. Ładownia samolotu może zostać szybko dostosowana do zadań transportowych, poprzez demontaż kadłubowych zbiorników która mieszczą około 1/3 zapasów paliwa.
Jak powiedział minister podczas wizyty w Uljanowsku, gdzie mieszczą się zakłady Aviastar-SP, kontrakt ten przyczyni się do stabilnej sytuacji finansowo-ekonomicznej przedsiębiorstwa, które już weszło w rytm produkcji seryjnej samolotów rodziny Ił-76/78 w najnowszej wersji. Rozpoczęto też beznitowy montaż maszyn Ił-76MD-90A.
Powietrzny zbiornikowiec Ił-78M-90A powstał właśnie na bazie nowego transportowego Iła-76MD-90A, stanowiącego również podstawę dla samolotu wczesnego ostrzegania Berijew A-100. Główne zmiany zastosowane w tej rodzinie maszyn to w pełni cyfrowe urządzenia nawigacyjne, awionika i systemy łączności, dostosowane do wymagań współczesnego lotnictwa wojskowego. Znacznie poprawia to komfort pracy i bezpieczeństwo załogi. Osiągi maszyny podniosły natomiast cztery silniki nowej generacji PS-90A-76 i jest to najważniejsza zmiana w stosunku do poprzedniej generacji rosyjskich tankowców.
Ił-78M-90A, nazywany też czasem Ił-78M2 ma maksymalną masę startową 210 t, osiąga prędkość maksymalną 830 km/h, jego prędkość przelotowa to 750 km/h, zasięg operacyjny wynosi ok. 4000 km, natomiast pułap operacyjny przekracza 11000 m. Maszyna może jednocześnie tankować dwa samoloty bojowe korzystając z zasobników podskrzydłowych, a z jednostki ogonowej możliwe jest tankowanie bombowców strategicznych i maszyn specjalnych. Podczas używania Ił-78M-90A na ziemi przewiduje się jednoczesne tankowanie do czterech samolotów.
Samolot oprócz pełnienia zadania podstawowego czyli funkcji powietrznego zbiornikowca, można także łatwo przystosować dzięki możliwości szybkiego demontażu wewnętrznych zbiorników paliwa do roli maszyny transportowej lub gaśniczej. Tankowce Ił-78M-90A mają wejść do służby w 2021 roku, a zapotrzebowanie Sił Powietrzno-Kosmicznych FR jest szacowane na co najmniej 20 egzemplarzy.