- Wiadomości
MSPO 2018: wojskowy Głuszec i "europejski" Solo ze Świdnika
W bieżącym roku zakłady PZL-Świdnik, należące do koncernu Leonardo Helicopters, prezentują dwa śmigłowce polskiej konstrukcji, znajdujące się w ofercie firmy. Jest to niejednokrotnie prezentowana podczas MSPO maszyna W-3PL Głuszec i równoważąca go nowość – śmigłowiec SW-4 Solo, czyli maszyna mogąca działać jako bezpilotowiec lub klasyczny śmigłowiec. Ten ostatni jest częścią programu OCEAN 2020 realizowanego w ramach Europejskiego Funduszu Obronnego.

MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL
Ważący niemal dwie tony (1,8 t - przyp. red.) SW-4 Solo jest najcięższym śmigłowcem bezzałogowym w Europie. Dla tego typu maszyn jest to bardzo duża masa, dająca ogromne możliwości – powiedział wiceprezes Leonardo Helicopters, Krzysztof Krystowski. Podkreśli również, że SW-4, który jest najcięższym bezzałogowym śmigłowcem i jednocześnie najlżejszą maszyną w ofercie Leonardo Helicopters, będzie rozwijany dwukierunkowo. Jednym torem będą szły badania związane z rozwojem platformy bezzałogowej Solo, drugim dalsze doskonalenie konstrukcji jako lekkiego śmigłowca załogowego AW009. Będą one dotyczyły m.in. zastosowania nowego, mocniejszego silnika oraz udoskonalenia tłumik drgań zastosowanego w tej konstrukcji.
SW-4 Solo jest częścią programu OCEAN2020, najważniejszego projektu związanego z inicjatywą Europejskiego Funduszu Obronnego. W ramach jego realizacji platformy bezzałogowe różnych rodzajów (stałopłaty, wiropłaty, platformy nawodne i podwodne) zostaną zintegrowane z ośrodkami dowodzącymi i kontrolnymi jednostek morskich, umożliwiając wymianę danych poprzez satelity z ośrodkami dowodzącymi i kontrolnymi na lądzie. Na zespół OCEAN2020, któremu przewodzi Grupa Leonardo, składa się 42 partnerów z 15 krajów europejskich, w tym z Polski. Ze strony polskiej w programie bierze udział także m.in. należący do PGZ OBR CTM.

Jeśli chodzi o program HELIMARIS, to ma on celu modyfikację opcjonalnie pilotowanego śmigłowca do realizacji misji morskich. Ten projekt jest prowadzony w PZL-Świdnik, we współpracy z polskimi ośrodkami badawczo-rozwojowymi oraz wyższymi uczelniami.
Druga prezentowana w Kielcach maszyna, to dobrze znany W-3PL Głuszec, maszyna wykorzystywana przez żołnierzy 56 Bazy Lotniczej w Inowrocławiu. Głuszec to najnowsza wersja śmigłowca Sokół, zmodernizowana do wersji wsparcia bojowego. Tym razem maszyna została zaprezentowana w bardzo tradycyjnej konfiguracji i uzbrojona w wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych. W ubiegłym roku, promował on propozycję uzbrojenia W-3PL w pociski kierowane Spike, aby umożliwić zwalczanie celów opancerzonych.
Natomiast śmigłowiec uderzeniowy AW249, który obecny był jedynie w postaci tablicy informacyjnej. Jak podkreślił prezes Krystowski, jest to jedyny obecnie projektowany śmigłowiec uderzeniowy, pierwszy od co najmniej 20 lat. Jego prototyp ma być gotowy do lotu jeszcze w bieżącym roku. Grupa Leonardo podpisała latem List Intencyjny z Polską Grupą Zbrojeniową, który przewiduje współpracę tych dwóch spółek w ramach programu AW249, który we włoskich siłach ma zastąpić maszyny AW129 Mangusta. W Polsce jest on propozycją Leonardo Helicopters w programie śmigłowca uderzeniowego Kruk.
MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]