- Ważne
- Wiadomości
Trzy konsorcja w programie lekkich fregat dla Royal Navy
Brytyjskie Ministerstwo Obrony ogłosiło, że w ramach prowadzonego przetargu, trzy konsorcja otrzymały zadanie przygotowania wstępnego projektu nowych fregat rakietowych typu 31e. Każde z nich otrzyma na ten cel 5 mln GBP, zaś przygotowane w ramach konkursu projekty mają zostać porównane, a najlepszy z nich wybrany do realizacji, co ma nastąpić pod koniec przyszłego roku.

W ramach programu Royal Navy chce pozyskać pięć nowych, lekkich fregat rakietowych, które w latach 2023-2028 uzupełnić mają bardziej skomplikowane a tym samym znacznie droższe jednostki typu 26. Koszt pojedynczego okrętu typu 31e ma się zamknąć kwotą 250 mln GBP, co osiągnięte ma zostać między innymi poprzez wykorzystania części wyposażenia i uzbrojenia pozyskanego z planowanych do wycofywania fregat typu 23.

Pierwszym pretendentem jest konsorcjum koncernu BAE Systems i przedsiębiorstwa stoczniowego Cammell Laird, które oferują Royal Navy zakup okrętów typu Leander opartych na projekcie omańskich korwet typu Khareef. Ich konkurentem będzie konsorcjum Team 31, w skład którego wchodzą: Babcock, Thales, Odense Maritime Technology, BMT oraz stocznie Harland & Wolff z Belfastu i Ferguson Marine z Clyde, oferujące okręty Arrowhead 140 powstałe w oparciu o duńskie fregaty rakietowe typu Iver Huitfeldt.

Niespodziankę stanowi trzecie konsorcjum na czele którego stoi Atlas Elektronik UK i niemiecki koncern thyssenkrupp Marine Systems (tkMS). Co ciekawe w przypadku zwycięstwa tego sojuszu budowa samych okrętów realizowana byłoby przez stocznie Harland & Wolff i Ferguson Marine, które jak wspomniano wyżej są również partnerami konsorcjum Team 31. Ten zespół najprawdopodobniej zaproponuje projekt oparty na fregatach typu MEKO A-200, zbudowanych w Niemczech dla Algierii i Republiki Południowej Afryki.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS