Reklama
  • Wiadomości

Kontrakt na 60 bezzałogowców Eurodrone MALE

Koncern Airbus zawarł z Organizacją Współpracy Zbrojeniowej (OCCAR) kontrakt dotyczący rozwoju i produkcji 20 zestawów bezzałogowców Eurodrone klasy MALE oraz pięcioletnie wsparcie ich wdrożenia i eksploatacji. Umowę sygnował przedstawiciel firmy Airbus Defence and Space GmbH jako lidera konsorcjum - w imieniu trzech głównych podwykonawców: Airbus Defence and Space SAU z Hiszpanii, Dassault Aviation z Francji i Leonardo SpA z Włoch. Przedstawiciel OCCAR sygnował umowę w imieniu czterech krajów wspólnie uruchamiających projekt i jego finansowanie: Niemiec, Francji, Włoch i Hiszpanii.

Eurodrone Flaga UE
Autor. Airbus
Reklama

Kryzys ukraiński - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

W ramach kontraktu Niemcy mają zamówić 7 systemów (21 bsl), Włochy 5 systemów (15 bsl) a Francja i Hiszpania po 4 systemy (czyli po 12 płatowców). Łącznie oznacza to, że konsorcjum, którego liderem jest Airbus, współdziałający z Dassault Aviation oraz Leonardo dostarczy łącznie 60 maszyn oraz niezbędny sprzęt i wsparcie eksploatacji dla systemów bezzałogowych. Na rok 2025 zaplanowano oblot prototypu płatowca nadal nazywanego potocznie Eurodrone MALE. Dostawy seryjnych maszyn mają zacząć się w 2028 roku.

Ukraina broni się przed rosyjską inwazją. Atak na wielu kierunkach - NA ŻYWO

Reklama
Podpisany właśnie kontrakt zapoczątkowuje rozwój jednego z najbardziej ambitnych europejskich programów zbrojeniowych. Eurodrone jest wynikiem współpracy między przemysłem, OCCAR i agendami rządowymi. Jego rezultatami będą najbardziej zaawansowany w swoim segmencie rynkowym bezzałogowy system latający, ponad 7000 nowych miejsc pracy w branży high-tech, wzmocnienie europejskiej suwerenności przemysłowej, rozwój know-how i współpracy wielonarodowej.
Mike Schoellhorn, prezes Airbus Defence and Space
Reklama

Eurodrony będą bezzałogowymi maszynami klasy MALE - latającymi na średnim pułapie, zdolnymi do długiego przebywania w powietrzu - o wszechstronnych możliwościach rozpoznawczych (ISTAR), przydatnych także w zapewnieniu bezpieczeństwa wewnętrznego. Otwarta architektura tych bezzałogowców pozwoli na rozwój i zmianę zakresu ich zadań, zgodnie z przyszłymi potrzebami sił zbrojnych zamawiających państw.

Zobacz też

Jak podkreślają służy prasowe koncernu Airbus, Eurodon to pierwszy bezzałogowiec MALE zaprojektowany od początku pod kątem spełnienia wymagań związanych z operowaniem w jednolitej cywilnej przestrzeni powietrznej. Pomoże to poprawić wydajność systemu, poprzez wykorzystanie bezpośrednich tras lotu, bez potrzeby wcześniejszego planowania licznych miejsc awaryjnego lądowania, co oszczędzi czas oraz paliwo, a przez to przysłuży się ograniczeniu emisji CO2.

Reklama

Konstrukcja opiera się na Digital Design, Manufacturing and Services (DDMS), zastosowanym przez Airbusa nowym, cyfrowym podejściu do sposobu, w jaki są projektowane, produkowane i serwisowane produkty lotnicze we wszystkich fazach procesu wytwórczego. Eurodrone to pierwszy program, który będzie w pełni zaprojektowany i rozwijany od początku za pomocą DDMS, co pozwoli na lepsze zaplanowanie modernizacji, zwiększy dostępność operacyjną i obniży całościowe koszty eksploatacji nowego systemu.

Zobacz też

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama