Technologie
Kolejna wersja F-35 integrowana z pociskami przeciwokrętowymi

Autor. Lockheed Martin
W Bazie Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych Patuxent River odbył pierwszy lot F-35B z podwieszonymi pociskami przeciwokrętowymi LRASM. Tym samym rozpoczęła się integracja z tą bronią drugiej wersji Lightninga II.
Integracje F-35 z pociskami przeciwokrętowymi LRASM (Long Range Anti-Ship Missile) rozpoczęto po ukończeniu prac nad docelowym (przynajmniej jak na razie) standardem samolotu F-35, czyli Block 4. Dzięki ich integracji samoloty te będą miały możliwość uderzania na duże odległości pociskami o dużej głowicy bojowej, zdolnej do niszczenia strategicznie ważnych celów. Takich jak np. duże okręty nieprzyjaciela w tym lotniskowce.
Pierwszą wersją F-35, na której rozpoczęto integrację pocisków LRASM był we wrześniu 2024 roku F-35C, a zatem wariant stworzony do operowania z dużych lotniskowców. Próby tej maszyny trwają. Natomiast F-35B – czyli wersja skróconego startu i pionowego lądowania do operowania z przygodnych lotnisk małych lotniskowców bądź śmigłowcowców – rozpoczął próby w powietrzu właśnie teraz.
Pociski LRASM są podwieszane pod zewnętrznymi punktami podwieszeń F-35B, co oznacza że aby ją przenosić musi on poświęcić w tym celu cechy fizycznego stealth. Pocisk ma jednak zasięg przekraczający 370 km i głowicę bojową o masie 454 kilogramów. Jego masa własna jest też relatywnie mała, dzięki czemu jeden F-35 może przenosić ich aż cztery. Oznacza to, że formacja F-35 doprowadzona na odpowiednią odległość od celu, np. grupy lotniskowcowej przeciwnika, będzie mogą odpalić salwę nawet kilkudziesięciu trudnych do wykrycia pocisków przeciwokretowych.
WIDEO: Ta wojna nas nie obudziła