- Ważne
- Wiadomości
Sto tysięcy godzin Caracala
Dostarczany od 2005 roku na światowe rynki śmigłowiec wielozadaniowy H225M Caracal znalazł się wśród konstrukcji mogących poszczycić się sześciocyfrowym wynikiem w ogólnych statystykach godzinowych wykonanego nalotu. Nieformalna bariera 100 tys. godzin spędzonych w powietrzu została przełamana przez wiropłat Airbusa wraz z początkiem października 2018 roku. Odnotowany kamień milowy wypracowano dzięki dystrybucji 88 egzemplarzy tej maszyny, pozostających obecnie na wyposażeniu sił zbrojnych sześciu różnych państw świata.

Pierwszy egzemplarz seryjny śmigłowca wielozadaniowego H225M Caracal został dostarczony do nabywcy (Siły Powietrzne Francji) w lutym 2005 roku. Krótko po formalnym przyjęciu przez francuskie siły zbrojne, pierwsze z zakupionych 6 śmigłowców zostały użyte w toku pełnowymiarowych działań operacyjnych (zaledwie 6 tygodni po przyjęciu do służby). Okoliczności ku temu stworzyła misja zagraniczna w Libanie, podczas której trzy maszyny tego typu były używane przez Francuzów do ewakuacji cywilów. Użytkowane tam H225M umożliwiły bezpieczne przewiezienie z zagrożonego obszaru w sumie około 300 osób.
Od tego czasu 11-tonowe H225M miały również możliwość sprawdzić się w diametralnie różnych warunkach bojowych i kryzysowych, jakich można było zaznać w Afganistanie, Czadzie, na Wybrzeżu Kości Słoniowej, w Republice Środkowoafrykańskiej i Mali. Śmigłowce Airbusa wspierały także realizację operacji prowadzonej przez NATO w Libii. Aktywne wykorzystywanie maszyn tego typu do realizacji niejednorodnych zadań operacyjnych przełożyło się finalnie na osiągnięcie w ostatnim czasie progu wylatanych 100 tys. godzin.
Poza potwierdzonym wieloletnim zaangażowaniem operacyjnym, wśród zalet swojej konstrukcji Airbus wskazuje m.in. zaawansowaną awionikę, charakterystyczny czteroosiowy układ autopilota oraz współczynniki zasięgu i ładowności, jakie mają wyróżniać Caracala na tle podobnych konstrukcji. Przestronna kabina ma umożliwiać zabranie na pokład nawet 28 żołnierzy. Mocną stroną konstrukcji Airbusa mają być także zdolności przenoszenia uzbrojenia typu powietrze-ziemia, w tym również przeciwokrętowego.
Całości dopełnia praktyczny zasięg śmigłowca sięgający 1296 km, który może zostać dodatkowo rozszerzony o możliwość tankowania w powietrzu. W takiej konfiguracji śmigłowiec może wykonywać swoje zadania i kontynuować lot nieprzerwanie do 10 godzin, co było praktykowane w warunkach operacyjnych m.in. przez Francuskie Siły Powietrzne.
H225M, wywodzący się od wcześniejszych konstrukcji rodziny Super Puma, jest aktualnie użytkowany przez: Francję, Brazylię, Meksyk, Malezję, Indonezję i Tajlandię. Równolegle pojawiają się nowi nabywcy – wśród nich jest m.in. Kuwejt, który złożył w 2016 roku zamówienie na 30 samolotów, a także Singapur.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]