Reklama
  • Ważne
  • Wiadomości

Sto tysięcy godzin Caracala

Dostarczany od 2005 roku na światowe rynki śmigłowiec wielozadaniowy H225M Caracal znalazł się wśród konstrukcji mogących poszczycić się sześciocyfrowym wynikiem w ogólnych statystykach godzinowych wykonanego nalotu. Nieformalna bariera 100 tys. godzin spędzonych w powietrzu została przełamana przez wiropłat Airbusa wraz z początkiem października 2018 roku. Odnotowany kamień milowy wypracowano dzięki dystrybucji 88 egzemplarzy tej maszyny, pozostających obecnie na wyposażeniu sił zbrojnych sześciu różnych państw świata.

Fot. Airbus / airbus.com
Fot. Airbus / airbus.com

Pierwszy egzemplarz seryjny śmigłowca wielozadaniowego H225M Caracal został dostarczony do nabywcy (Siły Powietrzne Francji) w lutym 2005 roku. Krótko po formalnym przyjęciu przez francuskie siły zbrojne, pierwsze z zakupionych 6 śmigłowców zostały użyte w toku pełnowymiarowych działań operacyjnych (zaledwie 6 tygodni po przyjęciu do służby). Okoliczności ku temu stworzyła misja zagraniczna w Libanie, podczas której trzy maszyny tego typu były używane przez Francuzów do ewakuacji cywilów. Użytkowane tam H225M umożliwiły bezpieczne przewiezienie z zagrożonego obszaru w sumie około 300 osób.

Od tego czasu 11-tonowe H225M miały również możliwość sprawdzić się w diametralnie różnych warunkach bojowych i kryzysowych, jakich można było zaznać w Afganistanie, Czadzie, na Wybrzeżu Kości Słoniowej, w Republice Środkowoafrykańskiej i Mali. Śmigłowce Airbusa wspierały także realizację operacji prowadzonej przez NATO w Libii. Aktywne wykorzystywanie maszyn tego typu do realizacji niejednorodnych zadań operacyjnych przełożyło się finalnie na osiągnięcie w ostatnim czasie progu wylatanych 100 tys. godzin.

Poza potwierdzonym wieloletnim zaangażowaniem operacyjnym, wśród zalet swojej konstrukcji Airbus wskazuje m.in. zaawansowaną awionikę, charakterystyczny czteroosiowy układ autopilota oraz współczynniki zasięgu i ładowności, jakie mają wyróżniać Caracala na tle podobnych konstrukcji. Przestronna kabina ma umożliwiać zabranie na pokład nawet 28 żołnierzy. Mocną stroną konstrukcji Airbusa mają być także zdolności przenoszenia uzbrojenia typu powietrze-ziemia, w tym również przeciwokrętowego.

Całości dopełnia praktyczny zasięg śmigłowca sięgający 1296 km, który może zostać dodatkowo rozszerzony o możliwość tankowania w powietrzu. W takiej konfiguracji śmigłowiec może wykonywać swoje zadania i kontynuować lot nieprzerwanie do 10 godzin, co było praktykowane w warunkach operacyjnych m.in. przez Francuskie Siły Powietrzne.

H225M, wywodzący się od wcześniejszych konstrukcji rodziny Super Puma, jest aktualnie użytkowany przez: Francję, Brazylię, Meksyk, Malezję, Indonezję i Tajlandię. Równolegle pojawiają się nowi nabywcy – wśród nich jest m.in. Kuwejt, który złożył w 2016 roku zamówienie na 30 samolotów, a także Singapur.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama