Reklama

Technologie

Izraelski Stinger - drugie życie dla Humvee?

Stinger może być wykorzystywany zarówno jako pojazd załogowy, jak i bezzałogowy (UGV)
Stinger może być wykorzystywany zarówno jako pojazd załogowy, jak i bezzałogowy (UGV)

IDEX 2021 zorganizowane w Abu Zabi to pierwsze wielkie targi zbrojeniowe o zasięgu globalnym zorganizowane po wybuchu epidemii COVID-19. Ze względu na ten fakt, a także na potencjał bliskowschodniego rynku uzbrojenia, w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich nie zabrakło kluczowych „graczy”, a także premier nowych typów wyposażenia czy uzbrojenia.

Dotyczyło to również izraelskich firm, które mimo oficjalnego zakazu międzynarodowych podróży lotniczych wydanego przez władze Izraela, nie mogły i nie chciały rezygnować z możliwości prezentacji swoich produktów na zakończonych 25 lutego 2021 roku targach IDEX 2021. Stąd wiele rozwiązań „made in Israel” na stoiskach innych podmiotów, w tym lokalnych przedsiębiorstw. Jednym z nich była International Golden Group (IGG) z Abu Zabi, na której stoisku zaprezentował został lekki pojazd bojowy (Light Combat Vehicle) Stinger firmy Plasan.

LCV Stinger został zbudowany w oparciu o podwozie pojazdu HMMWV, na którym osadzono nadwozie w postaci opancerzonej kabiny/kapsuły wykonanej w opatentowanej przez Plasana technologii „Kitted Hull”, która wykorzystywana jest w takich konstrukcjach, jak M-ATV, JLTV, czy Hawkei. Jej unikalną cechą jest możliwość dostarczania gotowych nadwozi w zestawach do montażu bezpośrednio do producenta pojazdu. Technologia ta pozwala również na znacznie łatwiejsze skalowanie poziomów opancerzenia niż w "tradycyjnych" rozwiązaniach.

Nadwozie oferowane jest w dwóch zestawach odporności osłon: kit A i kit B. W pierwszej wersji zapewnia ono trzyosobowej załodze ochronę przed ostrzałem oraz skutkami eksplozji min na poziomie 2 wg STANG 4569. Po dołożeniu kit B otrzymujemy poziom 4 wg STANG 4569. Wpływ na odporność na zagrożenia w postaci pocisków zwiększa również ukształtowanie kabiny, której „ściany” nachylone są pod różnymi kątami.

Niezależnie od zastosowanego zestawu opancerzania szyby kuloodporne zamontowane w nadwoziu Stingera spełniają wymagania poziomu 3 wg STANG 4569. Kapsuła załogi wyposażona jest w dwoje drzwi oraz trzy stosunkowo duże okna zapewniające siedzącemu po środku kierowcy bardzo dobre pole widzenia.

Reklama
Reklama

Zastosowanie technologii kompozytowego opancerzenia (m.in. kompozyty ceramiczno-metalowe) pozwoliło na stworzenie na bazie podwozia Humvee pojazdu o DMC wynoszącym 6,8 ton i ładowności 1 000 kg. Wybór tej platformy był podyktowany jej popularnością w różnych regionach świata, wytrzymałością, silnikiem o odpowiedniej mocy (205 KM), który współpracuje z automatyczna skrzynią biegów, niezależnym zawieszeniem oraz stałym napędem wszystkich kół (4x4). Stąd też wewnątrz Stingera zamontowano również elementy z Humvee jak deskę rozdzielczą, kierownicę czy przełączniki.

Także zdolności do pokonywania przeszkód terenowych, jakimi charakteryzuje się podwozie produkcji AM General, jak kąt natarcia (47 st.) czy głębokość brodzenia (760 mm) przemawiały za takim wyborem. Stinger może poruszać się z maksymalną prędkością 120 km/h.

Izraelski pojazd może być zostać uzbrojony w dwa zdalnie sterowane stanowiska strzeleckie (RWS). Główne uzbrojenie stanowi stanowisko wyposażone w wkm kal. 12,7 mm lub automatyczny granatnik kal. 30 mm oraz może zostać zintegrowane z wyrzutnią przeciwpancernych pocisków kierowanych. Drugie stanowisko może być zamontowane z przodu, przed silnikiem a jego uzbrojenie stanowi karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Taka lokalizacja systemu uzbrojenia ma umożliwić załodze pojazdu „patrzenie” i prowadzenie ognia zza zasłon (np. narożników budynków) przy minimalnej ekspozycji wozu i załogi na zagrożenie, ostrzał przeciwnika. Stinger może być również wyposażony w wyrzutnie różnej kategorii pocisków rakietowych (montowanych z boków nadwozia w jego tylnej części), co ma zapewniać niespotykaną dotąd siłę ognia jak na pojazd tej klasy.

Kolejną unikalną cechą Stingera jest możliwość zdalnego sterowania pojazdem. W skład układu zdalnego sterowania wchodzi jednostka sterująca (ECU) zarządzająca elektrycznymi siłownikami sterującymi skrzynią biegów, pedałami oraz kierownicą. Pozostałe elementy to kamery zamontowane na zewnątrz nadwozia w opancerzonych obudowach oraz pulpity operatorskie dla każdego członka załogi umożliwiające zdalne kierowanie pojazdem oraz jego uzbrojeniem/wyposażeniem. Co ciekawe tryb bezzałogowy może być aktywowany jednym przyciskiem i nie wymaga żadnych dodatkowych działań ze strony załogi czy zmian w konstrukcji pojazdu.

Dzięki tej funkcjonalności członkowie załogi mogą realizować zadanie z bezpiecznej odległości, podczas gdy pojazd może poruszać się w zagrożonej strefie, prowadzić rozpoznanie, prowadzić ogień do wykrytych celów czy np. prowokować ukrytego przeciwnika do ujawnienia swojej pozycji. Stinger w wersji bezzałogowej może być wykorzystywany również w charakterze osłony obiektów, konwojów i wielu innych zadań, w których nie ma konieczności stosowania pojazdu załogowego.

Koncepcja lekkiego pojazdu bojowego ewoluowała w Plasanie przez kilka lat a projekt Stingera został dopracowany we współpracy z IGG, aby spełnić specyficzne wymagania potencjalnych klientów w regionie. Ponieważ opancerzone nadwozia mogą być dostarczane w zestawach „do montażu”, Stingery mogą być produkowane w dużych lub małych partiach przy wykorzystaniu dostępnych podwozi HMMWV. Dzięki temu można przekształcić często nieopancerzone lub nieuzbrojone pojazdy taktyczne w inteligentne i uzbrojone lekkie opancerzone platformy bojowe.

Reklama
Reklama

Komentarze