Integracja Meteora z F-35 opóźniona

Autor. MBDA
Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii poinformowało o opóźnieniu integracji pocisków powietrze-powietrze MBDA Meteor o kilka kolejnych lat.
To już drugie tego rodzaju opóźnienie. Początkowo zakładano ntegrację pocisków Meteor z brytyjskimi F-35B na połowę lat 20., potem kiedy w 2021 roku powierzono tę integrację stronie amerykańskiej, w tym producentowi samolotu, firmie Lockheed Martin, zakładano że integracja zaowocuje wprowadzeniem do linii tak uzbrojonych maszyn najwcześniej w 2027 roku.
Teraz, w odpowiedzi na interpelację poselską, brytyjski sekretarz obrony ocenił datę ukończenia projektu na „pierwsze lata” lat 30. Oznacza to, że jeszcze przez ponad 5 lat Brytyjskie F-35 będą uzbrojone tak jak maszyny wszystkich pozostałych użytkowników F-35.
Czyli, że ich podstawową bronią powietrze-powietrze będą pociski AIM-120 AMRAAM. W brytyjskim przypadku będą to pociski wersji D. Mimo to jest to osłabienie zakładanych zdolności brytyjskich F-35. Meteor cechuje się bowiem większym zasięgiem i znacznie większą strefą, z której atakowany samolot niemal nie ma szans na uniknięcie pocisku (tzw. no escape zone). Wyjątkowe parametry Meteora zostały osiągnięte dzięki udanemu zastosowaniu silnika strumieniowego, a pocisk ten jest dzisiaj uważany za najlepszy na świecie.
Czytaj też
Podobne opóźnienie ma zaliczyć integracja F-35B z pociskiem precyzyjnym powietrze-ziemia SPEAR 3, czyli niezależnej amunicji jaką mogliby produkować do swoich samolotów Brytyjczycy.
Wszystko to nie oznacza, że program w ogóle nie posuwa się do przodu. Na początku tego roku przetestowano z sukcesem przenoszenie pocisków Meteor w ładowni samolotu, co jest uważane jednak za pewien „kamień milowy”.
Opóźnienie integracji to zła wiadomość dla wszystkich użytkowników w tym europejskich. Po jej osiągnięciu umożliwiłoby to bowiem wykorzystanie tego pocisku przez każdego klienta na ten samolot po jego relatywnie tanim już przystosowaniu. Koszt prac integracyjnych bowiem ponosi Londyn.
Dzisiaj pociski Meteor mogą przenosić tylko europejskie myśliwce generacji 4+: Typhoon, Rafale i Gripen. Pocisków ten będzie mógł wykorzystywać także koreański samolot KF-21.
Chyżwar
Jak ktoś narzeka na opóźnienia z Fafikami, to nie sobie tą epopeję uważnie przeczyta. A sprawa integracji Meteorów z F-35B to dla Brytyjczyków jest istotna rzecz. Dlatego ciekaw jestem jak idzie Włochom. Bo to oni odpowiadają za integrację Meteorów z F-35A, czyli takich samolotów jakie my sobie kupiliśmy.
Davien3
@Chyzwar Polska dostaje F-35A w standardzie z USA a nie z Włoch i nie będą one zintegrowane z Meteorem. Chcemy to musimy oddzielnie uzyskac zgodę Stanów i MBDA i zapłacić za to Ale własciwie po kiego jak bazowo z F-35 będzie integrowany znacznie lepszy AIM-260.
radziomb
a Wy narzekacie ze integracja Amraama z Fafikiem sie przedluza o jedyne 1 rok ;)
QVX
Akurat nic dziwnego. Producent F-35 to LM, który pracuje nad konkurencyjnym AIM-260, więc dziwnego, że robi wszystko, by opóźnić. F-15EX to jednak produkt Boeinga.
user_1083247
kupujmy dalej amerykańskie
Remov
Meteor jest brytyjski
Chyżwar
@Remov Meteor nie jest brytyjski, choć Brytyjczycy wnieśli spory wkład do tego programu.
radziomb
Ciekawe ile lat potrwa integracja Meteora z F15EX jeśli Polska kup 32 szt, bo to nasz warunek konieczny. Poza tym skoro Amerykańskie Apache strzelają ze SPIKEów Long Range to czemu nie F35 z Meteorem? Kasa kasą, ale rozum rozumem.
Remov
Wogole jej nie bedzie, wolą sprzedać AIM-260
Al.S.
Meteor jest przereklamowany, podobnie jak francuskie Rafale. Co z tego, że poleci nieco dalej niż AIM120D, skoro jego radar naprowadzania to antena skanowana mechanicznie, pochodząca ze starszych pocisków MICA, a z tymi dają sobie radę najnowsze systemy WRE. AIM120D ma antenę z aktywnym skanowaniem AESA, a ta dopadnie każdy samolot, choćby miał tak nowoczesny system jak SPECTRA, który jak pokazały pozorowane walki, skutecznie kryje Rafale przed ruskimi radarami Bars, Jak pokazały niedawne potyczki powietrzne na pograniczu pakistańsko- indyjskim, nawet chińska głowica AESA jest nie do zakłócenia przez systemy WRE. AIM120D/ C8, wystrzelony z F15EX przy prędkości Ma 1,8 i na pułapie ponad 15km ma wystarczający zasięg, aby zwalczyć każdy ruski samolot na BVR i pozwolić jego nosicielowi zawrócić i zejść z horyzontu radarowego. A w tym czasie naprowadzaniem pocisku zajmie się niewidoczny dla ruskich radarów F35.
Chyżwar
Amerykanie raczej nie wyrażą zgody na integrację F-15 z Meteorami. A jeżeli nawet by ją wyrazili to cały koszt zabawy musielibyśmy ponieść my. Poczytaj o angielskiej próbie zintegrowania Brimstone z AH-64, to będziesz wiedział jak kosztowna jest to zabawa. W przypadku integracji F-35 z Meteorami sprawa wygląda trochę inaczej ponieważ samolot to wynik współpracy międzynarodowej. I dlatego właśnie zarówno wersja A jak i B są z nimi integrowane w Europie. Natomiast jeżeli chodzi o używane tylko przez USA F-35C nikt ich z Meteorami nie integruje. No bo i po co, skoro Amerykanie rozwijają więcej niż jeden efektor dalekiego zasięgu?