Reklama

Technologie

Euronaval 2018: głowice optoelektroniczne zastąpią radary?

Rodzina głowic optoelektronicznych iSea izraelskiej firmy Controp Precision Technologies. Fot. M.Dura
Rodzina głowic optoelektronicznych iSea izraelskiej firmy Controp Precision Technologies. Fot. M.Dura

W czasie targów Euronaval 2018 w Paryżu pokazano trzy nowe rozwiązania jeżeli chodzi o systemy obserwacji optoelektronicznej. Są one wynikiem prac nie tylko nad zwiększeniem zasięgu, ale również nad miniaturyzacją i systemami stabilizacji. Efektem są systemy obserwacyjne, który nie tylko uzupełnią radary, ale w wielu zadaniach mogą je bez problemu zastąpić.

Specjalizacja kluczem do sukcesu

Cechą charakterystyczną wszystkich „nowości” optoelektronicznych prezentowanych na międzynarodowych targach, w tym na Euronaval 2018, jest sposób ich projektowania. Nie są to bowiem rozwiązania budowane od podstaw, ale składane z elementów wykorzystywanych już w innych systemach lub opracowanych w ramach naturalnego procesu rozwoju technologii. W ten sposób tworzone są całe rodziny głowic optoelektronicznych, które dają użytkownikom możliwość wyboru zestawu obserwacyjnego dokładnie dopasowanego pod jego potrzeby.

Zobacz też:  Raport specjalny Defence24.pl z targów Euronaval 2018

Coraz mniej jest natomiast rozwiązań, które są oferowane jako wszechstronne, ponieważ ta „wszechstronność” jest związana z utratą pewnych parametrów np. jeżeli chodzi o rozróżnialność, zasięg, wagę lub cenę. To właśnie dlatego, trzy głowice optoelektroniczne uznane za „nowość” w czasie Euronaval 2018 były wyspecyfikowane jako specjalnie przystosowane do konkretnego rodzaju platform i zadań.

Głowica optoelektroniczna bardzo dalekiego zasięgu PASEO XLR

Przykładem takiego „nowego” rozwiązania była zaprezentowana po raz pierwszy publicznie w Paryżu przez firmę Safran Elektronika głowica optoelektroniczna bardzo dalekiego zasięgu PASEO XLR (Extra Long Range). Był to zestaw obserwacyjny o tyle interesujący, że został już wybrany na pięć nowych, średnich, francuskich fregat FTI (frégates de taille intermédiaire) o wyporności 4250 ton, które mają być zbudowane przez koncern Naval Group do 2023 roku. Okręty wejdą w skład francuskiej marynarki wojennej. 

System PASEO XLR jest reklamowany, jako rozwiązanie skuteczne do wykrywania celów powietrznych i morskich aż do horyzontu oraz przydatne w zwalczaniu zagrożeń asymetrycznych (dzięki rozbudowanemu kanałowi identyfikacji). Skorzystano przy tym z rozwiązań już sprawdzonych w module optoelektronicznym Euroflir, który został wykorzystywany w głowicy lotniczej przeznaczonej dla bezzałogowych samolotów dalekiego zasięgu Patroller i śmigłowców NH90 przygotowywanych dla francuskich sił specjalnych.

Razem z tym rozwiązaniem przetransferowano zdolność do dziennej i nocnej obserwacji oraz identyfikacji, również prowadzonej w trudnych warunkach atmosferycznych, przy słabej widoczności wzrokowej. W przypadku obserwacji nocnej wykorzystano chłodzoną kamerę termowizyjna średniofalową MWIR (Mid-Wavelength Infrared) typu SATIS XLR pracującą w paśmie 3 do 5 µm, a więc najbardziej optymalną dla warunków morskich. Jest ona wyposażona w ciągły zoom optyczny oraz detektor matrycowy VGA (640 x 512), co daje zasięg wykrycia większy niż 25 km.

image
Głowica optoelektroniczna bardzo dalekiego zasięgu PASEO XLR firmy Safran Elektronika. Fot. M.Dura

W przypadku kanału obserwacji dziennej połączono kamerę HDTV (high-definition TV) z teleskopem (spotterem) dającym bardzo duże zbliżenie. Układ optyczny uzupełnia laser pracujący w paśmie nieszkodliwym dla oczu. Opcjonalnie całość może zostać uzupełniona o kanał wykrywania w podczerwieni z kamerą krótkofalową SWIR (shortwave infrared) przydatną np. podczas zamglenia.

W bloku obróbki skorzystano z systemu poszukiwania i śledzenia w podczerwieni IRST (infrared search and track) opracowanego i wykorzystywanego przez firmę Safran Electronics & Defense również w innych rozwiązaniach. Zaadoptowano dodatkowo opracowane przez tą firmę algorytmy przetwarzania obrazu oraz monitorowania sytuacji pozwalając na wykrywanie konwencjonalnych oraz asymetrycznych zagrożeń powietrznych i morskich. Całość działa oczywiście w pełni pasywnie w odróżnieniu od stacji radiolokacyjnych, które mogą być wykryte przez systemy rozpoznania radioelektronicznego.

Zestaw optyczny został wpasowany w stabilizowaną obudowę mechaniczną, zaadoptowaną z systemu DALAS NG - wspomagania lądowania na pokładzie lotniskowca „Charles de Gaulle”. System PASEO XLR może być z łatwością zintegrowany z okrętowymi systemami walki i przekazywać zobrazowanie na wielofunkcyjne konsole lub być połączony z dedykowanym stanowiskiem operatorskim.

Izraelska głowica dla niewielkich jednostek pływających

Drugi, „nowy” system obserwacji optoelektronicznej na Euronaval 2018 zaprezentowała izraelska firma Controp Precision Technologies. W Paryżu wystawiono głowicę typu iSea-25HD, który została specjalnie przygotowany dla niewielkich jednostek pływających oraz zdalnie sterowanych systemów uzbrojenia RWS (Remote Weapon Stations). Uzyskano to poprzez wyposażenie głowicy w system stabilizacji (mechaniczny i elektroniczny), który pozwala na utrzymaniu linii celowania optycznego pomimo ruchów platformy wynikających z poruszania się, falowania i wibracji.

image
System obserwacji optoelektronicznej typu iSea-25HD izraelskiej firmy Controp Precision Technologies. Fot. M.Dura

 Sensorami całego układu optycznego są przede wszystkim kamery: kolorowa, dzienna światła szczątkowego oraz termowizyjna na średniofalowe pasmo podczerwieni (3-5 m). Uzupełnieniem systemu obserwacyjnego jest dalmierz laserowy (nieszkodliwy dla oczu). Całość jest reklamowana jako bardzo odporna na warunki pogodowe, wilgotność i zasolenie.

Nie jest to w żadnym wypadku zupełnie nowe rozwiązanie, ale rozwinięcie wcześniej wyprodukowanych głowic: mniejszej typu iSea-20HD i większych iSea-30H, iSea-40HD i iSea-50HD. Ma ono współpracować m.in. z takimi, zdalnie sterowanymi systemami artyleryjskimi jak TYPHOON (firmy Rafael).

Zestaw obserwacji MX10D

Trzecią, prezentowaną w Paryżu, „nową” głowicą optoelektroniczną był zestaw obserwacji MX10D, której wersja MX-10 wystawiona była miesiąc wcześniej na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Z dokumentacji wynikało, że prezentowany na Euronaval 2018 system był cięższy niż „kielecki” (19,5 kg w porównaniu do 16,8 kg), a to dlatego, że zastosowano w nim maksymalną, możliwą liczbę elementów optycznych (trzy) i laserowych (trzy). Nie były to jednak elementy zupełnie nowe, ale już sprawdzone w innych rozwiązaniach i najwyżej nieco zmodyfikowane.

image
Prezentowane przez firmę L3 WESCAM dwie głowice optoelektroniczne MX-15 (z lewej) i MX-10D ( prawej). Fot. M.Dura

 W skład systemu obserwacji wchodziła:

  • średniofalowa (3 do 5 µm) kamera termowizyjna (w dwóch wersjach: z rozdzielczościami w podczerwieni 640x512 i 1280x720) i ciągłym zoomem;
  • kolorowa kamera obserwacji dziennej dużej czułości i rozdzielczości (1920x1080) z ciągłym zoomem;
  • kamera monochromatyczna światła szczątkowego z rozdzielczością 640x480 i z ciągłym zoomem.

Głowica ma na swoim wyposażeniu również:

  • dalmierz laserowy (1,54 µm) o zasięgu do 20 km;
  • oświetlacz laserowy (825 nm);
  • laserowy wskaźnik celu dla uzbrojenia precyzyjnego zgodny ze standardami NATO i USA (1064 nm).

Takie wyposażenie oznacza, że głowica MX-10D może być proponowana nie tylko dla platform prowadzących zadania rozpoznawcze i patrolowe, ale również operacje typowo bojowe z wykorzystaniem uzbrojenia precyzyjnego – w tym kierowanego laserowo.

Zobacz też:  Raport specjalny Defence24.pl z targów Euronaval 2018

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Gojan

    Ciekawe, czy te francuskie głowice mają jakiś optyczny system identyfikacji swój-obcy, analogiczny do radarowego IFF.

  2. Adam S.

    Zaadaptowano algorytmy, nie zaadoptowano. Chodzi o adaptację, przystosowanie, a nie o adopcję.