Technologie

Dwumiejscowy Su-57 tylko na eksport

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

Rosyjska agencja TASS poinformowała o tym, że rosyjskie Ministerstwo Obrony planuje w porozumieniu z biurem projektowym Suchoj wyprodukować dwumiejscowy wariant myśliwca Su-57, który byłby przeznaczony na rynek zagraniczny.

Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej wraz z biurem projektowym Suchoj zamierza w przyszłości wprowadzić na rynek zagraniczny swój nowy myśliwiec 5. generacji Su-57 w wersji dwuosobowej. Będzie stanowiło to uzupełnienie zaprezentowanego w lutym na wystawie lotniczej Air India 2021 oraz targów w Abu Dabi (IDEX-2021) eksportowego wariantu Su-57E.

Informacji mediom na ten temat udzielił rosyjski wicepremier Jurij Borysow:

Jest zainteresowanie na ten myśliwiec i będzie ono zwiększać się z roku na rok, w miarę gdy nasza rosyjska armia będzie uzupełniała swoje zapotrzebowanie na ten samolot. W planach MO FR i biura projektowego Suchoj jest wyprodukowanie dwumiejscowego Su-57.

Jurij Borysow, wicepremier Federacji Rosyjskiej

Opierając się na słowach rosyjskiego polityka, nowe myśliwce stealth mogłyby w wariancie dwuosobowym zaistnieć na zagranicznym rynku obok wariantu jednoosobowego, pod warunkiem, że najpierw Siły Powietrzno-Kosmiczne zostaną „nasycone” Su-57.

Któż potencjalnie byłby tym zainteresowanym? Pod koniec 2020 roku pojawiły się doniesienia medialne, jakoby Algieria miałaby podpisać kontrakt na zakup 14 myśliwców. Jak się okazało, nie było jednak żadnego potwierdzenia, ani ze strony rosyjskiej, ani ze potencjalnego klienta.

Algieria utrzymuje z Rosją dobre stosunki wojskowe, stanowiące przeciwwagę do bliskich relacji Maroka ze Stanami Zjednoczonymi, które zdecydowały się na sprzedaż afrykańskiemu partnerowi 25 F-16C/D Block 70 (tzw. F-16V) oraz na zmodernizowanie dotychczas używanych myśliwców F-16C/D przez marokańskie siły powietrzne o pakiet F-16V.

Reklama
Reklama

Jako ciekawostkę możemy wyróżnić pewne wydarzenie sprzed dwóch lat, a dokładniej zaprezentowanie Su-57 tureckiemu prezydentowi. Recep Tayyip Erdoğan, będący wówczas gościem honorowym na moskiewskim Międzynarodowym Salonie Lotniczo-Kosmicznym 2019, miał okazję bliżej poznać rosyjską maszynę. Mówiono wtedy, o konieczności kontynuowania współpracy rosyjsko-tureckiej „w obszarze samolotów myśliwskich”.

Pomysł stworzenia myśliwca 5. generacji narodził się jeszcze w 2002 roku. Niemniej prawdziwy rozwój nastąpił po 2010 roku, kiedy ujawniono pierwszy prototyp. Początkowo samoloty były określane jako PAK FA (ros. Pierspiektiwnyj Awiacyonnyj Kompleks Frontowoj Awiacyi) lub T-50, niemniej w 2017 roku ostatecznie zmieniono nazwę na Su-57.

Produkcja przedseryjna ruszyła w 2018 roku i już wtedy konstrukcja przeszła swego rodzaju „chrzest bojowy” w Syryjskiej Republice Arabskiej.

Pierwsza seryjnie wyprodukowana maszyna rozbiła się na koniec 2019 roku. Doprowadziło to do spowolnienia produkcji seryjnej. W dalszej konsekwencji jak się okazało, rosyjskie media podały, że w 2021 zostaną wypuszczone tylko dwa kolejne seryjne Su-57. Oznacza to, że ich produkcja zwolni z planowanych czterech myśliwców w br. W latach 2022-2024 zgodnie z pierwotnym harmonogramem ma zostać wyprodukowanych 17 samolotów, natomiast w latach 2025-2028 kolejne 54 maszyny.

Komentarze (1)

  1. Fanklub Daviena i GB

    Jak to? Czy znafca Davien nie ogłosił, że Su-57 okazał się "nawet gorszy od Su-35" i "sami Rosjanie zrezygnowali z jego produkcji"? Co wiec Rosja zamierza eksportować jak zrezygnowali z produkcji? :D

    1. Fanklub ekspert od lotnictwa.

      A ty ogłosiłeś że do końca 2021 będą w linii dwie eskadry, więc patrz na siebie ;)