Reklama

Technologie

Arktyczny transporter opancerzony dla Floty Północnej

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

Rosyjskie siły zbrojne wspólnie z przemysłem prowadzą testy arktycznego transportera opancerzonego DT-BTR konstrukcyjnie opartego na przegubowym transporterze wojskowym DT-30. Jest to rodzina dwuczłonowych, gąsienicowych pojazdów opracowanych do działania w warunkach arktycznych które stanowiły w ostatnim czasie podstawę dla wielu rosyjskich systemów bojowych dostosowywanych do użycia przez Flotę Północną.

DT-30PM Witiaź to rosyjski przegubowy wielozadaniowy transporter wojskowy. Został zaprojektowany jako nośnik ciężkich ładunków w trudnym terenie takim jak bagna, piasek czy śnieg jest przeznaczony do działania w skrajnych warunkach pogodowych. Wozy te są popularnie wykorzystywane w rosyjskiej armii w pododdziałach stacjonujących i działających w ekstremalnie wymagających obszarach takich jak środowisko arktyczne. Wóz ten charakteryzuje się niewielkim naciskiem na podłoże oraz znacznym udźwigiem i uciągiem. Jego masa całkowita może wynosić ok. 30 ton, a napęd stanowi silnik wysokoprężny o mocy 800 KM.

Dotąd, oprócz podstawowej wersji transportowej do Floty Północnej, której podlegają jednostki przeznaczone do użycia w Arktyce, trafiły m. in. wieloprowadnicowe wyrzutnie pocisków rakietowych Tornado-G, systemy preciwlotnicze Pancyr-SA oraz Tor-2MDT jak również 120 mm haubico-moździerz Magnolia. Jak wynika z opublikowanych przez gazetę "Krasnaja Zwiezda" informacji, na bazie DT-30 rozwijany jest obecnie ciężki wóz remontowo-ewakuacyjny REM-GT który jest we wczesnej fazie prac. W trakcie badań jest natomiast powstały również na bazie DT-30 pojazd bojowy, mający zapewnić zarówno transport jak i wsparcie ogniowe piechocie zmechanizowanej w trudnym terenie arktycznym. Otrzymał on oznaczenie typu DT- BTR.

W tym celu pojazd zamiast oszklonej kabiny otrzymał nowy, opancerzony przedział dla załogi oraz uzbrojenie. Poziom opancerzenia nie jest znany, podobnie jak liczba zabieranego desantu. Wiele wskazuje, że pojazd to jedynie demonstrator technologii lub prototyp. Na przednim module maszyny zainstalowano bezzałogową wieżę BM-30-D, który stosowany jest na pojazdach Tajfun 4x4 używanych przez rosyjskie wojska powietrznodesantowe. Wieża posiada dzienno-nocne przyrządy celownicze, stabilizacje i uzbrojenie w postaci automatycznej armaty 2A42 kal. 30 mm i sprzężonego z nim karabinu maszynowego PKT kal. 7,62 mm.

Reklama
Reklama
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (10)

  1. STJOPA

    Odporność pancerza naszego transportera wynosi w skali to 8 STANAG a wieży z gwintowką 6 STANAG a Borsuk mówią że to tylko 4 STANAG to nasz pospolity rgpanc 7 zeruje go moment

  2. Xd

    Już ze dwa lata temu rosja miała nie być w stanie wydobyć baryłki ropy ( wg tutejszych ekspertòw) bez tych mitycznych zachodnich technologii jakoś kopie a wg tego portalu gazprom przeznacza duże sumy na inwestycje to ogarnijcie się w tej propagandzie bo motacie sie strasznie

  3. obserwator

    Rosjanom chodzi o zajęcie jak największych terenów ponieważ tam znajduje się gaz i ropa , a to przyszłość energetyczna i finansowa .

    1. fun club onuc

      Przy obecnym trendzie elektryfikacji transportu ropa za dwie dekady będzie po 10% za baryłkę. Wszyscy obecni producenci Aut podali datę zakończenia produkcji samochodów spalinowych. WV kończy już w roku 2025. Prym w elektryfikacji wiodą Chiny .

    2. Klawiatura

      Tak, po 10%, fajna waluta. A cała petrochemia będzie na plastiki przerabiać prąd.

    3. Xd

      Kiedy to słyszałem a prad bedzie z sieci jak pieniądze z bankomatu a mleko z kartonu tak się ekspertom wydawało i gaz jest po 1000dol

  4. Juras

    Plywa pod lodem ?

    1. Chyży Rój

      Wyłącznie ;)

  5. reht

    Wóz bojowy ciągnie za sobą przyczepę z częściami zamiennymi...

    1. dr666

      ... i węglem.

    2. droma

      mają przejść na torf ...

    3. też zabawne

      Kopany w okolicach Odessy.

  6. Czytacz

    Kupa śmiecia z praktycznie zerową odpornością balistyczną.Jak mówią sami Rosjanie powstał by wyciągnąć kasę.

    1. gnago

      Tam skarbie kluczowym zagadnieniem jest przeżycie , nawet bez starć zbrojnych.

  7. abcd

    Całość wygląda na/jak konflikt pokoleń. Wieżyczka nowoczesna, pojazd rodem z I Wojny Światowej.

    1. Chyżwar

      Nie ważne jak wygląda. Takie dwuczłonowe pojazdy lubią nie tylko Rosjanie. Pooglądaj sobie jak wygląda Bandvagn 206, albo BvS 10. Wszystkie one są na pozór pokraczne, ale mają swoje zalety.

    2. dim

      W Grecji podobnych pojazdów standardowo używa straż pożarna, w górskich miejscowościach. Ich funkcje są głównie ratownicze. Zimą zdarza się, że są to jedyne pojazdy poruszające się także po zakorkowanej, przekręconą ciężarówką, następnie zasypanej dwumetrowym śniegiem autostradzie. Taka pomoc medyczna, np. do rodzącej w aucie kobiety, dociera wtedy drugim pasmem. Czy np. na Równinie Maratońskiej, gdy pokrywy śnieżnej spadło 120 cm... - widziałem to na własne oczy. Gnające te czerwone z krzyżem pogotowia, gąsienicowe, z przyczepką, pośród maksymalnie zdumionych palm :) Latem zamieszkują jakiś górski parking na Parnasie.

    3. abcd

      Te o których piszesz nie są pokraczne.

  8. rED

    Wygląda jak A7V

    1. Jak "co" wygląda?

    2. Wawiak

      Jak Sturmpanzerwagen A7V - niemiecki czołg z I Wojny Światowej.

    3. Matt

      A7V, niemiecki czołg z I Wojny Światowej

  9. Fanklub Daviena i GB

    Witiaź jest najlepszym na świecie pojazdem tej klasy. Jego znakiem firmowym jest opatentowany przez sowietów hydrauliczny przegub między członami pojazdu umożliwiający unoszenie przodu lub tyłu pojazdu a nawet obracanie. Dzięki temu Witiaź potrafi pokonać pionowe uskoki o wysokości do 4m i szczeliny o szerokości do 4m. Również pływa oraz potrafi się poruszać po utracie nawet połowy gąsienic (byle nie po jednej stronie). :D

    1. Fan desantu z Pn koreańskich An2

      Tak oczywiście większość się zapewne spodziewała wpisu, że powyższy rosyjski transporter jest najlepszy w mirze, nie dodałeś tylko analogów niet, uzupełnia go najlepsza haubica Malwa, An2 przed którym drży Waszyngton. A kierowcą jego jest słynny Rosjanin Puszkin, co wynalazł puszkę, a Zachód ten wynalazek ukradł. Weź chłopie przeprowadź się do tego Putinolandu może będziesz wreszcie szczęśliwy.

    2. BadaczNetu

      Fanek jest lepszy nawet od producenta, który podaje że DT30 może pokonywać pionowe uskoki 1.5m.

    3. a

      A znajdź lepszy na warunki arktyczne.

  10. Naiwny

    obserwator - co Pan bredzi? jakie tereny w arktyce mają zajmować ruscy? Tam są granice. Wiadomo co jest rosyjskie, co duńskie a co kanadyjskie lub amerykańskie. jedynie co do szelfu podwodnego trwają dyskusję i wymiana poglądów w odpowiednich komisjach ONZ. Ale akurat po wodach spornych szelfów arktycznych swobodnie pływają od dekad okręty podwodne zarówno Rosji jak i USA. Prezentowane rosyjskie pojazdy poruszają się i są dyslokowane jedynie na rosyjskich ziemiach. Na terenie rosyjskiego państwa. Niczego nie zjmują. Zajął to wieki temu Car i Imperium Rosyjskie.

Reklama