Siły zbrojne
Szturmowy A-29 w wojennym malowaniu [FOTO]
Sierra Nevada Corporation poinformowała o osiągnięciu kamienia milowego w produkcji drugiego samolotu A-29 dla Dowództwa Operacji Specjalnych USAF – został on przetransportowany w nowe miejsce, gdzie odbędą się prace wykończeniowe. Jak się okazuje, samolot został pomalowany w barwy znanych drugowojennych amerykańskich myśliwców.
Dowództwo Operacji Specjalnych Sił Powietrznych USA zamówiło trzy samoloty Embraer A-29 Super Tucano, które mają być wykorzystywane w misjach doradców lotnictwa bojowego (Combat Aviation Advisor). Obecnie drugi samolot jest bliski ukończenia, aktualnie przebywa on w zakładach Sierra Nevada Corporation w Centennial w stanie Kolorado.
Czytaj też: „Latające Rosomaki” dla amerykańskich specjalsów
Ważną kwestią w tej maszynie to wygląd wizualny, a dokładniej jego malowanie. Samolot został pomalowany w schemat barw używanych przez P-51 Mustang i P-47 Thunderbolt w okresie drugiej wojny światowej, podczas operacji bojowych w Indiach, Birmie oraz Chinach. Właśnie w tych krajach w czasie wojny brał udział 371. dywizjon szkolny bojowych operacji specjalnych, którego znakiem rozpoznawczym są białe pasy, posiadające ważną dla jednostki symbolikę.
Czytaj też: Liban chce kupić samoloty A-29 Super Tucano
Każdy z nich reprezentuje pięć sekcji drugowojennej 5318. tymczasowej jednostki lotniczej, która wspierała brytyjskich Chindytów podczas kampanii birmańskiej w Azji Południowo-Wschodniej. Poszczególne sekcje składały się z:
- Myśliwców (P-51 Mustang, P-47 Thunderbolt)
- Bombowców (B-25 Mitchell)
- Samolotów transportowych (C-47 Skytrain, Dakota, UC-64 Norseman)
- Szybowców (CG-4 Hadrian)
- Samolotów łącznikowych (L-1 Vigilant, L-5 Sentinel)
W kontrakcie, poza zakupem trzech maszyn, wykonawcy tj. SNC oraz Embraer Defense & Security zobowiązali się do wyposażenia samolotów, przeszkolenia pilotów, instruktorów, wsparcia naziemnego oraz wsparcia logistycznego, w tym części zamiennych. Według zapewnień SNC i Embraera dostawa ma się zakończyć w bieżącym roku, natomiast wsparcie techniczne ma być utrzymywane do 2024 roku. Aktualnie, poza modyfikowaniem pierwszych dwóch samolotów w Centennial, trwa budowa ostatniego myśliwca w zakładach firmy Embraer w Jacksonville na Florydzie.
Samolot A-29 jest lekkim myśliwcem z silnikiem Pratt&Whitney Canada PT6A-68C o napędzie turbośmigłowym. Projektowany jest przez Sierra Nevada Corporation oraz firmę Embraer. Jego główną cechą jest możliwość startu i lądowania w trudnym terenie. Dzięki tej cesze 15 krajów obecnie użytkuje ten samolot, wśród nich jest Afganistan czy Liban, czyli państwa słynące z ciężkich warunków geologicznych. Docelowo armia amerykańska będzie posiadała 20 samolotów A-29.
Kacper Bakuła