Jubileuszowy XX MSPO stoi pod znakiem obecności firm z półwyspu Apenińskiego – w tym roku na kieleckim salonie narodowe stoisko mają firmy zbrojeniowe z Włoch.
Skupione w koncernie Finmeccanica firmy zaprezentowały ofertę dla wszystkich rodzajów polskich sił zbrojnych.
Najbardziej widoczne były AgustaWestland i AleniaAermacchi – pierwsza z powodu toczącego się postępowania konkursowego na 26 śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP, druga z uwagi na anulowany, lecz nieunikniony przetarg na samoloty szkolne dla Sił Powietrznych (zrezygnowano z części wymagań zbliżających przyszłe samoloty naszego lotnictwa do kategorii LIFT, tj. Lead-In Fighter Trainer idąc w kierunku maszyn AJT – Advanced Jet Trainer, czyli o mniejszych możliwościach użycia uzbrojenia).
Wracając do śmigłowców – AW zaprezentowała kolejny prototyp średniego AW149, spodziewanego konkurenta w naszym przetargu, w wersji transportu taktycznego, seryjny AW139 włoskiej Guardia Costeira oraz SW-4 Solo, czyli demonstrator lekkiego (1,5 tony) śmigłowca bezpilotowego RUAV (Rotorcraft Unmanned Aircraft Vehicle). Ten ostatni wykonał już pierwsze loty z załogą, w tym roku ma zostać przetestowany jako bezpilotowiec. Innym BSP prezentowanym w Kielcach jest Falco Evo, klasy taktycznej.
Sprzęt ciężki reprezentowany m.in. jest przez samobieżną armatohaubicę OTO Melara kalibru 155 mm 39LW na podwoziu ciężkiego transportera opancerzonego Centauro 8x8 oraz system C-RAM Porcupine, składającego się z kontenerowego radaru wstępnego wykrywania oraz armaty napędowej kalibru 20 mm systemu Gatlinga.
(KT)
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie