Reklama

Siły zbrojne

XX MSPO - z ziemi włoskiej do polskiej

Śmigłowiec SW-4 Solo - fot. Łukasz Pacholski
Śmigłowiec SW-4 Solo - fot. Łukasz Pacholski

Jubileuszowy XX MSPO stoi pod znakiem obecności  firm z półwyspu Apenińskiego – w tym roku na kieleckim salonie narodowe stoisko mają firmy zbrojeniowe z Włoch.



Skupione w koncernie Finmeccanica firmy zaprezentowały ofertę dla wszystkich rodzajów polskich sił zbrojnych.

Najbardziej widoczne były AgustaWestland i AleniaAermacchi – pierwsza z powodu toczącego się postępowania konkursowego na 26 śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP, druga z uwagi na anulowany, lecz nieunikniony przetarg na samoloty szkolne dla Sił Powietrznych (zrezygnowano z części wymagań zbliżających przyszłe samoloty naszego lotnictwa do kategorii LIFT, tj. Lead-In Fighter Trainer idąc w kierunku maszyn AJT – Advanced Jet Trainer, czyli o mniejszych możliwościach użycia uzbrojenia).

Wracając do śmigłowców – AW zaprezentowała kolejny prototyp średniego AW149, spodziewanego konkurenta w naszym przetargu, w wersji transportu taktycznego, seryjny AW139 włoskiej Guardia Costeira oraz SW-4 Solo, czyli demonstrator lekkiego (1,5 tony) śmigłowca bezpilotowego RUAV (Rotorcraft Unmanned Aircraft Vehicle). Ten ostatni wykonał już pierwsze loty z załogą, w tym roku ma zostać przetestowany jako bezpilotowiec. Innym BSP prezentowanym w Kielcach jest Falco Evo, klasy taktycznej.

Sprzęt ciężki reprezentowany m.in. jest przez samobieżną armatohaubicę OTO Melara kalibru 155 mm 39LW na podwoziu ciężkiego transportera opancerzonego Centauro 8x8 oraz system C-RAM Porcupine, składającego się z kontenerowego radaru wstępnego wykrywania oraz armaty napędowej kalibru 20 mm systemu Gatlinga.

(KT)
Reklama
Reklama

Komentarze