Włosi, w czasie tegorocznego MSPO, są jedynymi, którzy prowadzą działania marketingowe związane z utrzymaniem zainteresowania Polaków dotyczącym pozyskania (sygnalizowanego) odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego klasy AJT. Maszyna taka (w maksymalnej liczbie 16 sztuk) ma zastąpić obecnie eksploatowane w Siłach Powietrznych TS-11 Iskra i ma być wykorzystywana w procesie szkolenia pilotów wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb.
Co ciekawe, M-346 Master (w bieżącym roku) jest jedynym przedstawicielem tej klasy, który jest oferowany w Kielcach. Jego, potencjalni, konkurenci z Wielkiej Brytanii, Korei Południowej czy Republiki Czeskiej nie są obecni.
Z całą pewnością obecność M-346 Master w Kielcach jest także powiązana z ostatnimi sukcesami tej konstrukcji - prezentacji pierwszego egzemplarza dla Singapuru (pierwszy eksportowy klient) oraz podpisaniu kontraktu na zakup 30 sztuk dla sił zbrojnych Izraela. Zdaniem ekspertów w Polsce, opóźnianie programu zakupu maszyn szkolenia zaawansowanego AJT przez decydentów w Warszawie otwiera drogę właśnie dla Włochów - konstrukcja dojrzeje i zdobyte zostanie doświadczenie eksploatacyjne (we Włoszech oraz u użytkowników eksportowych).
(ŁP)