Reklama

Siły zbrojne

Wieża ZSSW-30, tutaj na Rosomaku, będzie wykorzystywana na ciężkim BWP

Wojsko kupuje ciężkie BWP i pojazdy wielozadaniowe

Ministerstwo Obrony Narodowej podpisze w przedzień Święta Wojska Polskiego umowy na ciężki bojowy wóz piechoty oraz pojazdy wielozadaniowe 4x4.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

O tym, że wśród "umów zbrojeniowych" przewidzianych do podpisania są porozumienia dotyczące ciężkiego BWP i pojazdu 4x4 poinformowała jako pierwsza Informacyjna Agencja Radiowa. Umowa, choć będzie realizowana przez Hutę Stalowa Wola, nie dotyczy jednak "ciężkiego Borsuka", a pojazdu którego podwoziem będzie rozwiązanie bazujące na podwoziu Krab/K9, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami MON.

W przypadku CBWP będzie to umowa ramowa. Następnym krokiem będzie rozpoczęcie pracy rozwojowej mającej na celu opracowanie pojazdu na bazie rozwiązań wykorzystanych w amratohaubicy Krab/K9, której podwozie - po odpowiednich modyfikacjach - będzie bazą ciężkiego, polskiego BWP. Wieżą pojazdu będzie znana już ZSSW-30, opracowana przez HSW i WB Group w ramach pracy rozwojowej, która będzie też zastosowana w KBWP Rosomak oraz pływającym bojowym wozie piechoty Borsuk. Możliwe, że pojazd ten otrzyma jednak armatę Bushmaster II/S w kalibrze 40 mm, bo armata zintegrowana z wieżą ZSSW w jej dzisiejszej postaci, jak i zatem sama wieża, są od początku przygotowane do szybkiej konwersji na ten kaliber. Wojsko Polskie ma otrzymać kilkaset takich wozów, do wsparcia czołgów Abrams w 18. Dywizji Zmechanizowanej, a być może i innych pojazdów w brygadach pancernych.

Reklama

Czytaj też

Oprócz umowy na CBWP, podpisana ma zostać umowa na lekki wielozadaniowy pojazd kołowy w układzie 4x4 za którego wdrożenie i produkcję ma być odpowiedzialna firma Rosomak S.A. Wozy te mają powstać przy współpracy z partnerem zagranicznym z Republiki Korei.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (17)

  1. Fuks

    Macie rację. Niech wojsko jeździ Honkerami ...

    1. Pucin:)

      @Fuks - jak najbardziej Honker M-AX (osadzony na Iveco Daily 4 × 4 - podwozie napęd) -Autobox jest dużo lepszy niż Ford Ranger XLT. :)

    2. Pucin:)

      @fuks - wystarczy LSV/ILV gdzie wykorzystano doświadczenia z rozwoju konstrukcji LPU Wirus + buda z 4 mm blachy pancernej z wykładziną antyodłamkową 20 mm i wystarczy - są pojazdy tylko produkować!!!!! :)

  2. Odyseus

    Zaraz , zaraz bo Waran z Autosanu miał być w pełni uniwersalny do wszystkiego to jakie 4x4 ?? jaki projekt ?? tym bardziej że i tak jest sporo takich krajowych konstrukcji. Rosomak to niech się weźmie w końcu za opracowanie Rosomaka 2 i uwolnienie się od tej chorej Fińskiej licencji a nie robienie kolejnej sztuki dla sztuki, jakieś koperty chyba polatały bo aż nie do wiary ...

    1. Zygazyg

      Ale może to właśnie chodzi o kontrakt na warana?

    2. Adamus13

      Zygzazyg w programie Waran nie ma Koreańczyków.

  3. Zygazyg

    Na zdjęciu podglądowym widać opancerzenie górnej optyki z trzech stron a drugi moduł wyraźnie patrzy wprost. Jaka jest świadomość sytuacyjna załogi ? Czy są ślepi na boki i do tyłu jeśli wieża jest obrócona na wprost? Co jeśli odłamki niedalekiego wybuchu rozbiją optykę ? Czy jest opcja alternatywnej obserwacji , jakieś peryskopy czy możliwość wychylenia głowy w „brytyjskim stylu” ?

    1. Adamus13

      Zygzazyg to opancerzenie głowicy porusza się razem z nią.

  4. Szczupak

    Witamy w Polsce. Podpis na zakup ciężkiego BWP którego jeszcze Polski przemysł nie zaprojektował. Wybory blisko, w eter pójdzie jak to wzmacniają Polską armię i zwiększają liczebność ( kucharki też się wliczają). A pojazd 4x4 to widać nie potrafimy wymyślić bo już o Koreańczykach mowa. Szok w skarpetach.

    1. Stary666

      Serio? To w takim razie musisz to też powiedzieć Amerykanom bo robią tak od dziesiątków lat.

  5. Sybilla

    Wiecie dlaczego teraz będzie niespodziewana umowa na 4x4? Bo jak imigranci ośmieszyli naszą straż graniczną wybijając w ich wozach szyby, to się okazało, że nie mamy porządnego wozu dla nich. Te 4 Tur-y to śmiesznie mało i nie pasują do straży granicznej. A taka KIA w sam raz na patrole graniczne.

  6. Box123

    I czym ten pojazd 4x4 będzie różnił się od warana z Autosanu?

    1. Krzysztof33

      ceną? ;)

    2. LMed

      O...., widzę Box, że chwilą refleksji nawet ciebie dopadła. Nie przejmuj się to "umowy ramowe" tylko, jak na 600 sztuk K9 na przykład, pamiętasz jeszcze?

    3. szczebelek

      Może chodzi o pojazd 4x4 , który ma iść w stronę M1117 albo VAB-a , a Waran nim nie jest.

  7. Kalrin

    A więc Polska używa HMMWV - które są maszyną "schodzącą" do tego mamy w służbie specjalistycznego zabudowy na AMZ Żubr. Bowiem Żubr ponoć tak średnio sobie w terenie radzi. W upublicznionej przez Amerykanów umowie o zakupie Abramsów wśród samych czołgów, karabinów, amunicji i hummerów były też JLTV w dwóch wersjach. W służbie mamy dwa lekkie MRAPy Cougar-L i M-ATV. Do służby ma też trafić Ottokar-Brzoza oparty o podwozie Warana z Autosanu. Gdzie sam Waran to de facto odpowiedenik JLTV I do tego parku maszynowego chcecie jeszcze dorzucić kolejny pojazd 4x4? Bowiem jeśli lekki i wielozadaniowy to rozumiem też opancerzony? Czy źle myślę? Co w takim razie z Fordem Rangerem. Ja wiem że kupiliśmy "cywilne" samochody ale normalne wojskowe Rangery też są w ofercie przemysłu. Co tu się dzieje? Czy ktoś to kontroluje?

    1. Seb66

      #Kalrin , Ależ tak! Ktoś z taka wladzą, kto rozpoczyna szereg zbliżonych programów, potem jedne hamuje, drugie zamyka, trzecie "aktualuzuje" po czym uruchamia te pierwsze od podstaw, zamykając drugie i trzecie celem "dostosowania wymagań do aktualnych zmian ". Po to by WOT jeździł NIEopancerzonym Jelczem, SG żeby NIE miała nic opancerzonego i uzbrojonego, by WP NIE posiadała ZADNEGO opancerzonego nośnika ppk jakie mają WSZYSCY, z wyjatkiem WP! I by polski przemysl ponosił koszty i bił przysłowiową pianę, bo MON na koniec ogłosi "program nowego lekkiego pojazdu 4x4 opracowanego we współpracy z ZAGRANICZNYM partnerem"! Bo przecież "polski przemysł NIE POSIADA w swojej ofercie pojazdu 4x4?

  8. Seb66

    Rozbrajające i jakże symptomatyczne. Wojsko KUPUJE (?!) niestniejacego bwp I nieistniejacy pojazd 4x4. Jak wiemy to "wojsko" GARDZI zaawansowanym już ciężkim Borsukiem, bo ktoś tam uważa że zamiast ciezkiego Borsuka lepiej kupować coś NIEISTNIEJĄCEGO nawet w papierowym projekcie! Gardzi wszelkimi istniejącymi JUZ pojazdami np. z AMZ, czy znakomicie ocenianą przez Ukraincow polską modyfikacją Oncillii. Podobnie jak GARDZI istniejącymi już Piratem, Notecią, Popradem, projektem "Sona" z PIT-Radwaru. Nie wydaje sie wam, że ktoś starannie zdumiewajaco SKUTECZNIE przeciwdziała czysto polskim JUŻ gotowym projektom blokując ich seryjną produkcję?

  9. Golf

    "Wojsko kupuje ciężkie BWP" - no i prawie bym uwierzył ! Ale...jak się nie ma za co, to się kupuje coś czego nie ma ! I wtedy wszystko gra.

    1. Box123

      HSW deklarowała już szybkie opracowanie ciężkiego bwp ok 2017 więc być może coś już mieli przygotowane

    2. luka

      @Box123 - coś tam mówili o ciężkim, niepływającym wariancie Borsuka, ale obecnie cieżki BWP ma być na bazie podwozia z K9, więc raczej wątpię, że aż tak szybko ogarnęli cokolwiek poza rysunkiem koncepcyjnym, choć z drugiej strony może to i nie takie trudne by było - podwozie, oczywiście odpowiednio przerobione/dopancerzone z K9, wieża ZSSW-30/40 (bo może w ciężkim bwp dadzą działko 40 mm zamiast 30), powerpack pewnie ten sam co w Borsuku lub Krabie - w sumie składanie nowego pojazdu jak z puzzli.

  10. Vladip

    a co z oncillą? robi go polska firma i sprawdza się na ukrainie

    1. Adamus13

      Oni nie kupią od prywaciarza, tym bardziej krajowego bez koperty.

  11. Jam

    Ten lekki wielozadaniowy pojazd 4x4 powstanie jako prototyp za lat kilka kosztem kilkudziesięciu mln.zł. Czy na pewno niczego krajowego nie możemy tutaj zaproponować? Aż nie chce mi się wierzyć, że żadna z propozycji prezentowanych choćby na MSPO nie nadaje się do szybszego i tańszego wdrożenia.... Przypominam, że coraz większa grupa żołnierzy na granicy ma ból d..... w związku z brakiem pojazdów, którymi nie tylko mogą się szybko przemieścić, ale które dadzą bezpieczeństwo balistyczne, zdolności rozpoznawcze (kamery, radar pola walki i inne systemy) i zdolności obrony (zdalnie sterowane moduły uzbrojenia itd.). O starych BRDMach nawet nie ma co wspominać, nadają się tylko do muzeów. A mamy przecież transporter LOTR po badaniach państwowych, gotowy do produkcji. Tylko decyzji politycznej brak....

    1. Adamus13

      LOTR jest nie dobry dla władzy bo z prywatnego sektora.

  12. LMed

    No cóż, Azjaci mocno do przodu. Z dziesięć milionów od każdego podwozia tylko. A pewnie wejdą dużo głębiej. Wyrastają normalnie na naszych patronów. Hmmm...

  13. RGB

    A wiec jednak AS21 wraca tylnymi drzwiami. Założenia pracy rozwojowej są w 100% zgodne z Redbackiem, wiec przy takich założeniach musi wyjść Redback. A skoro już jest gotowy, to za chwile Koreańczycy podają MONowi pomocną dłoń i zaproponują swoją sprawdzoną konstrukcję. Lobbing się oczywiście obłowi, i tyle w temacie własnych BWP i rozwoju naszego przemysłu zbrojeniowego. To że pojazd 4x4 będzie produkowany w Siemianowicach, a nie w HSW, która już ma doświadczenie w takich pojazdach, świadczy o tym że Koreańczycy ostrzą sobie zęby na Rosomaka. Chcą tam wejść tylnymi drzwiami. Minister Błaszczak powinien dostać medal za wspieranie przemysłu zbrojeniowego, oczywiście koreańskiego.

    1. Takijeden

      bzdury.

    2. Pucin:)

      @RGB - 100/100

    3. Box123

      Jasne. Wszystko jest źle. Najlepiej by było jakby nic nie było. W tedy nie było by też problemu. Jak "dobrze" pójdzie to niedługo władze przejmie opcja która wyznaje właśnie taką zasadę. W tedy będziesz zadowolony bo nic nie będzie źle - bo nic nie będzie robione. Dwa: Trudno żeby wszystko było produkowane w HSW

  14. patriota39

    Ten lekki, taktyczny, pojazd wielozadaniowy 4+4 to będzie KIA KLTV Raycolt? Wybrany, bo bardzo po amerykańsku się prezentuje podobnie jak FA-50? To jednak jest całkowita porażka polskiej polityki gospodarczej :( Te wszystkie zamówienia powinny być kierowane do polskiego przemysłu zbrojeniowego i z polskimi spółkami negocjowane. Obecny sposób dokonywania zakupów to autentyczna tragedia. Mnóstwo sprzętu ściąganego z zagranicy, gdzie serwis i naprawy będą wykonywać macierzyste zakłady producenta. Już zakupy AW149 i S70i budzą zdziwienie specjalistów, gdyż obie konstrukcje traktowane są jako "paramilitary"...

  15. szczebelek

    Umowa ramowa na CBWP na tak wczesnym etapie rozwoju? Rozumiem, że za tym pójdzie rekordowe finansowanie dla tego projektu by zbudować serię prototypów ... Co do tego pojazdu 4x4 to musi mieć inną charakterystykę niż to co powstaje w Autosanie.

    1. Edmund

      @szczebelek to nie jest nic nadzwyczajnego, praktykuje się to na całym świecie tylko, że nas nazywa się to u nas ,,umowa ramowa". Zapewne za tym pójdzie finansowanie i dobrze, W końcu mamy badania, rozwój i produkcję w kraju.

    2. X

      W sumie, to do tego BWP główne "klocki" już mają.

    3. Qvax

      Wierzę w polskich inżynierów zwłaszcza z HSW mają duży potencjał dać im tylko kasę a zrobią to co potrzeba. Mam stan zagrożenia wojną i potrzebujemy serii prototypów i od razu linii produkcyjnej. Powiedzmy seria A0 prototypy i przed serią produkcyjna 100 sztuk a od A1 serię produkcyjne.

  16. ALBERTk

    Jak można podpisać umowę na coś czego nie ma? Chyba że to kolejna z umów ramowych, które rząd podpisuje ze względu na wybory. Realnie patrząc na ciężkiego Borsuka przyjdzie nam poczekać 5-6 lat. A co do pojazdu 4x4 to moim zdaniem wstyd, że polski przemysł nie potrafi czegoś takiego zaprojektować. I nie będą to pojazdu koreańskie raczej bo Rosomak ma umowę z amerykańskim Oshkosh. To będzie JLTV.

    1. Zygazyg

      Domyślam sie ze chodzi o umowę na zrealizowanie prototypu , možliwie kilku prototypów bo jak sam mówisz jest na razie tylko koncepcja. Ale wydaje mi się że ponieważ będzie to składanka istniejącego podwozia z jakąś nadbudówką i istniejącą wierzą to może 2-3 lata byłyby wystarczające (koreusy połączyli istniejącą ciężarówkę z istniejącą wyrzutnia w niecałe 3 tygodnie na taki przykład)

    2. szczebelek

      Jeśli uwzględni harmonogram i finansowanie poszczególnych etapów to nie będzie głupie z resztą to umowa z HSW skoro mogli zbudować Borsuka czy też dostosować wszystkie klocki do Kraba by ten jeździł i strzelał to CBWP na podstawie jego podwozia może być krótszą drogą do seryjnej produkcji.

    3. Edmund

      @ALBERTk A jak podpisujesz umowę na remont mieszkania z zaliczką to też jest umowa ,,na coś czego nie ma". Cały świat podpisuje takie umowy, np. PENTAGON na opracowanie i wdrożenie nowego uzbrojenia np. pocisków hipersonicznych w amerykańskiej armii, , bombowiec B-21 Raider. Ty już wiesz czy będą to pojazdy amerykańskie czy koreańskie w Rosomak? Można mieć podpisane umowy na współpracę z wieloma podmiotami i wybierać ofertę najbardziej korzystną. @ALBERk jak można pisać takie głupoty?

  17. Był czas_3 dekady

    Pojazd kołowy w układzie 4x4? Waran z Autosanu nie wystarczy?

Reklama