Reklama

Siły zbrojne

Włoska flota bogatsza o kolejne okręty podwodne

Włoski okręt podwodny Romeo Romei typu U212A podczas prac remontowych.
Włoski okręt podwodny Romeo Romei typu U212A podczas prac remontowych.
Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl

27 czerwca w stoczni Fincantieri w Muggiano (Liguria) odbyła się uroczystość cięcia pierwszych blach pod budowę trzeciego okrętu podwodnego typ U212 NFS (Near Future Submarine), który ma zostać dostarczony włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare) do końca 2032 r.

Podczas tej samej uroczystości reprezentująca włoski rząd europejska Organizacja Współpracy i Kooperacji w Dziedzinie Uzbrojenia (OCCAR – Organisation Conjointe de Cooperation sur l’Armement) podpisała z koncernem stoczniowym Fincantieri kontrakt o wartości 500 mln EUR na budowę, wsparcie logistyczne i serwisowe ostatniej czwartej jednostki tego typu. Przy tej okazji podpisane zostały umowy dotyczące zabezpieczenia konserwacji i remontów już zamówionych okrętów tego typu oraz wyposażenia ich w nowoczesne baterie litowo-jonowe co bezpośrednio przełoży się na zwiększenie ich możliwości operacyjnych.

Dwa włoskie okręty podwodne typu U212A w bazie. Są one protoplastami aktualnie budowanych jednostek typu U212 NFS.
Dwa włoskie okręty podwodne typu U212A w bazie. Są one protoplastami aktualnie budowanych jednostek typu U212 NFS.
Autor. Andrzej Nitka/Defence24.pl

Okręty podwodne projektu U212 NFS stanowią rozwinięcie włoskich jednostek typu U212A zbudowanych co prawda przez Fincantieri, ale w oparciu o projekt dostarczony przez niemiecki koncern stoczniowy thyssenkrupp Marine Systems (tkMS). Okręty noszące nazwy Salvatore Todaro (S 526), Scirè (S 527), Pietro Venuti (S 528) i Romeo Romei (S 529) zostały dostarczone Marina Militare w dwóch seriach w latach 2006-2007 i 2016-2017. Aktualnie ostatni z nich Romeo Romei przechodzi planowy remont właśnie w stoczni w Muggiano.

Reklama

Cztery nowe okręty podwodne typu U212 NFS mają zastąpić w służbie ostatnie jednostki typu Nazario Sauro (trzeciej i czwartej serii). Dwa pierwsze okręty nowego pokolenia zostały zamówione 26 lutego 2021 r., ich budowa rozpoczęła się odpowiednio 11 stycznia 2022 r. i 6 czerwca 2023 r. Według zapisów kontraktowych mają one zostać dostarczone w 2027 i 2029 r. Zgodnie z najnowszymi planami kolejnym etapem rozwoju włoskich sił podwodnych ma być budowa w latach 2030-2036 dwóch większych jednostek określanych jako U212 NFS EVO. Ponadto w pierwszej połowie przyszłej dekady planuje się modernizację wszystkich czterech okrętów typu U212A.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama