• Wiadomości

"Viper to zupełnie nowy śmigłowiec" [Defence24.pl TV]

”Korzyścią, która wynika z naszych doświadczeń wynikających z użycia Cobry w Wietnamie jest to, że Bell Helicopters wynalazł śmigłowiec szturmowy. Viper to jednak zupełnie nowy śmigłowiec, czysta karta projektowa, w porównaniu do Cobry” - mówi Keith Flail z Bell Helicopter w rozmowie z Defence24.pl. Przedstawiciel koncernu podkreśla również, że śmigłowiec jest już sprawdzony w warunkach bojowych przez US Marines, a także dzieli 85% części z wiropłatem UH-1Y Venom, co otwiera drogę do potencjalnej kooperacji z Republiką Czeską zainteresowanej kupieniem maszyny wielozadaniowej. 

  • Fot. Bell Helicopters
    Fot. Bell Helicopters
  • Keith Flail, Vice President Global Military Business Development, Bell Helicopter
    Keith Flail, Vice President Global Military Business Development, Bell Helicopter

"Korzyścią, która wynika z naszych doświadczeń wynikających z użycia Cobry w Wietnamie jest to, że Bell Helicopters wynalazł śmigłowiec szturmowy. Viper to jednak zupełnie nowy śmigłowiec, czysta karta projektowa, w porównaniu do Cobry" - mówi Keith Flail z Bell Helicopter w rozmowie z Defence24.pl - "to najnowszy i najbardziej śmiercionośny śmigłowiec na rynku" - dodaje. Maszyna jest już sprawdzona w warunkach bojowych przez US Marines. Korpus Piechoty Morskiej otrzymał dotąd ok. 40 ze 189 zamówionych śmigłowców, trafiły one m.in. do Afganistanu. 

"Viper jest przystosowywany do działań morskich od momentu produkcji. Idąc naprzód - jeśli spojrzysz na trudne warunki tutaj w Europie to ponieważ Viper jest przystosowany do operacji morskich i bycia przechowywanym oraz serwisowanym na zewnątrz, to zapewni najwyższą wartość' - dodaje Keith Flail. 

Przedstawiciel koncernu podkreśla również, że śmigłowiec jest już sprawdzony w warunkach bojowych przez US Marines, a także dzieli 85% części z wiropłatem UH-1Y Venom, co otwiera drogę do potencjalnej kooperacji z Republiką Czeską zainteresowanej kupieniem maszyny wielozadaniowej. "Jest wysoki poziom możliwości i synergii pomiędzy krajami zainteresowanymi śmigłowcami zarówno wielozadaniowymi i uderzeniowymi"

Keith Flail odniósł się także do kwestii możliwej współpracy pomiędzy Bell Helicopters, a polskim przemysłem: "Współpracujemy z polskim przemysłem by zobaczyć jakie są możliwości kooperacji związane z AH-1 Zulu Viper". 

AH-1Z Viper oferowany Polsce w ramach programu Kruk wyposażony jest czteropłatowy kompozytowy wirnik główny, awionikę obejmującą m.in. cyfrowy kokpit z wielofunkcyjnymi wyświetlaczami oraz elektro-optyczne sensory. Maszyny wyposażone są w trzylufowe działko M197 kal. 20 mm, a na pylonach przenoszą do 16 rakiet z rodziny Hellfire II, a także niekierowane pociski rakietowe 70 mm i  rakiety powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder. Do 2021 roku mają być także zintegrowane z rakietami w wersji AIM-9X Block I

Czytaj więcej: Bell Helicopter z ofertą śmigłowcową dla Polski i Czech

Reklama