Reklama

Siły zbrojne

U.S. Army zamawia setki transporterów ze wzmocnioną osłoną przeciwminową

Fot. US Army/CC BY 2.0
Fot. US Army/CC BY 2.0

Jak poinformował Departament Obrony USA, koncern General Dynamics Land Systems (GDLS) otrzymał kontrakt o wartości 2,5 mld USD na produkcję zmodyfikowanych kołowych transporterów opancerzonych Stryker Double V-Hull A1 ze wzmocnioną odpornością przeciwminową dna kadłuba.

Umowa nie precyzuje ogólnej liczby nowych transporterów, jednak ich dostawy mają potrwać planowo 7 lat i zakończyć się w 2027 roku. Miejsce produkcji i zakres finansowania mają być ustalane oddzielnie podczas udzielania kolejnych partii zamówień w ramach podpisanego kontraktu. Pewną wskazówką mogą być jednak ujawnione plany U.S. Army, które zakładają m.in. pozyskanie 331 egzemplarzy kołowych wozów bojowych Stryker DVHA1 w różnych wersjach.

Wozy te mają trafić docelowo do służby liniowej w 2. Brygadowym Zespole Bojowym Piechoty (IBCT) "War Horse" 4 Dywizji Piechoty "Ivy". Tym samym jednostka ta ma zostać przeformowana na etat Brygadowego Zespołu Bojowego Stryker (SBCT). Nie jest wykluczone, że podstawową wersją nowo wyprodukowanych Strykerów będzie kołowy bojowy wóz piechoty M1296 Stryker ICV-D (Infantry Carrier Vehicle-Dragoon) uzbrojony w bezzałogowy moduł wieżowy z armatą automatyczną XM813 kal. 30 mm.

Stryker Double V-Hull A1 to zmodyfikowana wersja rodziny kołowych wozów bojowych Stryker, w której poprawiono dotychczasowe słabe punkty i wprowadzono dodatkowe modyfikacje będące wynikiem doświadczeń z już blisko 20-letniej służby tych wozów w U.S. Army. Podstawową zmianą było zastosowanie nowego kształtu kadłuba w postaci podwójnego dna w kształcie litery V, który radykalnie zwiększa ochronę przeciwminową pojazdu.

Dodatkowo wdrożono także specjalnie zmodyfikowane fotele dla załogi i desantu podwieszone pod stropem pojazdu, o zwiększonej odporności przeciwudarowej. Rozwiązanie to było stopniowo wdrażane przez U.S. Army od 2011 roku w kolejnych partiach produkcyjnych Strykerów w wyniku doświadczeń z misji stabilizacyjnych w Iraku i Afganistanie, gdzie jednym z największych zagrożeń dla tych wozów były improwizowane ładunki wybuchowe.

Dodatkowo zwiększeniu uległa dotychczasowa nośność wozu poprzez modyfikacje układu zawieszenia i jezdnego - z 25 ton do 28,5 tony. Pozwala to na wdrożenie pewnych modyfikacji zwiększających masę całkowitą. W celu zachowania obecnej mobilności i dzielności terenowej dotychczasowy napęd w postaci silnika wysokoprężnego Caterpillar C7 o mocy 350 KM został zastąpiony przez mocniejszy Caterpillar C9 o mocy 450 KM. Dodatkowo zmodernizowano instalacje elektryczne i wprowadzono kilka innych modyfikacji.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. Kangorek

    Inwazja DGLS trwa Sa wszędzie poza Thales,Australia od ktorego skopiowali przyczepke 2.5 ,tony

  2. Szarik

    USA ponad 20 lat temu wybrały Strykera na swój KTO ponieważ potrzebny był im względnie lekki i mobilny wóz do prowadzenia "kolonialnych" wojenek z pasterzami kóz i owiec. Amerykanom wydawało się ,że mobilne i sieciocentryczne jednostki , uzbrojone w lekkie KTO poradzą sobie z każdym przeciwnikiem. Obecnie jednak w dobie możliwych konfliktów symetrycznych z Chinami i Rosją , nawet zmodernizowany Stryker jest przeżytkiem , ze względu na małą odporność balistyczną pancerza jak i niską nośność zawieszenia , słabe uzbrojenie jak i brak rezerwy nośności podwozia na ASOP. Firmy z USA będą brały udział w produkcji izraelskiego EITANA , który wkrótce będzie najlepszym KTO na świecie , ze względu na mocne opancerzenie , ASOP i uzbrojenie. USA mogłyby wspólnie z Izraelem produkować ten wóz i wykorzystywać go w siłach szybkiego reagowania. EITAN ma masę ok. 35 ton , więc 2 takie wozy może przewozić Globemaster. EITAN , ze względu na dużą nośność zawieszenia mógłby pełnić zarówno role KTO , WWO , podstawy pod haubicoarmatę 105 mm, moździerza 120 mm. Ze względu na swoją uniwersalność jest idealnym podwoziem dla różnych zastosowań.

    1. Pim

      Masz problem z efektem skali. Etan w wojskach Izraela to około 550 sztuk. Strykerów jest około 4500 - 4900 sztuk. Po za tym należy sobie odpowiedzieć na pytanie na ile KTO to BWP? Etan to faktycznie kołowy KTO. Jednak IDF ocenie prowadzi walki w terenie zurbanizowanym i ten jest do tego projektowany. Czasy pancernego blitzkriegu dla IDF na razie się skończyły. Stąd kolejne wcielenia Merkavy, Namer, Etan. Wszystko projektowane "pod" specyfikę działań IDF. Czy to co dobre dla IDF musi być dobre dla US Army? To przecież globalna armia. Z jednej strony muszą się liczyć z pełnoskalowym konfliktem, a z drugiej strony z konfliktami asymetrycznymi, czy o charakterze policyjnym. Więc Stryker będzie jeszcze w linii i znajdzie się miejsce na jego wykorzystywanie przez lata.

  3. Huciany

    A rosimak wersja Light BEZCENNY

  4. mobilny

    ....Szykuje się kolejny duży konflikt....ciekaw jestem kogo teraz będą nawracać....

    1. Poki co to chyba tylko z niemcami

      Chyba wojna domowa ..

    2. AciD

      Raczej szykuje się kolejna wojna kolonialna, po to wzmocnienie przed IED.

    3. Marek

      Do nawracania wystarczające byłyby dotychczasowe Strykery z półcalówkami i MRAPy. 30 mm XM813 do tego nie jest potrzebna. Myśmy też powinni zamówić nowe KTO, bo ich brakuje. Tyle, że w wersji XP.

  5. Tiger

    Rosja chiny

Reklama