Reklama

Siły zbrojne

US Army szuka wieży bezzałogowej. Na koła i gąsienice

Fot. Sgt. William A. Tanner/US Army
Fot. Sgt. William A. Tanner/US Army

Armia amerykańska szuka nowej wieży bezzałogowej, przeznaczonej do instalacji na kołowych i gąsienicowych transporterach opancerzonych. Do przemysłu skierowano zapytanie w tej sprawie.

Departament Obrony USA opublikował w pierwszych dniach marca zapytanie Request for Information (RFI) związane z pozyskanie Zdalnie Sterowanego Systemu Wieżowego (ZSSW) z głównym uzbrojeniem w postaci 30 mm armaty automatycznej XM813. Pozyskane informacje mają na celu zbadanie dostępnych rozwiązań znajdujących się na rynku, oszacowanie możliwości dostaw oraz ewentualne dopracowanie ostatecznych wymagań wobec nowej wieży.

XM813 to zmodyfikowana 30 mm armata automatyczna Mk-44 zasilana amunicją 30mmx173 a opracowana w ramach programu Future Combat Systems (FCS), głównie dla bojowego wozu piechoty. Jest ona obecnie elementem szerszego programu - Advanced Lethality and Accuracy System for Medium Calibre (ALAS-MC) opracowanego przez ARDEC wobec PM-GCV. XM813 opracowała firma Orbital ATK, obecnie będąca częścią koncernu Northrop Grumman.

Celem ALAS-MC jest zapewnienie zwiększonej efektywności armat automatycznych średniego kalibru a przez to również spełnienie podstawowych wymagań wobec GCV-IFV (przyszłego bojowego wozu piechoty). 

XM813 ma m.in. zdolność do prowadzenia ognia bezpośredniego i pośredniego, za pomocą amunicji kinetycznej i typu ABM (w tym z systemem punktowego opóźnienia detonacji (PDD) i programowaniem punkt detonacji (PD)). Armata charakteryzuje się modułowym rozwiązaniem konstrukcyjnym z dodatkową eliminacją zbędnych, ruchomych  mechanizmów zasilania w amunicje tak by do minimum ograniczyć ryzyko zacięcia lub innych przerw w jej zasilaniu. 

Wojska amerykańskie w Europie wprowadzają transportery M1296 ICV-D z wieżami MCT-30 z armatami 30 mm XM813, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. Najwyraźniej jednak Amerykanie szukają docelowego rozwiązania, które może być instalowane zarówno na Strykerach, jak i na gąsienicowych transporterach opancerzonych AMPV i M113. AMPV oparty jest na podwoziu BWP Bradley i wprowadzany w miejsce M113, te ostatnie z kolei są używane m.in. do testowania technologii pojazdów bezzałogowych. 

Wobec nowego ZSSW stawia się następujące wymagania: 

  • konstrukcyjne wieża powinna być dostosowana do montażu armaty XM813 oraz sprzężonego z nią 7.62 mm km (np. M240B lub MK52) i „dodatkowego uzbrojenia” (być może chodzi o wyrzutnię ppk);
  • w skład wyposażenia powinna wejść kamera termowizyjna zapewniając identyfikację celu (o rozmiarze NATO - 3.1x3.1 metra) oddalonego o 4000 metrów;
  • wieża powinna bezproblemowo być zintegrowana ze średniej wielkości wozem bojowym/platformą bojową (np. KTO Stryker, M113 czy AMPV). 

Zakłada się, że nowy bezzałogowy system wieżowy zwiększy potencjał bojowy wozów opancerzonych na przyszłym polu walki. 

W  opublikowanym RFI podkreśla się, że nie jest ono zobowiązaniem rządu USA do zawarcia umowy na jakąkolwiek dostawę lub wykonanie usługi a wszystkie przekazane informacje w ramach odpowiedzi są dobrowolną wolą zainteresowanych stron.

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. WRZECIONO

    Amerykanie chcąc być na topie i kształtować trendy na najbliższe 20 lat...powinni skonfigurować wieże dla swoich transporterów kołowych Stryker wzorując się na bezzałogowym module bojowym AU-220M Bajkał z 57 mm armatą i systemami ppanc Natomiast na gąsienicowych transporterach opancerzonych AMPV idee nowej wieży zaczerpnąć z BMP-3 skonfigurowane 100 mm armata z 30mm i systemami typu granatnik i km tym bardziej zwiększania kalibrów armat z małokalibrowych na średniokalibrowe będzie postępujące z chwilą wprowadzenia amunicja teleskopowej i jej różnych wariantów ....więc nasz przyszły Borsuk również powinien tego typem wieży i uzbrojenia się charakteryzować .tym bardziej z chwilą gdy wejdzie do produkcji a więc rzędu 10 lat tendencja uniwersalności wieżowych modułów bojowych w siłach zbrojnych państw będzie stałym trendem

  2. GUMIŚ

    Amerykański MON , podobnie jak polski, ogłasza dialogi techniczne. Zaproponowałbym im polską ZSSW-30 , która wbrew pozorom wcale nie jest bez szans na sukces. Firmy z USA od dawna nie pracowały nad nowoczesnymi pojazdami pancernymi , USA mają duże zaległości w tej dziedzinie i dlatego posiłkują się konstrukcjami z Europy czy Izraela. ZSSW-30 może konkurować z wieżami europejskimi i izraelskimi , choć nie wiadomo jak wygląda kwestia cen tych urządzeń , ponieważ produkty PGZ S.A.są szokująco drogie w porównaniu do cen światowych.

    1. Marek1

      To Polska ma kupować amerykański sprzęt i systemy uzbrojenia, a NIE odwrotnie, więc skrajną naiwnością jest zakładać polski eksport do USA ;)).

    2. lol

      A spike'a już zintegrowali? USA chce inną armatę niż jest w naszej wieży. Więc potrzebujemy kolejną dekadę na przeprojektowanie wieży pod inne działo. U nich to działa szybciej i sprawniej, poza tym oni podobnie jak my chcą najpierw kupić u siebie, a dopiero jak się nie da to za granicą.

    3. Davien

      Marek, powiedz to Fonetowi:)

  3. Grredo

    Zssw-30 jeszcze dzisiaj zespół powinien być powiększony by przynajmniej wystartować w przetargu. Lepszego marketingu niż testy US Army HSW nigdy nie będzie miała. Tylko, że produkt musi być gotowy na wczoraj.

    1. Miks

      Ten produkt ma wiele bezsensownych rozwiązań, które zażyczył sobie nasz MON. Dlatego ta wieża zawsze będzie zbyt skomplikowana i za droga żeby ktokolwiek inny ją kupił.

  4. ghjghjhgjhgj

    Tak, nasze ZSSW-30 powinno tam startować, mamy tam całkiem niezłą markę i udało nam się już sprzedać system łączności. Konsorcjum produkujące wieżę, jeśli wejdzie w jego skład WB będzie tu miało pewien atut w postaci listy referencyjnej.

    1. Demokles

      Szkoda, że WB jest w tym konsorcjum od początku. Sama HSW mogłaby do tej wieży co najwyżej skorupę pospawać.

  5. Lord Godar

    Do naszej ZSSW-30 da się zamontować wybrane działko przez US Army. Ta wieżę da się zamontować na ich pojazdach . Lecz nie wiem , czy nasza wieża tak do końca spełnia ich wymagania. Podejrzewam , że brak jej czegoś , co sądząc po obecnym podejściu amerykańskiego wojska będzie dla ich wieży istotną kwestią , a mianowicie dużego maksymalnego kąta podniesienia lufy aby móc wykorzystywać ją jako uzbrojenie p-lot , jak i w terenie zabudowanym. To wada naszej wieży na którą i nasi specjaliści zwrócić uwagę i pomyśleć nad jej wersją zmodyfikowaną . ............................................................. Tak czy inaczej nasza ZSSW-30 może być dobrą bazą wyjściową dla wieży , której oczekują amerykanie , ale oni oczekują gotowego produktu praktycznie na już , a my jeszcze nie zakończyliśmy prac nad naszą wieżą ...

  6. P365

    Odliczania czas start.