- W centrum uwagi
- Ważne
- Wiadomości
US Army szuka wieży bezzałogowej. Na koła i gąsienice
Armia amerykańska szuka nowej wieży bezzałogowej, przeznaczonej do instalacji na kołowych i gąsienicowych transporterach opancerzonych. Do przemysłu skierowano zapytanie w tej sprawie.

Departament Obrony USA opublikował w pierwszych dniach marca zapytanie Request for Information (RFI) związane z pozyskanie Zdalnie Sterowanego Systemu Wieżowego (ZSSW) z głównym uzbrojeniem w postaci 30 mm armaty automatycznej XM813. Pozyskane informacje mają na celu zbadanie dostępnych rozwiązań znajdujących się na rynku, oszacowanie możliwości dostaw oraz ewentualne dopracowanie ostatecznych wymagań wobec nowej wieży.
XM813 to zmodyfikowana 30 mm armata automatyczna Mk-44 zasilana amunicją 30mmx173 a opracowana w ramach programu Future Combat Systems (FCS), głównie dla bojowego wozu piechoty. Jest ona obecnie elementem szerszego programu - Advanced Lethality and Accuracy System for Medium Calibre (ALAS-MC) opracowanego przez ARDEC wobec PM-GCV. XM813 opracowała firma Orbital ATK, obecnie będąca częścią koncernu Northrop Grumman.
Celem ALAS-MC jest zapewnienie zwiększonej efektywności armat automatycznych średniego kalibru a przez to również spełnienie podstawowych wymagań wobec GCV-IFV (przyszłego bojowego wozu piechoty).
XM813 ma m.in. zdolność do prowadzenia ognia bezpośredniego i pośredniego, za pomocą amunicji kinetycznej i typu ABM (w tym z systemem punktowego opóźnienia detonacji (PDD) i programowaniem punkt detonacji (PD)). Armata charakteryzuje się modułowym rozwiązaniem konstrukcyjnym z dodatkową eliminacją zbędnych, ruchomych mechanizmów zasilania w amunicje tak by do minimum ograniczyć ryzyko zacięcia lub innych przerw w jej zasilaniu.
Wojska amerykańskie w Europie wprowadzają transportery M1296 ICV-D z wieżami MCT-30 z armatami 30 mm XM813, w ramach pilnej potrzeby operacyjnej. Najwyraźniej jednak Amerykanie szukają docelowego rozwiązania, które może być instalowane zarówno na Strykerach, jak i na gąsienicowych transporterach opancerzonych AMPV i M113. AMPV oparty jest na podwoziu BWP Bradley i wprowadzany w miejsce M113, te ostatnie z kolei są używane m.in. do testowania technologii pojazdów bezzałogowych.
Wobec nowego ZSSW stawia się następujące wymagania:
- konstrukcyjne wieża powinna być dostosowana do montażu armaty XM813 oraz sprzężonego z nią 7.62 mm km (np. M240B lub MK52) i „dodatkowego uzbrojenia” (być może chodzi o wyrzutnię ppk);
- w skład wyposażenia powinna wejść kamera termowizyjna zapewniając identyfikację celu (o rozmiarze NATO - 3.1x3.1 metra) oddalonego o 4000 metrów;
- wieża powinna bezproblemowo być zintegrowana ze średniej wielkości wozem bojowym/platformą bojową (np. KTO Stryker, M113 czy AMPV).
Zakłada się, że nowy bezzałogowy system wieżowy zwiększy potencjał bojowy wozów opancerzonych na przyszłym polu walki.
W opublikowanym RFI podkreśla się, że nie jest ono zobowiązaniem rządu USA do zawarcia umowy na jakąkolwiek dostawę lub wykonanie usługi a wszystkie przekazane informacje w ramach odpowiedzi są dobrowolną wolą zainteresowanych stron.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]