Siły zbrojne
U.S. Army sprawdzi możliwości moździerza NEMO
Koncern Patria podpisał umowę z armią amerykańską na studium wykonalności moździerza NEMO kal. 120 mm w ramach programu porównawczego Foreign Comparative Testing (FCT).
Podpisanie przez Patrię umowy na wykonanie testów w ramach programu FCT jest kolejnym krokiem, po umowie o współpracy badawczo-rozwojowej CRADA, podpisanej w maju 2020 roku, na dostarczenie amerykańskiej armii autonomicznego wieżowego systemu uzbrojenia z moździerzem NEMO w ramach uruchomionego w sierpniu 2018 roku programu FIFT (120 mm Mortar Future Indirect Fire Turret). Jego celem jest zapewnienie Pancernym Brygadowym Zespołom Bojowym (ABCT) oraz Brygadowym Zespołom Bojowym Strykerów (SBCT) możliwości prowadzenia szybszego i bardziej precyzyjnego ognia przy jednoczesnym zapewnieniu lepszej ochrony obsłudze systemu artyleryjskiego i możliwie maksymalnej automatyzacji strzelania.
Według oficjalnego komunikatu badanie moździerza NEMO będzie składało się z kilku testów i demonstracji działania prowadzonych zarówno w USA jak iw Finlandii. Głównym celem będzie przetestowanie moździerza z amerykańską amunicją oraz sprawdzenie czy spełnia wymogi stawiane przez U.S. Army.
Moździerz NEMO (NEw-MOrtar) to wieżowy bezzałogowy system moździerzowy 120 mm zdolny do prowadzenia ognia bezpośredniego jak i pośredniego. NEMO może również wykonywać misję strzelania salwowego (MRSI - Multiple Rounds Simultaneous Impact), tj. strzelać maksymalnie 6 pociskami z różnymi kątami podniesienia lufy, tak aby pociski osiągnęły cel jednocześnie. Dzięki zastosowaniu elektrycznego półautomatycznego systemu ładowania teoretyczna szybkostrzelność NEMO wynosi 10 strz./min oraz 6 strz./min. w trakcie ciągłego ognia. Istotnym elementem wyposażenia NEMO jest nowoczesny system kierowania ogniem umożliwiający otwarcie ognia w czasie poniżej 30 sekund. Donośność moździerza to około 10 km. Jak zapewnia producent, dzięki kompaktowym wymiarom oraz masie około 1900 kg, system wieżowy NEMO jest łatwy do zainstalowania zarówno na lekkich podwoziach gąsienicowych jak i kołowych pojazdach opancerzonych.
Czytaj też: Dozbrojony Stryker gotowy do produkcji [WIDEO]