Reklama

Siły zbrojne

Tureckie śmigłowce szturmowe T129 w działaniach bojowych

T129 ATAK. Fot. TAI.
T129 ATAK. Fot. TAI.

Tureckie ministerstwo obrony poinformowało o pierwszym przydziale bojowym dla lokalnie produkowanych śmigłowców T129 ATAK, wersji rozwojowej wiropłatu AgustaWestland A-129 Mangusta.

W informacji tureckiego resortu obrony mowa o przebazowaniu dwóch maszyn T129 ATAK do leżącej na połudnowym wschodzie państwa prowincji Siirt, gdzie śmigłowce mają wspierać działania 3. Brygady Commando, prowadzącej tam operacje skierowane przeciwko kurdyjskim bojownikom z partii PKK.

Śmigłowce tego rodzaju zostaną przebazowane także do trzech innych prowincji - Şırnak, Hakkari i Wan. Są to tereny na których działają bojownicy PKK. Przydzielenie śmigłowców do 3. Brygady Commando to, zapewne, reakcja na kwietniowe starcie w prowincji Ağrı, podczas którego zginęło czterech żołnierzy tureckich i pięciu bojowników PKK.

Śmigłowce T129 ATAK, używane przez armię turecką, wyposażone są w zmienioną awionikę i silnik mocniejszy od wykorzystywanego w A-129 Mangusta. Obecnie w służbie znajduje się niewielka liczba maszyn tego rodzaju. Docelowo Turcja ma dysponować 60 helikopterami T129, aczkolwiek ich liczba może się zwiększyć po realizacji opcji kontraktowej.

Koncern Turkish Aerospace Industries oferuje maszyny T129 w postępowaniu na śmigłowce bojowe nowej generacji dla Wojska Polskiego w ramach programu Kruk.

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (5)

  1. TANDEM

    TYLKO TIGER UZBROJONY JEST 500KG LZEJSZY OD APACHE SZYBSZY I ZWROTNIEJSZY

    1. Zirytowany

      Pisząc caps lockiem ośmieszasz siebie i zdanie które "głosisz". Szkoda że pokazujesz tylko jedną stronę medalu. Tiger przez to że jest lżejszy i to więcej niż 500 kg. Ma dużo słabszą moc silników (tiger 2x870 ; apache 2x1265 choć tutaj nie jestem pewien). Do tego masa użyteczna ... Tiger odpada w przedbiegach (2 940 do 5 268). Zaletą Tigera jest chyba jedynie cena i (w świetle przetargu na śmiglaki wielozadaniowe) ... producent.

  2. robertpk

    po co na poważnie współpracować z krajem który: - toleruje ISIS, - niszczy wolne media, - powoli wprowadza szariat, - kupuje systemy przeciwlotnicze od Chinczyków, (już sobie wybrażam próbę ich integracji z natowskimi strukturami), a rzeczonych śmigłowców T129używa do zwalczania Kurdów walczących o swój kraj jak kiedyś my ... nie chce ich natomiast użyć do ataku na bandytów ucinających głowy porządnym ludziom tuż za turecką granicą... mamy swój pogląd na Rosję i wynikającą z tego poglądu politykę dlaczego w przypadku Turcji - obowiązują inne standardy ?? bo nie jest naszym sąsiadem ?

  3. Paweł

    T129 to bardzo ciekawa propozycja. Pytanie tylko jak się dogadają z Włochami odnośnie startu w polskim przetargu.. Włosi mocno kręcą nosem..

  4. Reker

    W Polsce najlepszym rozwiązaniem byłby Viper ewnetualnie Tiger

    1. Qba

      Viper raczej jest najgorszym, bo bez produkcji w Polsce.

  5. Bull

    Też jestem za Viperem. Dużo niższe koszty utrzymania gotowości operacyjnej od wszystkich konkurentów. Przy założeniu, że będą nam służyły wiele lat to zwyczajnie duża oszczędność dls budżetu państwa. Nie sztuką jest kupić, ale utrzymać już tak.

    1. Qba

      No nie bardzo, bo trzeba by importować części do niego.

Reklama