Siły zbrojne

Sześć śmigłowców za 1,2 mld dolarów. Rozstrzygnięcie prezydenckiego "przetargu"

Fot. Sikorsky Aviation
Fot. Sikorsky Aviation

Kontrakt o wartości 1,24 mld dolarów na śmigłowce dla Białego Domu zrealizuje koncern Sikorsky Aviation. Umowa obejmuje dostawę pierwszych sześciu maszyn VH-92 Superhawk, spośród planowanych 23 sztuk. Mają one zastąpić obecnie stosowane śmigłowce VH-3 i VH-60 tego samego producenta. Kontrakt obejmuje jedynie budowę i wyposażenie sześciu maszyn przedseryjnych

Starzejąca się flota maszyn VH-3 Sea King oraz VH-60 Black Hawk od dawna wymagała wymiany, lecz poprzednie próby zakończyły się fiaskiem. Przetarg ogłoszony w 2005 roku wygrał helikopter AgustaWestland AW101. Jednak maszyny, które otrzymały oznaczenie VH-71 nigdy nie weszły do służby.

Program dostosowania do wymagań Białego Domu miał kosztować 1,7 mld dolarów, lecz do 2008 roku osiągnął wartość ponad 3 mld dolarów i został w 2009 roku anulowany przez Pentagon. Okazało się, że śmigłowce VH-71 spełniające wszystkie potrzebne standardy bezpieczeństwa kosztowałyby dwa razy więcej niż pierwotnie planowano. Przy wartości wymiany floty 23 śmigłowców szacowanej na 13 mld dolarów sam prezydent Obama stwierdził, że to za drogo i kazał przekazać fundusze na modernizację dotychczas używanych maszyn VH-3 i VH-60. 

Nowy program mający wyłonić ich następcę został uruchomiony w 2013 roku pod oznaczeniem VXX, jednak od razu wzbudził kontrowersje. Firma AgustaWestland zrezygnowała z udziału argumentując, iż nie jest w stanie konkurować w zakresie nowych wymagań pomimo, że oferuje „najlepszy i najodpowiedniejszy dla prezydenta statek powietrzny”. Warunki przetargu były wielokrotnie krytykowane. Wielu ekspertów wskazywało wręcz, że zostały one ustalone ściśle pod jednego oferenta i jeden typ maszyny.

Pomimo to procedurę kontynuowano, a w przetargu na VXX wystartował jedynie śmigłowiec S-92 firmy Sikorsky. Spełniając założone parametry, bez konkurentów został właśnie ogłoszony zwycięzcą. Kontrakt o wartości 1,2 mld dolarów obejmuje jedynie budowę i wyposażenie sześciu maszyn przedseryjnych, których dostawy mają zostać zrealizowane do 2020 roku. Będą one przeznaczone do testów. W tym czasie powinna ruszyć produkcja 17 kolejnych egzemplarzy, które zostaną dopiero zakontraktowane. Zgodnie z planem wymiany prezydenckiej floty ich dostawy mają zakończyć się w 2023 roku. Obecnie nie podano całego kosztu tej operacji.

Co ciekawe, w programie śmigłowca HV-92 Superhawk firma Sikorsky współpracuje od 2010 roku z uprzednim konkurentem, koncernem Lockheed Martin. HV-92 będzie bardzo wyspecjalizowany wariantem dobrze sprzedającej się na rynku cywilnym maszyny S-92 Superhawk

Komentarze