- Wiadomości
Szczecin przygotowuje się na duże transporty wojskowe [Defence24 TV]
(…) infrastruktura portowa ma bardzo duże znaczenie jeżeli chodzi o obsługę Wojska Polskiego i wojsk natowskich. Od wielu lat obsługujemy w sposób regularny wszystkie armie wchodzące w skład sił natowskich przy ich transporcie na manewry na poligonie drawskim. Tych operacji było kilkanaście, jeśli nie kilkadziesiąt i zawsze odbywały się, w przypadku manewrów, w porcie w Szczecinie - wyjaśniał w rozmowie z Defence24 TV Marek Trojnar, szef Biura Strategii i Rozwoju Portów w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.

Jak zapewnił, trwa pogłębienie 62 km toru wodnego ze Szczecina do Świnoujścia do głębokości 12,5 m (z 10,5 m), które zakończyć ma się w 2022 roku. Umożliwić ma to wejście do Szczecina największych statków pełnomorskich, co w konsekwencji przełoży się na dwukrotne zwiększenie przeładunków portu - także tych wojskowych.
W tej chwili otrzymujemy zapytania z naszych ministerstw, a są one przekaźnikiem tego, o co pyta Komisja Europejska. Jest taki plan żeby w przyszłej perspektywie unijnej, czyli po roku 2020, przygotować pewne inwestycje na potrzeby wojska. Dzisiaj port pytany jest o to, jakie inwestycje możemy wykonać, które byłyby potrzebne wojsku. (...) Od strony wojska też są zbierane potrzeby, i te potrzeby wojska zostaną nałożone na planowane przez Unię Europejską inwestycje w sieci TEN-T (transeuropejska sieć transportowa - przyp. red.) i tam gdzie to się pokryje, będzie można w następnej perspektywie z CEF-u uzyskać środki na tę infrastrukturę, która będzie na potrzeby wojska.