Reklama

Siły zbrojne

Ruszają przygotowania do budowy przeciwpancernego „Głuszca”

Fot. M.Dura
Fot. M.Dura

Inspektorat Uzbrojenia poinformował, że do dialogu technicznego dotyczącego „Modernizacji śmigłowców W-3 Wojsk Lądowych do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki)” zgłosiły się cztery polskie podmioty, w tym konsorcjum obejmujące producenta wiropłatów PZL Świdnik, PGZ, ITWL oraz WZL nr 1 SA. Przypuszcza się, że w wyniku całego programu polskie wojsko chce otrzymać śmigłowiec, który będzie odmianę przeciwpancerną wcześniej opracowanego „Głuszca”.

Zgodnie z informacją przekazaną przez Inspektorat Uzbrojenia do dialogu technicznego dotyczącego modernizacji śmigłowca W-3 do wersji WPW (Wsparcia Pola Walki) zgłosiły się oddzielnie następujące podmioty:

  • Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” S.A. w konsorcjum z: Polską Grupą Zbrojeniową S.A., należącymi do PGZ Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1 S.A. i Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych;
  • Spółka IBCOL Sp. z o. o. z Warszawy;
  • Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Cenrex Sp. z o. o. z Warszawy;
  • Należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Zakłady Mechaniczne Tarnów S.A.

Ponieważ warunkiem udziału w dialogu technicznym i otrzymania ewentualnego zlecenia na przeprowadzenie modernizacji miało być m.in. posiadanie praw własności intelektualnej do dokumentacji technicznej śmigłowca W-3 „Sokół” największe szanse na zamówienie ma Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego „PZL-Świdnik” S.A. (należąca do włoskiej grupy zbrojeniowej Leonardo), która jest zresztą producentem „Sokołów”.

Szanse te są tym większe, że „Świdnik” przystępuje do dialogu w konsorcjum ze spółką Polska Grupa Zbrojeniowa, należącymi do niej zakładami WZL nr 1 SA zajmującymi się obsługą i modernizacją śmigłowców a także Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych, który opracował Zintegrowany System Awioniczny użyty w śmigłowcach W-3PL Głuszec. Również Zakłady Mechaniczne Tarnów opracowały użytą na Głuszcach zdalnie sterowaną wieżyczkę ZSW-127. 

Szczegółowe dane na temat zakresu modernizacji śmigłowców W-3 nie są znane, ale przypuszcza się, że bazą do dalszych prac będzie program „Głuszec”. Potwierdził to zresztą w czerwcu br. w Sejmie Sekretarz stanu w MON Wojciech Skurkiewicz. Modernizacja śmigłowca W-3 do wersji W-3PL „Głuszec” ma jednak prawdopodobnie objąć dodatkowo możliwość wykorzystywania kierowanego uzbrojenia „powietrze-ziemia”. Zakłada się przy tym montaż kierowanych pocisków przeciwpancernych Spike w wersji ER, NLOS lub ER 2. Przypomnijmy, że rakieta Spike ER2 była prezentowana na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w 2018 roku w Kielcach jako propozycja dla planowanych do modernizacji śmigłowców Mi-24 i W-3 „Sokół”.

Z programu „Głuszec” przypuszczalnie zostaną więc zaczerpnięte przede wszystkim: wieżyczka ZSW-127, system obserwacji oparty o głowicę optoelektroniczną, system samoobrony oraz cyfrowa awionika (glass cockpit) w postaci systemu ZSA. Głowica Rafael Toplite, znajdująca się na W-3PL, może być użyta do kierowania ogniem rakiet Spike-ER. 

Wojska Lądowe mają na swoim wyposażeniu około 30 śmigłowców W-3 „Sokół” (w trzech wersjach AE, RR i WA), które - poza siedmioma już wprowadzonymi „Głuszcami” - można by wciągnąć do programu modernizacyjnego. Rzeczywisty zakres prac jeżeli chodzi o liczbę objętych nimi maszyn będzie jednak znany dopiero po oszacowaniu kosztów. Warto jednak zwrócić uwagę na zgłoszenie się do programu konsorcjum z polską prywatną spółką, należącą do prywatnego koncernu w roli lidera, oraz trzema podmiotami państwowymi, dwoma spółkami PGZ oraz instytutem ITWL. Taki sposób podejścia do realizacji programu może stanowić przykład współpracy w ramach szeroko pojmowanego polskiego potencjału przemysłowego.

Reklama
Reklama

Komentarze (96)

  1. alex

    a czy Inspektorat Uzbrojenia wie, że to co proponuje, to wyrzucanie pieniędzy w błoto? Archaiczny, prymitywny śmigłowiec W3 powinien przestać być zamawiany przez wojsko, bo to jest pudrowanie trupa a nie modernizacja. Trzeba wydać pieniądze i kupić nowe śmigłowce z prawdziwego zdarzenia a nie udawać, że coś się robi. Szkoda ludzi, pilotów, czy o nich ktoś myśli w MON?

    1. Niewidzialna reka

      Smlglowce uderzeniowe z Programm kruk beda kupione na napewno, wyposarzenie dodatkowych smiglowcow w Broñ przeciwpancerna za relatywnie tanie pieniadze jest w naszej sytuacji strzalem w dziesiätke kopletnym nonsesem jest negowanie tej decyzji

  2. sybik

    do: św.Anonim Skoro tak uważasz, to karakale na żyletki trzeba przerobić

  3. Okręcik

    Dla mnie modernizacje to zawsze rozwiązanie tymczasowe i połowiczne, bo i z malucha można zrobić wóz pancerny tylko na wiele by się nie zdał. Jeśli ta modernizacja ma zastąpić zakup prawdziwych śmigłowców WPW .... Może kupmy licencję i technologię, cenowo zapewne nie będzie dużo drożej, ale jakości sprzętu bez porównania lepsza. Każdy chyba wie, że cenowo wszelkie przeróbki wychodzą najdrożej. Jest sens modernizować leopardy, bo one nie odstają od światowych, nazwijmy to standardów, ale T-72? Te ostatnie można przerobić na wozy zabezpieczenia technicznego, uzbroić w moździerz, wyrzutnie ppanc, bron oplot itd. jednym słowem stosować jako wsparcie piechoty, ale jako typowy czołg, sorry nie widzę możliwości, bo trzeba by zmienić praktycznie wszystko.

  4. Okręcik

    Anty 50C-cali. Kolego o czym ma niby świadczyć ilość wylatanych godzin? Mając 100 maszyn, przy potrzebie używania np.70 mają one przebieg powiedzmy te 100tys. Mając 10 maszyn, przy potrzebie 50, muszą one latać 5x intensywniej, iż gdyby miano całe 50 lub więcej. To tak jak w zakładzie pracy daną czynność może robić 3, 10 lub 20 pracowników. W pierwszym przykładzie pracownik robi za 3, w drugim za 1, a w trzecim za 0,5. I każdy wolałby robić w tym trzecim zakładzie ;-)))

  5. Anty 50 C-cali przed 500+

    no nie wytrzymam @khjkhkk kurcze!! konkurencja donosi o 100000 godzin wylatanych przez Caracale - 88 egzemplarzy. A Czesi wylatali na W-3 ..."10 maszyn, w tym 6 dostosowanych do przewozów medycznych, wylatało w sumie ponad 40 000 godzin."!!!! prawdziwie nieudany...

  6. say69mat

    @św.Anonim - AH1, B52, UH60, A10, M1A1, F15/16/18 istnieje i doskonale funkcjonuje w przestrzeni militariów cała masa produktów przemysłu zbrojeniowego zaprojektowana w latach pięćdziesiątych, sześćdziesiątych czy siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Z tą różnicą, że z reguły przechodzi systematyczną modernizację w zakładach producenta. Czyli w zakładach General Dynamics, Sikorsky, Boeing, Northrop Grumman, Lockheed Martin. Najczęściej związaną z gruntowną wymianą poszycia, awioniki, uzbrojenia, silników v/s zespołów napędowych, wzmocnieniem konstrukcji płatowca. O jakiej modernizacji uzbrojenia rodem z czasów UW możemy mówić. Skoro zakłady zbrojeniowe producenta pozostają poza obszarem partnerskich relacji w ramach realizowanej wspólnoty polityki obronnej.

  7. PatriotaRP

    Trzeba zaczekać na zmianę rządu w USA a później zamówić śmigłowce produkcji UE.Dosyć dojenia Polski przez Trumpa!

  8. khjkhjk

    Musza udawac że coś robia. hahahha Oczywiscie nic z tego nie wyjdzie . Caracale mieli gotowe ale kasę wydali na 500+. Teraz bedą udawac że cos chcą kupić.

  9. Feluś

    Dialog techniczny jest w tym wypadku KONIECZNY! Pozwoli określić czy są możliwości modernizacji naszych W-3 do określonych WZTT czyli czy po ludzku czy da się osiągnąć standard "SOKOŁA MILENIUM" !!!

  10. say69mat

    Po pierwsze, ta gaśnica to kluczowy element instalacji przeciwpożarowej śmigłowca W3W w wersji Wsparcia Pola Walki???. Po drugie, amerykanie - w czasach zimnej wojny jako kluczowy element uzbrojenia strzeleckiego samolotu i śmigłowca dedykowanego do realizacji misji CAS uznali armatę o kalibrze 30 mm. Stąd można odnieść wrażenie, że W3W w wersji WPW jako uzbrojony w wkm 12,7 jest dedykowany do realizacji misji w obszarze konfliktów asymetrycznych. Na ten przykład zwalczania partyzantki Daesh w rejonie subsacharyjskim, czyli Mali, Czadu, Burkina Faso, Nigru itp, itd???

  11. KrzysiekS

    Jeżeli to będzie płytka modernizacja i powstanie śmigłowiec wsparcia niezależnie od programu KRUK to ok. Jeżeli chcą głębokiej to koszty nie uzasadnią efektu.

  12. Rg

    Może dałoby się zmodernizować Mi-24 tą samą awioniką?

  13. św.Anonim

    .... wszyscy piszący tu komentarze rozumieją że chodzi o "modernizacje" maszyny pochodzącej z 1976 roku....? (Su-22 weszły do służby w 1970 - więc może też modenizacja? potem jeszcze Tarantule i mamy komplet techniki z lat 70/80)

  14. kulawy_laik

    już sie prawie nie wznosi, konstrukcja wysilona.... ale co tam - dodajmy jeszcze powietrze ziemia i zróbmy zombi-śmigłowiec pola walki na potrzeby PR (i ratujmy polski przemysł!!! bo poprzedni MON obiecał!!) - i te niechciane od czechów też odkupimy jak rozumiem ? .

  15. Adam

    I bardzo dobrze że zostaną zmodernizowane Sokoły, nic innego nam jak na razie MON nie jest wstanie zaoferować. Tyle mowy było o AW101 i tylko skończyło się na gadaniu, jak widać politycy zaczynają i nie umieją nic dokończyć...

  16. Wutrzy

    ITWL.... to użytkownik powinien zaproponować zakres proponowanych zmian! Fadec, nowe łopaty, nowa awionika i nowe uzbrojenie bez dopancerzena.

  17. asdf

    A Mi 2 ? Zmodernizować do przenoszenia pocisków ppk.

  18. Kutrzeba

    wosjko stołówki buduje żeby mieć gdzie sylwestra świętować zamiast broń kupować. wojsko nadal w żelaznych garnkach...

  19. Morgul

    Ha ha ha jeśli to będzie szło w takim tempie jak naprawy tych śmigłowców to nic z tego nie będzie poza furmanką pieniędzy wydanej na lewo i prawo :(

  20. Bareja

    To będzie miś ... yyy znaczy się kruk na miarę naszych możliwości... I my tym Krukiem czy Sokołem czy Głuszcem pokażemy niedowiarkom na co nas stać...

  21. eda

    @Marcin...skąd to przypuszczenie że jak zabrakie mocy to jda na wymiane łopat a nawet i silników? no proszę oświeć nas? skąd ta pewnośc? MON nie kieruje się rozsądkiem.....

  22. ERES

    @Daniel Kowalczyk....na pewno, z pewnoscia, zapewne...co to jest? brednie dla ubogich? oczekiwanie na cud? skąd taka pewność? stworzenie porządnej maszyny???????? bez wymiany silników to wywalanie pieniędzy w błoto, łopaty kompozytowe sa tak świetne że po ich zastosowaniu śmigłowiec wpadał w wibracje i musiano je zdemontować......same BREDNIE i oczekiwania jak zawsze w Polsce......NMALNIE POWSTANIE APACHE!

  23. Gosć

    Zmodernizowane Sokoły do standardu Głuszec byłyby sensowne tylko jako wysparcie dla podstawowego śmigłowica bojowego

  24. KrzysiekS

    Przeraża mnie fakt że nawet tacy dyletanci jak ja mogą znaleźć w internecie wszystko co potrzeba dla modernizacji poszczególnych rodzajów uzbrojenia a takie "wyspecjalizowane jednostki" (które biorą niemałe pieniądze jak IU) nie potrafią niczego zrealizować!

  25. Maciek

    Lepsze to niż nic. Mam nadzieję, że mi24 też zostaną zmodernizowane, bo na zakupy prawdziwych śmigłowców szturmowych raczej nie ma co liczyć. Tak to jest jak się wydaję kasę na transfery socjalne.