Reklama

Siły zbrojne

Rusza modernizacja brytyjskich Warriorów

Fot. Lockheed Martin
Fot. Lockheed Martin

Spółka Lockheed Martin UK prowadzi negocjacje z brytyjskim resortem obrony w zakresie kontraktu na modernizację bojowych wozów piechoty FV510 Warrior 1 do standardu Warrior 2, w ramach prowadzonego programu Warrior Capability Sustainment Programme (WCSP). Wartość netto umowy szacowana jest na ok. 800 mln GBP, czyli ok. 4,16 mld złotych.

Negocjowana umowa obejmuje przeprowadzenie prac modernizacyjnych i dostawę zmodernizowanych wozów w standardzie Warrior 2 (WCSP) wraz z pakietem wsparcia w dalszej eksploatacji, pakietem szkoleniowym i częściami zamiennymi. Oficjalne zawarcie długo oczekiwanej umowy pozwoli na ostateczne przejście do etapu realizacji programu modernizacji tych wozów. O prowadzeniu negocjacji poinformował brytyjski resort obrony za pośrednictwem Dziennika Urzędowego UE.

Program WCSP rozpoczął się na początku ubiegłej dekady i ma na celu modernizację obecnie eksploatowanej floty egzemplarzy bojowych wozów piechoty FV510 Warrior, jakie znajdują się na uzbrojeniu British Army. Wstępne plany mówiły o modernizacji 380 wozów, z czego 285 z nich miało otrzymać nowe systemy wieżowe, co sugeruje liczbę wozów w wersji bojowego wozu piechoty w stosunku do wersji specjalistycznych. W ostatnim czasie liczba ta, z powodu cięć budżetowych, miała zostać zmniejszona do 265 egzemplarzy. Zmodernizowane Warriory mają spełniać najnowsze wymagania pola walki oraz nowe wymagania brytyjskiej armii w zakresie wozów tej klasy. Prace modernizacyjne dodatkowo mają wydłużyć ich cykl życia do 2040 przy jednoczesnym poprawieniu siły ognia, przeżywalności i świadomości sytuacyjnej.

Brytyjski resort obrony w listopadzie 2011 roku przyznał wstępny kontrakt w ramach tego programu spółce Lockheed Martin UK, który obejmował przygotowanie partii próbnej 11 zmodernizowanych wozów (w pięciu różnych wersjach). Zakontraktowaną partię przekazano w lipcu 2018 roku do odbycia badań i testów w British Army, gdzie przeprowadzono kompleksowe próby prototypowych pojazdów. Ich pozytywne zakończenie, pomimo pewnego opóźnienia względem pierwotnego harmonogramu spowodowanego nieprzewidzianymi problemami i trudnościami, umożliwiło ostateczne zawarcie docelowego kontraktu i finalne rozpoczęcie modernizacji Warriorów.

W ramach programu WCSP zmodernizowane Warriory 2 mają otrzymać nowy system wieżowy (z nowego bojowego wozu rozpoznawczego Ajax, co zwiększy wzajemną kompatybilność obu pojazdów) uzbrojoną w armatę automatyczną CTAI CT40 kal. 40 mm zasilaną amunicją teleskopową i sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7,62 mm. Zmodernizowane wersje specjalistyczne mają otrzymać zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm. Wzmocnieniu uległa także odporność balistyczna poprzez zmianę układu pancerza na modułowy, który pozwala na jego dostosowywanie w zależności od potrzeb. Dodatkowo wnętrze pojazdu wyłożono wykładzinami przeciwodłamkowymi. Poprawie uległa także ergonomia i wygodę pracy załogi oraz zwiększono jej świadomość sytuacyjną poprzez instalacje dodatkowych systemów optoelektronicznych.

Reklama

Komentarze (2)

  1. Ss

    Też powinniśmy zmodernizować bwp1 do standardów bwp2.

    1. dim

      ... i dopiero wtedy opchnąć do Afryki ? Więc po co ? Przeciw komu ? Aby tylko nazywało się, że "zmodernizowano" ? Prawie 7 wieków przyjaźni polsko-moskiewskiej nie sugeruje, że pokój z nimi osiąga się tylko mocno górując technologią ?

    2. Ruskij sołdat-FR

      Najlepszą modernizację BWP-1/2 przedstawili Czesi - Szakal BVP-2SKCZ - rok 2018 ze słowacką wieżą. My to powinniśmy kupić i dopanceryć do 3 - STANAG 4569. I tak zmodernizowane wozy przeznaczyć dla WOT bo tam wszystko z buta i tylko tyle co w rękach wojak uniesie a to jedynie wystarczy na kury w kurniku.

    3. Transformers

      > Śmiejesz się?> Weź Mardery do naprawy będą lepsze;)> Problem w tym że już za 1 Euro ci ich nie sprzedadzą a już na pewno nie zmodernizuja< Co do BWP1 to problem w tym że są równie stare ale gdyby tylko 25-30mm założyć i ppk na górę, noktowzje i wymienić środki łączności to zapas masy pozwolilby nawet na założenie płytek Cerawy a to oznaczałoby że byłoby nawet nawet<

  2. Życzliwy

    Tylko drodzy sojusznicy pamiętajcie: 35-letnie wozy bojowe trzeba najpierw naprawić, a dopiero potem modernizować. My tutaj w Polsce chcieliśmy wypasić nasze leosie, a tu nagle i niespodziewanie okazało się, że wszystkie popsute.

    1. Orthodox

      Problem jest dużo poważniejszy. Remont swoją drogą, ale okazuje się że konstrukcja może nie udźwignąć dodatkowej masy.

    2. Stary Grzyb

      Konstrukcja doskonale dźwiga wersję A7, więc z A4PL też nie ma akurat tego problemu, tyle, że trzeba pamiętać o tym, co słusznie napisał "Życzliwy".

    3. Andrzej

      Zapewne paru inżynierów wszystko przeliczy i będą wiedzieli co mają zrobić,a mają jedynych z najlepszych na świecie.

Reklama