Reklama
  • Wiadomości

Rosyjskie silniki dla chińskiego myśliwca 5. generacji

Chiński myśliwiec 5. generacji J-31 zostanie wyposażony w rosyjskie silniki odrzutowe Klimow RD-93–poinformował przedstawiciel konsorcjum Rosoboronexport podczas wystawy lotniczej w Zhuhai. 

fot. www.migflug.com
fot. www.migflug.com

Wariant J-31 z rosyjskim napędem ma być przeznaczony na rynki zagraniczne, gdzie chiński myśliwiec ma konkurować z amerykańskim F-35. Jak zwykle w wypadku chińskich odpowiedników–decydującą kwestią ma być niższa cena i koszty eksploatacji. Chiny planują oferować swój najnowszy myśliwiec na regionalnym rynku, gdzie ma stanowić przeciwwagę dla amerykańskiego F-35, który trafi m. in. na wyposażenie sił zbrojnych Australii i Japonii.

Wykorzystanie rosyjskich silników w wariancie eksportowym J-31 może wskazywać na problemy z rozwojem krajowych silników Guizhou WS-13 i WS-13A, które przy zbliżonych do RD-93 wymiarach miały zapewniać moc z dopalaczem w granicach 100 kN.

RD-93 to przeznaczony do napędu chińsko-pakistańskich myśliwców JF-17 wariant eksportowy popularnego rosyjskiego silnika Klimow RD-33 stosowanego w myśliwcach MiG-29 i MiG-35. Silnik z dopalaczem osiąga moc ponad 80 kN i został już zastosowany nie tylko w eksploatowanych przez Pakistan samolotach JF-17, ale również w prototypie J-31, który oblatano w 2012 roku.

Obecnie jest to jedyny latający egzemplarz J-31, dlatego nie można wykluczyć, że Pekin ma poważne problemy z rozwojem własnych jednostek napędowych i rosyjskie silniki w pierwszej kolejności trafią do maszyn eksploatowanych przez chińskie lotnictwo. Trudno bowiem spodziewać się, że zapowiadany eksport nastąpi przed wprowadzeniem myśliwców 5. generacji na wyposażenie własnych sił zbrojnych. 

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama