Siły zbrojne
Rosjanie budują powietrzne stanowiska dowodzenia
Gazeta Izwiestia przekazała 20 grudnia br. informację, że Sztab Generalnych Sił Zbrojnych Rosji zakończył formułowanie wymagań taktyczno-technicznych nowych powietrznych stanowisk dowodzenia (LKP), których budowa ma się rozpocząć w 2013 roku.
Zostaną one zaprojektowane w oparciu o samoloty transportowe Ił-476 (Ił-76MD-90A) i będą na wyposażeniu każdego dowództwa okręgu lub floty. Nowe Ił-476 mają zastąpić starzejące się samoloty Ił-22, na bazie których zbudowano wcześniej 14 latających stanowisk dowodzenia. Obecnie uznano, że potrzeba od 20 do 40 nowych LKP.
Wszystkie te samoloty maja być zintegrowane z jednym zautomatyzowanym systemem kierowania siłami zbrojnymi Rosji. Wybrane powietrzne stanowiska dowodzenia mają mieć również dodatkową łączność ze strategicznym system kierowania. Poza cyfrowymi, szyfrowanymi i odpornymi na zakłócenia środkami łączności samoloty Ił-476 mają mieć systemy przeciwdziałania zakłóceniom radioelektronicznym, których nie posiadały wcześniej wykorzystywane samoloty Ił-22. Rosjanie podkreślają, że cały pokładowy sprzęt komputerowy, będzie sprawdzoną przez odpowiednie służby krajową wersją urządzeń produkowanych w innych krajach (w tym w USA i Chinach).
Jak już informowaliśmy 4 października br. ministerstwo obrony Rosji podpisało kontrakt na budowę 39 wojskowych wersji samolotów Ił-476 za sumę 140 miliardów rubli. Później zawarto również umowę na 200 silników PS-90A-76 (Ił-476 to maszyny czterosilnikowe). Podkreśla się, że nowy samolot w porównaniu do Ił-18 (na jego bazie powstały samoloty Ił-22 i samoloty rozpoznawcze Ił-20) jest łatwiejszy i tańszy w eksploatacji. Ponadto do starszych maszyn zaczyna brakować części zamiennych, w typ przede wszystkim silników.
Pierwszy lot samolotu Ił-476 miał miejsce 22 września 2012 roku. Jego masa startowa to 210 ton przy przenoszonym ładunku 60 t. Może on rozwinąć prędkość 850 km/h i ma zasięg 6 000 km. Z samolotem tym wiąże się duże nadzieje planując zbudować na jego bazie wiele rodzajów maszyn wojskowych w tym tankowiec powietrzny oraz odpowiednik zachodniego AWACS-a. I może dlatego proces budowy Ił-476 w zakładach „Awiastar- SP” w Uljanowsku był otoczony wielką tajemnicą.
(MD)