Reklama
  • Wiadomości

Rosja: wojsko do budowy kolei

Władze na Kremlu zadecydowały, że remont Bajkalsko-Amurskiej Magistrali Kolejowej zostanie zrealizowany głównie siłami wojska. W całe zadanie ma być zaangażowanych 1800 żołnierzy oraz 1200 egzemplarzy techniki wojskowej. Z niewyjaśnionego jeszcze powodu prac tych nie zlecono specjalistycznym firmom remontowo-budowalnym.

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

Rosyjskie ministerstwo obrony poinformowało, że do „rekonstrukcji” Bajkalsko-Amurskiej Magistrali Kolejowej BAM zostanie wykorzystane specjalne zgrupowanie wojska liczące 1800 żołnierzy. W ten sposób poprzez użycie poborowych planuje się zmniejszyć koszty wykonywanych prac, które zaczęto już realizować na odcinku o długości ponad 340 km.

Zadanie zostało podzielone pomiędzy Wschodnim i Centralnym Okręgami Wojskowymi i planuje się użycie dla jego potrzeb dziesięciu brygad wojsk kolejowych. Wschodni Okręg Wojskowy będzie odpowiadał za przebudowę odcinka BAM od stacji Ułak do węzła Miroszniczenko o długości 156 km. Z kolei Centralny Okręg Wojskowy zajmie się remontem odcinka magistrali BAM o długości 183 km, od węzła Miroszniczenko do stacji Fiewralsk.

Liczba użytych sił będzie się zmieniała w miarę postępu robót. W pierwszym etapie od 2021 r. zakłada się wykorzystanie ponad 1,4 tys. osób i ponad 900 egzemplarzy sprzętu. W drugim etapie od 2022 r. planuje się zwiększenie zarówno liczby żołnierzy (o około 400 osób), jak i sprzętu (o około 300 sztuk).

Tak duże zaangażowanie sił i środków jest zrozumiałe, ponieważ w czasie prac planuje się zbudować w latach 2021-2024, we wschodniej części BAM łącznie: dziewięć bocznic, dziewięć „wkładek” dwutorowych i drugi tor główny. Dodatkowo zadanie to zostało postawione bezpośrednio przez Prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina i będzie podlegało specjalnej (codziennej) kontroli.

Tylko dla potrzeb wojsk kolejowych budujących drugi tor BAM, w wiosce Wierchnieziejsk rejonie Przyamurza otwarto dwa blokowe miasteczka modułowe dla 60 osób każde. W uroczystości ich otwarcia i zasiedlenia uczestniczył osobiście wiceminister obrony Federacji Rosyjskiej, generał armii Dmitrij Bułhakow.

image
Fot.mil.ru

Ma to być dowodem na dbałość ministerstwa obrony o dobre warunki pracy i służby dla żołnierzy. Ta „troska” jest zaznaczana praktycznie wszędzie i przez każdego. Minister obrony Siergiej Szojgu stwierdził np., że nowe miasteczka są tworzone: „nie tylko w celu stworzenia godnych warunków do służby, ale także w celu pełnego zapewnienia żołnierzom możliwości wygodnego życia w  najtrudniejszych warunkach klimatycznych”. Z kolej wiceminister Bułhakow po przeprowadzonej inspekcji wydał komunikat, że „organizując wsparcie materialne i techniczne jednostek, stworzyliśmy przyzwoite warunki i możliwości wypoczynku żołnierzy, ich przygotowania do stresu fizycznego, moralnego i psychicznego”.

W rzeczywistości te warunki są dosyć spartańskie. Zbudowane miasteczko składa się bowiem z kontenerowych sypialni, w których razem rozłożone są łóżka dla kilkudziesięciu osób. Każdy z łączonych później modułów jest bowiem przeznaczony dla szesnastu żołnierzy. Nie ma więc żadnych szans na znalezienie chwili spokoju i odizolowania się chociażby na parę minut. Inaczej sytuację ocenili jednak rosyjscy generałowie, którzy zadecydowali, że do końca 2021 roku powstanie w sumie sześć takich samych „miasteczek” (w miejscowościach Drogoszewsk, Tungała, Ogoron i Wierchnieziejsk).

W całe przedsięwzięcie zaangażowano również dodatkowo siły, które mają wspomóc wojska kolejowe w realizacji swojego zadania. Przykładowo żołnierze brygad wsparcia wojskowo-technicznego Wschodniego Okręgu Wojskowego zbudowali  wObwodzie Amurskim cztery tymczasowe przeprawy promowe dla potrzeb jednostek remontujących BAM: przez rzeki Dugda (140 m szerokości), Nora (180 m) i Selemdża (180 m) i zbiornik Ziejskoje (1835 m). Na rzekach Dugda, Nora i Selemdża przepustowość każdego przejścia wynosi do 120 jednostek transportu drogowego dziennie, a na zbiorniku Ziejskoje - do 240 jednostek dziennie.

image
Fot.mil.ru

Przypomnijmy, że Bajkalsko-Amurska Magistrala Kolejowa BAM o całkowitej długości 4,3 tysiąca kilometrów to druga po Kolei Transsyberyjskiej linia kolejowa łącząca centralną Rosję (miasto Tajszet) z Pacyfikiem (miastem Sowiecka Gawań). Sami Rosjanie przyznają się, że obie te magistrale pracują na granicach swoich możliwości i muszą być ciągle modernizowane.

Reklama
Reklama

Zobacz również

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama