Reklama

Siły zbrojne

Rosja pomogła Iranowi „samodzielnie” wyremontować bombowce Su-24?

fot. Wikipedia/Shahram Sharifi/CC 3.0
fot. Wikipedia/Shahram Sharifi/CC 3.0

Irańskie siły powietrzne pochwaliły się, że po raz pierwszy udało się im samodzielnie wyremontować i wprowadzić ponownie do służby operacyjnej bombowce taktyczne Su-24. O ile jednak prace mogły rzeczywiście zostać wykonane w Iranie, to jednak części zamienne najprawdopodobniej dostarczono z zewnątrz.

Prace modernizacyjne miały być prowadzone w warsztatach remontowych bazy lotniczej Shahid Doran niedaleko miasta Shiraz. Jak obliczono, wyremontowanie każdego samolotu zajęło średnio 35000 roboczogodzin. Pierwszy Su-24 już zakończył loty testowe i został ponownie wprowadzony do służby.

Przekazując tą informację Iran chciał ponownie udowodnić, że krajowy przemysł może samodzielnie wykonać serwisowanie i remonty samolotów cywilnych i wojskowych. Jest to konieczne ponieważ po zwycięstwie islamskiej rewolucji w 1979 roku większość państw zachodnich zerwało współpracę wojskową z Teheranem i nałożyło embargo na technologie wojskowe.

Co więcej restrykcje te jeszcze bardzie zaostrzono, gdy Iran rozpoczął realizację programu nuklearnego. Tymczasem w lotnictwie irańskim sytuacja stawała się coraz trudniejsza, ponieważ statki powietrzne powoli wyczerpywały swój resurs i trzeba było „samodzielnie” ponownie przygotować je do pracy bojowej.

We wrześniu tego roku Iran poinformował, że udało się mu opanować technologię remontów ex-amerykańskich samolotów bojowych F-4 i F-14. Obecnie uzyskano prawdopodobnie podobne zdolności w odniesieniu do bombowców Su-24. Specjaliści podkreślają jednak, że o ile prace remontowe mogą być przeprowadzone bez pomocy z zewnątrz, to jednak wymiana zużytych części wymaga ich dostarczenia od producenta. Podejrzewa się więc, że Irańczycy znaleźli sposób na dostawę najbardziej koniecznych elementów – przede wszystkim silników, z pominięciem restrykcji. Wskazuje się przy tym na Rosję, która intensywnie poszukuje sojuszników przeciwko państwom, które nałożyły na Moskwę sankcje za interwencję wojskową na Ukrainie.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. w

    Czesci do f4 i f14 dostarczyli amerykanie?

    1. Jacek

      F4 to prawie każdy były użytkownik (5000 szt.). F14 to jest prawdziwa zagadka

    2. tak jest

      Tak - w ramach Afery Contras. Drugim dostawcą części do amerykańskich samolotów i silników do nich jest Izrael. Izrael też nielegalnie eksportuje zakazane amerykańskie technologie do Chin.

    3. user1

      Chyba w zeszłym roku czytałem na CNN ,że była jakaś afera ze sprzedażą części z wycofanych F5 - chodziło głównie o wymontowywane i sprzedawane za granicą silniki , które ponoć trafiały do Iranu . Ale do F-14 Iran musiał mieć jakieś inne źródło ...

Reklama