Siły zbrojne
Rosja pomogła Iranowi „samodzielnie” wyremontować bombowce Su-24?
Irańskie siły powietrzne pochwaliły się, że po raz pierwszy udało się im samodzielnie wyremontować i wprowadzić ponownie do służby operacyjnej bombowce taktyczne Su-24. O ile jednak prace mogły rzeczywiście zostać wykonane w Iranie, to jednak części zamienne najprawdopodobniej dostarczono z zewnątrz.
Prace modernizacyjne miały być prowadzone w warsztatach remontowych bazy lotniczej Shahid Doran niedaleko miasta Shiraz. Jak obliczono, wyremontowanie każdego samolotu zajęło średnio 35000 roboczogodzin. Pierwszy Su-24 już zakończył loty testowe i został ponownie wprowadzony do służby.
Przekazując tą informację Iran chciał ponownie udowodnić, że krajowy przemysł może samodzielnie wykonać serwisowanie i remonty samolotów cywilnych i wojskowych. Jest to konieczne ponieważ po zwycięstwie islamskiej rewolucji w 1979 roku większość państw zachodnich zerwało współpracę wojskową z Teheranem i nałożyło embargo na technologie wojskowe.
Co więcej restrykcje te jeszcze bardzie zaostrzono, gdy Iran rozpoczął realizację programu nuklearnego. Tymczasem w lotnictwie irańskim sytuacja stawała się coraz trudniejsza, ponieważ statki powietrzne powoli wyczerpywały swój resurs i trzeba było „samodzielnie” ponownie przygotować je do pracy bojowej.
We wrześniu tego roku Iran poinformował, że udało się mu opanować technologię remontów ex-amerykańskich samolotów bojowych F-4 i F-14. Obecnie uzyskano prawdopodobnie podobne zdolności w odniesieniu do bombowców Su-24. Specjaliści podkreślają jednak, że o ile prace remontowe mogą być przeprowadzone bez pomocy z zewnątrz, to jednak wymiana zużytych części wymaga ich dostarczenia od producenta. Podejrzewa się więc, że Irańczycy znaleźli sposób na dostawę najbardziej koniecznych elementów – przede wszystkim silników, z pominięciem restrykcji. Wskazuje się przy tym na Rosję, która intensywnie poszukuje sojuszników przeciwko państwom, które nałożyły na Moskwę sankcje za interwencję wojskową na Ukrainie.
w
Czesci do f4 i f14 dostarczyli amerykanie?
Jacek
F4 to prawie każdy były użytkownik (5000 szt.). F14 to jest prawdziwa zagadka
tak jest
Tak - w ramach Afery Contras. Drugim dostawcą części do amerykańskich samolotów i silników do nich jest Izrael. Izrael też nielegalnie eksportuje zakazane amerykańskie technologie do Chin.
user1
Chyba w zeszłym roku czytałem na CNN ,że była jakaś afera ze sprzedażą części z wycofanych F5 - chodziło głównie o wymontowywane i sprzedawane za granicą silniki , które ponoć trafiały do Iranu . Ale do F-14 Iran musiał mieć jakieś inne źródło ...