Siły zbrojne
PZL-Mielec z WZL-1 o centrum serwisowym dla Black Hawków
Konsorcjum PZL- Mielec i Sikorsky Aircraft podpisało z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1 (WZL-1) umowę, dotyczącą utworzenia centrum serwisowania śmigłowców S-70i Black Hawk i SH-60B Seahawk w wypadku wybrania tej oferty w przetargu dotyczącym maszyn wielozadaniowych dla Wojska Polskiego. Inwestycje w WZL-1 związane z tym porozumieniem mogą sięgnąć 200 mln dolarów.
Porozumienie jest elementem budowanego partnerstwa z Polską Grupa Zbrojeniową w celu wsparcia Sił Zbrojnych RP. Przewiduje ono utworzenie w WZL-1, centrum serwisowego dla maszyn S70i Black Hawk pozyskanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej w ramach przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy dla Sił Powietrznych. W Łodzi realizowano by prace serwisowe dla śmigłowców, natomiast w Dęblinie w zakresie obsługi silników.
Zgodnie z podpisanym porozumieniem, w przypadku zwycięstwa w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy dla polskiej armii, firmy PZL Mielec i Sikorsky Aircraft zainwestują w WZL-1 S.A. niemal 200 milionów dolarów. Inwestycje te będą obejmowały transfer nowoczesnych technologii z zakresu modernizacji, napraw i obsługi śmigłowców S-70i Black Hawk i S-70B Seahawk, unowocześnienie parku maszynowego i oprzyrządowania, a także pakiet szkoleniowy i wsparcie zaopatrzeniowe w części zamienne oraz komponenty.
Dla WZL-1 S.A. oznacza to przede wszystkim pozyskanie nowych technologii i kompetencji w zakresie obsług i remontów statków powietrznych, wymianę parku maszynowego oraz co najważniejsze odejście od dotychczasowego sowieckiego podejścia do serwisowania sprzętu lotniczego i zastąpienie go metodologią zachodnią. Potencjalnie umożliwia to WZL-1 S.A. dołączenie w przyszłości do globalnej sieci obsługowej firmy Sikorsky, szczególnie jeśli oprócz Polski śmigłowce Black Hawk wybiorą kraje takie jak Słowacja, Łotwa czy Węgry, które wyraziły zainteresowanie w tym zakresie.
W przypadku zwycięstwa konsorcjum PZL Mielec i Sikorsky, w WZL-1 S.A. realizowane będą remonty, naprawy, modernizacje oraz prace obsługowe śmigłowców Black Hawk nabytych przez MON. W przyszłości WZL-1 S.A. ma również szansę stać się regionalnym centrum obsługowym dla floty śmigłowców firmy Sikorsky z rejonu Europy Środkowo-Wschodniej. Do Łodzi i Dęblina mogłyby też trafić śmigłowce eksploatowane w krajach takich jak Austria, Grecja, Hiszpania czy Szwecja.
lechu
Już niech będzie ten BH byle by tylko Patriota nie kupili. Potem dokupi sie większe AW-101 i będzie spoko. A w przyszłości i tak trzeba będzie nasze MI-2 i Sokoły czymś zastąpić.
soldzier
Wygrają układy i naciski gospodarczo-polityczne a nie nasze zbożne życzenia, kierowane poczuciem słabości - stąd oszczędność(remont Mi-17ek). Pamiętam , jak ojciec mój śp. mawiał:" Jesteś za biedny, by kupować tanio". Bo tanie mięso psi jedzą. Tak,że zostawmy negocjacje i ufajmy ,że będzie dobrze.Contra spem spero !
Sum
Nie kumam dlaczego MON nie naciska na BH w wersji BattleHawk... Przeciez to zawsze zwiększone możliwości bojowe, a Kruk to osobna kwestia
marek!
Sumie - sam sobie odpowiedziales :) Battle Hawk jest smiglowcem majacym zastapic maszyny szturmowe i daleko mu bedzie do Apacza, a ze wzgledu na specjalistyczne wyposazenie - bedzie troche trudny - nawet do wykorzystania......Twoja ( i moja) ambicje moze spokojnie zastapic "normalny" BH - nosiciel uzbrojenia, np 16 szt Hellfire, czy innych klamotow....:) dzialajacy spoza opl n-pla....jest tylko kwestia naprowadzania ( oswietlenia ) celu......reszte Sam sobie dopowiedz...pozdr. Ponawiam, tez swoja prosbe do wszystkich - czy my na prawde MUSIMY znac szczegoly negocjacji technicznych i handlowych ? Co zrobilby kazdy z WAS z taka wiedza ? Czy Zdajecie sobie sprawe ILU czyta te nasze dyskusje, analizuje i wyciaga wnioski? - niekoniecznie na nasz polski uzytek....... Zajmijmy sie teraz przy okazji tematem: JAKI CIEZKI SMIGLOWIEC dla Polski, bylby najbardziej odpowiedni, no i nie sugerujmysie "wiekiem" konstrukcji, bo do takiego przetargu stana i tak najnowsze modele.
marek
Dobrze, niech się licytują uczestnicy przetargu na śmigłowce. Kto da więcej i lepiej w zakresie sprzętu i offsetu ?? ;-)
Klusek
Dokładnie! Niech bedzie licytacja publiczna! Co tu kryć?
TomaszBak
Czyli już znamy zwycięską maszynę w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy. Wcześniej WZL-1 podpisywało umowy partnerskie z podmiotem oferującym śmigłowiec francuski.
ułan
to raczej nie mamy zwyciezcy skoro juz raz sie pomylili :)
FTP
Ja wiem, że wygra black hawk już od 2004 roku...
Śmigło
Aha przypomina się historia z offsetem za F-16
podbipięta
Dokładnie.Już widzę te 2OO mln zielonych.Po zastosowaniu odpowiedniego mnożnika to może i z miliard baksów im wyjść.
tadek
AUGUSTA to powietrzna taksówka ...nic więcej...
tadek
ja bym zmodernizował nasze MI17 polskimi siłami i poczekał aż będzie gotowy do zakupu RYDER, ,a tak wywalimy cieżką kasę na zakup starego śmigłowca...
Tomek774
My nie potrzebujemy autobusów, tylko śmigłowców bojowych, jak nie chcą nam sprzedać tego co my potrzebujemy to do widzenia, będą nam wciskać te nieloty.
PR amerykansky
Zwracam uwagę że wartość narzędzi to 20 -30 mln pln, czyli jakieś dwie kub trzy maszyny cnc. Reszta tych słynnych 200 mln $ to wartość transferu technologii. Widać że Sikorsky jest pilnym uczniem LockheedMartina z offsetu F16. Technologia remontów BH za 200 baniek zielonych. Ho, ho, szacun dla piarowców Sikorsky'ego
56 PSB
I mamy zwycięzcę,bardzo dobrze że to właśnie Black Hawk wygra ,przynajmniej dożyje jeszcze nowych śmigłowców w naszej armii ,jak wygra Z1 Viper na uderzeniowy,na co licze ,to będzie naprawdę dobrze w naszych półkach śmigłowców
Astronauta
W Lublinie wszyscy są pewni, że wygra AgustaWestland, w Mielcu, że Sikorsky...
AS
Mam nadzieję że BH wygra !
Oj
Tylko który BH bo jest ich tyle że zliczyć ciężko...
jj
przeciez wiadomo ze wygra eurocopter.
Kisielos
Mają rozmach! :P