Siły zbrojne
Próby ogniowe australijskich BWP przyszłości
Jak poinformował Departament Obrony Australii, dwóch głównych konkurentów o kontrakt na nowy australijski bojowy wóz piechoty przeszło w ostatnim czasie jeden z etapów prób. Były nim próbne strzelania przeprowadzone przez australijskich żołnierzy.
Wspomniane badania i testy prowadzone są na poligonie Puckpunyal należącym do australijskiej armii. Uczestniczy w nim po jednym egzemplarzu z trzech dostarczonych prototypów każdego z oferowanych pojazdów — niemieckiego KF41 Lynx i południowokoreańskiego AS21 Redback. Próby realizowano we wszystkich możliwych warunkach pogodowych i terenowych w celu kompleksowego sprawdzenia obu konstrukcji. W ramach sprawdzianu siły ognia wykonano strzelania z armat automatycznych kal. 30 mm oraz czołgowych karabinów maszynowy kal. 7,62 mm sprzężonych z armatą oraz zainstalowanych w zdalnie sterowanych modułach uzbrojenia na dystansie od 300 do ponad 2000 metrów.
Czytaj też: Koreańska armia przetestuje Redbacka
Na początku br. obaj oferenci zaprezentowali pierwsze prototypy obu "australijskich" BWP. Wspomniane badania i testy mają z kolei potrwać aż 2 lata w celu wyeliminowania potencjalnego ryzyka dla australijskiej armii związanych z pozyskaniem nowego uzbrojenia. Próby Risk Mitigation Activity (RMA) obejmą szereg badań i testów, w tym siły ognia, mobilności i odporności. Jeden z prototypów obu oferowanych modeli ma posłużyć do prób odporności przeciwminowej, a pozostałe dwa do innych prób. Na podstawie otrzymanych wyników australijski resort obrony ma podjąć w 2022 roku ostateczną decyzję o wyborze zwycięzcy tego przetargu.
#DYK || LAND 400 Phase 3 is the largest acquisition project in the #AusArmy’s history, with two contenders for a new Infantry Fighting Vehicle are the Hanwha Defense Australia Redback and the Rheinmetall Defence Australia KF41 Lynx. #FutureReady pic.twitter.com/QgQ2yQtqBv
— Australian Army (@AustralianArmy) August 4, 2021
W australijskim programie Land 400 Phase 3 (Mounted Close Combat Capability), w obecnej finałowej fazie, pozostała obecnie jedynie dwójka konkurentów: Rheinmetall Defence z KF41 Lynx i Hanwha Defense ASK21 Redback powstały na bazie K21. Obie firmy deklarują, że w przeciągu ostatniego pół roku zbudowały wstępny szkielet łańcucha dostaw na podstawie lokalnych spółek.
Czytaj też: Australijskie „Pegazy” gotowe do boju
Rheinmetall Defence posiada już swoją spółkę córkę Rheinmetall Defence Australia, która działa na rzecz australijskiej armii oraz odbiorców eksportowych, a także współpracuje z innymi lokalnymi spółkami australijskiego przemysłu zbrojeniowego. Produkcja KF41 Lynx ma odbywać się w zakładach Military Vehicle Center of Excellence (MILVEHCOE) w Redbank w stanie Queensland we wschodniej Australii. Hanwha Defense z kolei powołała w tym celu spółkę córkę — Hanwha Defense Australia, a także grupę Team Redback w której skład wchodzą lokalne spółki m.in. takie jak: ECLIPS, EOS, Milspec, Bisalloy, Soucy, Marand i CBG Systems czy izraelski koncern Elbit Systems. Produkcja AS21 Redback ma być w założeniu prowadzona w zakładach w Geelong na południe od Melbourne.
Program Land 400 Phase 3 zakłada pozyskanie do nowego bojowego wozu piechoty dla australijskiej armii, który zastąpi i pozwoli na wycofanie mocno przestarzałych i wyeksploatowanych 431 egzemplarzy bojowych wozów piechoty M113AS4. Ostateczna decyzja o wyborze zwycięzcy tego programu zostanie podjęta w 2022 roku, może on liczyć na kontrakt na dostawy ok. 450 egzemplarzy nowych bojowych wozów piechoty i 17 wozów specjalistycznych wraz z pakietem wsparcia i zabezpieczeniem w całym cyklu życia.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie