Nowe brygady i bataliony Wojsk OT

18 marca 2021, 13:09
błaszczak WOT MON
Fot. MON via Twitter
Reklama

W Wojskach Obrony Terytorialnej powstaną trzy nowe brygady, zostanie też sformowanych sześć nowych batalionów. Decyzję w tej sprawie podpisał w czwartek w Dowództwie WOT w Zegrzu (woj. mazowieckie) szef MON Mariusz Błaszczak.

Minister obrony i dowódca WOT gen. dyw. Wiesław Kukuła wręczyli awanse i nagrody pieniężne żołnierzom, którzy wyróżnili się w działaniach przeciwepidemicznych.

Jednostki, które zostaną sformowane, to 18. Stołeczna Brygada OT w Warszawie, 19. Nadbużańska Brygada OT w Chełmie i 20. Przemyska Brygada OT w Przemyślu. W ramach już funkcjonujących brygad powstaną nowe bataliony lekkiej piechoty w Kraśniku, Ełku, Limanowej, Krośnie Odrzańskim i Opolu. W Pomiechówku i Zegrzu zostanie sformowany batalion dowodzenia.

„Zasadniczym zadaniem żołnierzy Wojska Polskiego jest zapewnienie bezpieczeństwa pod względem nienaruszalności granic, odstraszania ewentualnego agresora, ale rozumianego także jako pomoc w sytuacjach kryzysowych” – powiedział Błaszczak. Podkreślił, że od roku Wojsko Polskie jest zaangażowane we wspieranie społeczności lokalnym, pomoc wszystkim potrzebującym, a na czele tych działań stoją żołnierze WOT.

Szef MON dodał, że WOT rozwijają się i rosną liczebnie. Przypomniał, że kiedy obejmował stanowisko w styczniu 2018, WOT liczyły 7 tys. żołnierzy, a w grudniu ub. roku było ich 27 tys. Podkreślił, że wielu wstąpiło do wojsk operacyjnych.

Obecnie funkcjonuje 15 brygad WOT, docelowo, do końca przyszłego roku będzie ich 18. „Trzy nowe brygady powstaną w województwach, w których jest największe zainteresowanie służbą w wojsku, i – co jest bardziej istotne – które z punktu widzenia bezpieczeństwa stanowią miejsca kluczowe – chodzi o województwa podkarpackie, lubelskie i mazowieckie” – mówił Błaszczak. W woj. mazowieckim działają dwie brygady OT, nowa będzie ulokowana w Warszawie.

Reklama
Reklama

Awanse na stopień starszego szeregowego otrzymało dwanaścioro żołnierzy, dowódca WOT wyróżnił nagrodami pieniężnymi ochotników WOT, którzy wykazali się szczególnym zaangażowaniem w działaniach przeciw pandemii.

„Dziękuję za decyzję, która powoli zarysowuje ostateczny kształt obrony terytorialnej” – powiedział generał Kukuła.

Podkreślił, że na potrzeby WOT powołano centrum szkolenia i szkołę podoficerską, a w ubiegłym roku służbę – nie tylko w WOT – rozpoczęło 478 jej absolwentów. Poinformował, że 30 pierwszych żołnierzy WOT ukończyło kurs obsługi wyrzutni przeciwpancernej Javelin, na czerwiec jest planowana certyfikacja bojowa.

Generał przekazał także informację, że liczebność podległych mu wojsk przekroczyła 28 tys. a w wakacje ma przekroczyć 30 tysięcy.

Zwrócił uwagę, że zainteresowanie służbą w WOT jest różne w różnych regionach. Wyraził przekonanie, że dzięki powołaniu nowych brygad i batalionów chętni nie będą już musieli czekać na przyjęcie do WOT.

„Mamy 378. dzień operacji, początkowo Odporna Wiosna, dzisiaj Trwała Odporność. Stoimy wobec zagrożeń, które niesie trzecia fala pandemii” – powiedział, Kukuła. „Jestem z was dumny” – zwrócił się do swoich podwładnych.

WOT składają się większości z ochotników, ponad 3,7 tys. to żołnierze zawodowi.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 33
Reklama
Piotr ze Szwecji
piątek, 19 marca 2021, 11:45

Nie jest to interesujące, że Polacy z niemieckich ziem nie garną się do służby dla ojczyzny? Nie zapomniał ktoś w Polsce po 123 latach agresywnej państwowej germanizacji zapewnić Polakom z tych terenów choć kilka lat państwowego zesłowiańszczania? Coś z czego oczywiście można wykluczyć mniejszości narodowe i etniczne silnie powiązane z własnymi krajami, takimi jak dla przykładu Armenia i Izrael.

Stefan 1
sobota, 20 marca 2021, 07:11

Chyba masz na myśli zachodnią część Polski. Czyżbyś zapomniał, że ich mieszkańcy, to glównie potomkowie przesiedleńców ze wschodu IIRP? Więc o jakiej etniczności mówisz? Poza tym to tereny słabiej zaludnione niż obecna centralna i wschodnia część Polski.

db+
piątek, 19 marca 2021, 15:54

A jakie to "niemieckie ziemie" masz na myśli?

Obiektywny
piątek, 19 marca 2021, 10:29

Przecież wg dobrze poinformowanych liberałów to nie żaden WOT tylko prywatna armia Macierewicza, która ma ochronić krwawego dyktatora depczącego wolność w Polsce

Grzyb
piątek, 19 marca 2021, 10:28

Ciekawe czego szkolą w tym WOT? Wg mnie oprócz zielonej taktyki i zasadzek,powinni skupić się na strzelaniu z Javelina, Pioruna oraz wykorzystywaniu dronów, wtedy ta formacja będzie miała sens. Taka ilość ludzi przeszkolona w tym zakresie może dać poważne wzmocnienie obronności kraju w razie W.

dropik
piątek, 19 marca 2021, 08:08

Miało być 53tys w 16 brygadach . jest jakieś 25-27 tys czyli polowa ale z całością zawodowej kadry wyciągniętej z wojsk lądowych WP. lekko uzbrojone brygady w sile 2 słabych batalionów. do tego rotacja ludzi jest tak duża, że ciężko ich czegokolwiek grupowego nauczyć. dla mnie to czyste marnotrawstwo. To Przypomnijmy : 20 himarsów + rakiety to ok 400 mln . to koszt przybliżony koszty rocznego utrzymania WOT. To ja wolę inwestować w te niedoskonałe homary bo i tak to większa korzyść. to też patologie czego dowodem jest wprowadzenie niegotowego do masowego zakupu grota. Karabin który powinien byc testowany w malej ilości sztuk , został kolanami polityków z MON wepchnięty do wojska. Kolejna to zakup dronów fly-eye których WOT będzie miał prawie tyle co całe WP . kolejny to Javeliny, które są droższe od spików , ale za to gorsze. Wojska specjalne ich nie chciały to wepchnięto je do WOT.

db+
sobota, 20 marca 2021, 11:17

W tym roku na WOT w budżecie MON przewidziano 381 milionów na świadczenia na rzecz osób fizycznych i 483 miliony na wydatki bieżące. Razem 864 miliony PLN. Plus do tego wydatki majątkowe, które są wrzucone (jak dla wszystkich rodzajów wojsk) w budżet działu 75204 Centralne wsparcie. Jeżeli przyjmiemy, że WOT będą kosztować budżet w tym roku miliard złotych to raczej będzie to niedoszacowane niż przesadzone obliczenie.

Stefan 1
sobota, 20 marca 2021, 07:03

Pomyśl inaczej: gdyby nie WOT, to większa część ochotników w ogóle nie byłaby przeszkolona nawet na podstawowym poziomie. Lepszy taki cykl szkoleń, niż wojsko poborowe. Izrael, czyli państwo garnizon, stosuje podobne sposoby szkoleń, choć pod inną nazwą. Nie uważasz chyba, że Izraelczycy w ten sposób marnują swoje zasoby.

db+
sobota, 20 marca 2021, 11:33

Cały czas idą szkolenia w służbie przygotowawczej. A miliardy złotych idące na utrzymanie lekkiej piechoty niezdolnej do walki z ciężkimi jednostkami przeciwnika, bezbronnej wobec ataku z powietrza i pozbawionej świadomości sytuacyjnej można wydać w znacznie bardziej racjonalny sposób. Choćby na modernizację techniczną WO czy rozbudowę struktur nieistniejącej obecnie Obrony Cywilnej.

kkk
piątek, 19 marca 2021, 14:11

Jakby Grot został zamówiony w defiladowych ilościach, to fabryka mogłaby zrobić tę ilość z lepszych materiałów niż normalnie. I część wad i tak by mogła nie wyjść na wierzch. Czy kilkadziesiąt tysięcy sztuk w 35 milionowym kraju to jakaś wielka ilość? Co do dronów, to kto w operacyjnych zabrania im zamówić tego co potrzebują? Jeżeli dowódcy w operacyjnych nic z tym nie robią, to dlaczego dowódcy w wot mają rezygnować z zamawiania sprzętu. Nikt nie broni w operacyjnych rzucić kwitem wszystkim od majora w górę na znak protestu przeciw temu cyrkowi.

piątek, 19 marca 2021, 14:01

Himmarsy? Człowieku...himmarsy by spowodowały redukcję personelu zbędnego typu batalion generałów,pułk urzędników

Jaro
czwartek, 18 marca 2021, 23:50

Pięknie tylko teraz niech jeszcze dokupią ze 3 tysiące Piratów i powiedzmy z 700 Piorunów , (mogą być Gromy zastępowane w jednostach operacyjnych przez Pioruny), bo z jednej strony Javeliny to nie raczej nie wystarczą a z RPG na czołgi to tak średnio.... lube też nowe głowice do RPG - na pewno będzie taniej.... a Piraty do jednostek operacyjnych - przepraszam za koncert życzeń ale liczbą jednostek z pewnością nie wygramy jakigokolwiek konfliktu....

Stefan 1
sobota, 20 marca 2021, 06:53

Mylisz się. My właśnie ten konflikt wygrywamy. W konflikcie asymetrycznym obrońca wygrywa, gdy napastnik nie atakuje. Napastnik, by wygrać, musi zaatakować i zająć terytorium oraz uzyskać kontrolę nad jego mieszkańcami. Ewentualnie zniszczyć gospodarkę. W każdym innym przypadku przegrywa. Przy czym zniszczenie gospodarki obrońcy i tak odbije się w końcu osłabieniem gospodarki napastnika. Zatem jeśli Rosja na nas zbrojnie nie napadła, to wygrywamy tę wojnę. Patrząc na PKB per capita wygrywamy również na polu gospodarczym. Tak to wygląda, więc ciesz się.

elo
czwartek, 18 marca 2021, 22:12

a kiedy polecą z ministrem w kosmos?

Polp
czwartek, 18 marca 2021, 20:49

Moim zdaniem wystarczy juz WOT w PL. Te pieniądze powinny być przeznaczone na WP. Nasze WP jest omijane na żecz WOT

piątek, 19 marca 2021, 06:37

WOT to również część WP. O Marynarce Wojennej powiesz że "pora przestać łożyć na WP, trzeba więcej włożyć w MW", albo podobny bezsens?

Danu12
czwartek, 18 marca 2021, 19:01

To cudownie że idziemy do przodu tylko liczebność Wot może spaść jak żołnierze z Mazowsza nie dostaną wypłat za grudzień.

BUBA
czwartek, 18 marca 2021, 18:04

Wojska niygdy niema za duzo. Tym razem wyjatkowo popieram MON

piątek, 19 marca 2021, 14:16

Co za mentalność...nawet nie średniowieczna. To ciemnia umysłowa. Japonia 45r. 6mln żołnierzy Niemcy 45r. 6mln żołnierzy Teoria mówi że w obronie 1 żołnierz wystarczy na 3 atakujących czy 5. A przegrali...hmmm ciekawe dlaczego. Może dlatego,że armia bez gospodarki jest niczym? No,ale...wsiadajcie towarzyszu do Shermana i nacierające przez bramę smoleńska na Moskwę . Hajda

czwartek, 18 marca 2021, 22:23

potencjał ilościowy mimo wszystko...

RR12
czwartek, 18 marca 2021, 18:03

Chyba czas najwyższy nas utworzenie sześciu dywizji WOT grupujących po trzy brygady WOT?

Xorer
czwartek, 18 marca 2021, 15:01

Trzeba przyznać że WOT sprawdza się znakomicie. Oby tak dalej.

Qwerty
piątek, 19 marca 2021, 18:45

Ciekawe w czym...?

kibic
czwartek, 18 marca 2021, 17:09

Może i WOT nie jest "pełnogębowym" wojskiem, bo ich aktywność szkoleniowa jest mniejsza niż zawodowców i nie mają ciężkiego sprzętu, ale nie są to też dzieci, które bawią się na podwórku w wojnę. Kilkanaście brygad to już spora liczba. Kolejne lata istnienia WOT pozwalają na dojrzewanie tej formacji. Przy braku powszechnego poboru jest to chyba najlepszy pomysł na zatrzymanie pacyfizacji kraju. Co ważne, do WOTu nikt nie idzie z musu, a więc są tam ludzie z odpowiednią postawą i chęcią do działania.

Piterrrr
czwartek, 18 marca 2021, 19:38

Miałem to napisać, wyręczył mnie Pan. Pozdrawiam

Asdas
czwartek, 18 marca 2021, 18:41

Dokładnie, nawet mimo dość dużego odestka rezygnacji, to Ci ludzie potrafią obsługi active broń, powstaje jakaś taka "kultura" wojskowa, ewentualnie kadry na zawodowych żołnierzy.

Jonasz
czwartek, 18 marca 2021, 18:22

Do wojsk operacyjnych też nikt nie idzie z musu.

marian
czwartek, 18 marca 2021, 20:30

Większość wojsk operacyjnych to rezerwiści, a ci raczej "idą z musu". Oczywiście nie słyszałem o likwidacji skadrowanych batalionów obrony terytorialnej, a to także "nie ochotnicy", tylko nie wiem czy te bataliony podczepić pod WOT, czy pod operacyjne.

NOC
czwartek, 18 marca 2021, 21:46

Wojska operacyjne to wojska operacyjne a rezerwisci to rezerwisci bez ktorych i tak wszystko lezy czesc z nich to pobór a czesc to zawodowcy troszke logiki albo skladaj puzle

Tani
piątek, 19 marca 2021, 08:09

W rezerwie nie ma bylych zawodowych. Nie ma i tyle. I nie ma szans zeby byl.

marian
piątek, 19 marca 2021, 14:00

Jak nie ma, jak znam nawet kilku?

marian
czwartek, 18 marca 2021, 22:55

No właśnie taki błąd popełnia bardzo dużo ludzi. Nasze wojska operacyjne są tak zbudowane, że bez powołania rezerw nie są w stanie działać w czasie wojny. Rezerwiści są składową częścią wojsk operacyjnych. Żołnierzem zawodowym można być w wojskach operacyjnych, jak i w WOT. To tylko forma pełnienia służby, a nie rodzaj wojska. A czy rezerwistą jest były zawodowy, czy były poborowy, czy człowiek po przygotowawczej, to po przeniesieniu do rezerwy ma takie same obowiązki, czy tego chce, czy nie chce. Czyli w razie czego idzie "z musu".

czwartek, 18 marca 2021, 18:16

święta prawda

Tweets Defence24