Reklama

Siły zbrojne

Polskie MiG-29 wznowiły loty

Fot. A. Weber/DPI MON.
Fot. A. Weber/DPI MON.

Rozpoczęto loty polskich myśliwców MiG-29. Jako pierwsza uczestniczy w nich 23. Baza Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

W rozmowie z Defence24.pl rzecznik Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych ppłk Marek Pawlak poinformował, że rozpoczęto loty myśliwców MiG-29 należących do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Decyzję o wznowieniu lotów maszyn MiG-29 podjęto w poniedziałek 25 listopada, po spotkaniu z pilotami, w którym uczestniczyli m.in. minister obrony Mariusz Błaszczak oraz dowódca generalny generał Jarosław Mika. Opinii publicznej przekazano ją w trakcie briefingu prasowego z udziałem Inspektora Sił Powietrznych gen. dyw. Jacka Pszczoły oraz dowódcy 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego płk. pil. Macieja Trelki.

Maszyny pozostawały uziemione od wypadku z marca bieżącego roku. Mimo to utrzymywano je w gotowości do wznowienia lotów i poddawane planowym obsługom technicznym oraz obsługom wynikającym z określonego czasu przestoju. Do wznowienia nawyków będzie można wykorzystać na początku pięć maszyn, a dwanaście kolejnych – po lotach kontrolnych po obsłudze okresowej.

Obok 23. Bazy MiGi-29 na wyposażeniu posiada także 22. Baza Lotnictwa Taktycznego w Malborku, która podobnie jak 23 BLT wchodzi w skład 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (18)

  1. Esteban

    A BlackHawki właśnie lecą :-D

    1. BUBA

      A wlasnie 4 Back Hawki dla sil specjalnych.Co z nimi.Mialy byc do konca roku

  2. ???

    kto nadał uprawnienia pilotom, skoro wcześniej wszystkim je odebrano ?

    1. Fulcrum driver

      Nie wierz we wszystko co zobaczysz uslyszysz w Tv

    2. zyzio

      Twierdzisz ze nasi piloci nie stracili uprawnienia na typ? Ciekaw jestem ilu z nich latało na czymkolwiek w tym czasie, nie chodzi mi o symulator ale o realny statek powietrzny.Choć cywilne uprawnienia na typy na jakich nie lata się na codzień(minimum 12 startów i ladowań minimum 12 godzin lotu w tym minimum 6 jako dowódca statku ciagu roku) przedłuża sie w ciagi 3 miesięcy przed końcem roku kiedy sie lata mniej lub wcale(kontrola umiejetnośći w obecności egzaminatora , nie tylko instruktora) czyli uprawnienie traci sie po roku nie po 9 miesiacach. "Istnieją dwie możliwości rozwiązania problemu. Albo, jak mówi mówi gen. Tomasz Drewniak, były inspektor Sił Powietrznych, "wybiera się najbardziej doświadczonego instruktora w jednostce, który mimo braku aktualnych uprawnień wykona pierwszy lot i nada uprawnienia drugiemu", albo korzysta się z pomocy zagranicznego pilota posiadającego pozwolenia." Mam nadzieje że mamy doczynienia z drugim sposobem bo ten pierwszy to szkoda gadać.

    3. -CB-

      Tak dokładnie, to są 3 sposoby i mówią o tym odpowiednie procedury. Obecnie u nas wybrano taką procedurę, w której dwóch najbardziej doświadczonych instruktorów leci wspólnie na wersji UB (w dobrych warunkach atmosferycznych, bo na loty w złych czy nocne przyjdzie czas później), w kolejnym locie zamieniają się miejscami i w ten sposób jeden drugiego wznawia do latania. Cały proces może potrwać od pól roku do nawet roku, bo tu nie wystarczy jeden lot z każdym pilotem, tylko musi to być określona liczba lotów wspólnych, samodzielnych, w danych warunkach pogodowych, w nocy itd. itp.

  3. Mateusz Miroś

    To co piszecie o utracie uprawnień przez pilotów na Mig 29 bo chwilę (9 miesięcy tylko) nie latali to kpina. Decyzja taka powinna być cofnięta momentalnie, procedury zmienione a piloci dostać z automatu uprawnienia do lotów. To tak jakby odebrać prawko komuś kto rok autem nie jeździł, to jak z jazdą na rowerze tego się nie zapomina

    1. Gnom

      Jest tylko drobna różnica. 10 m/s to na rowerze szybko, ale 100 m/s w manewrach na małej wysokości to wolno. I tyle. Pomyśl o marginesie błędu i jego konsekwencjach. Rower otarcie, czasem złamanie. Samolot, no cóż ...

  4. A1amo73

    To są NAJPIĘKNIEJSZE samoloty bojowe świata. Zawsze jak je widzę, czy przelatujące, czy na pokazach, to ciary takie, że hej :). Moment, w którym pilot odpala silnik, ehh, wszyscy co widzieli/słyszeli, wiedzą o czym mówię. To, że znów będą latać, że będzie można je podziwiać na niebie, to jest piękne, ale to jedyny niestety plus całej tej historii.

  5. GrimReaper

    Czy wymieniono wadliwe moduły w fotelu?

  6. jedlin

    co za sukces MON!

  7. dim

    Z kolei dzisiejsza grecka prasa pisze, że "ze źródeł MON" poinformowano... Amerykanie postanowili przekazać Grekom wszystkie pierwsze Black Hawk'i. Czyli chodzi o maszyny nawet 40-letnie... Jeśli prawdą jest, że przekazać mają także 2 niszczyciele (co nastąpić miałoby w maju 2020)... wyglądałoby to na wzmacnianie obronności Grecji, jako sposób na uniknięcie inwazji ze strony Turcji. Charkterystyczne, że amerykańskie źródła nic o tym na razie nie wspominały (jak to trafnie zauważył Davien), z kolei greckie już i dawniej wypuszczały takie "informacje". Jednak ostatnio... w ciągu miesiąca... jest tych amerykańskich jakoby propozycji całkiem wiele. Może faktycznie wybuchła mała panika co Turcja planuje ?

  8. say69mat

    Proszę spojrzeć na temat szerzej, to znaczy na rolę jaką pełni w systemie uzbrojenia SZ spadek po czasach Układu Warszawskiego, z perspektywy ... pralki. Otóż, jakiś czas temu moi znajomi zakupili w Niemczech wypasioną pralkę renomowanej firmy. Pralka intensywnie eksploatowana po jakiś czasie zaczęła jednak szwankować. Ponieważ nie była objęta gwarancją producenta na terenie naszego kraju, jej serwisem zajmował się znajomy mechanik. Pobierając wszak za swą usługę sowite wynagrodzenie. Kiedyś, trafiłem na ceremonię kolejnej naprawy pralki, bodaj padł programator. Rzeczony mechanik w przypływie szczerości wykrztusił z siebie, ta pralka to ... kopalnia złota. Tak po zakończeniu celebry, kiedy rzeczony mechanik opuścił gościnne progi domostwa znajomych. Podliczyliśmy koszta ponoszone w związku z serwisem pralki. Wyszło, że za kwoty przeznaczone na naprawę, można było kupić ... półtora nowej pralki, rzeczonej renomowanej firmy z Niemiec, w Polsce. Stąd - biorąc za punkt odniesienia - niechlubną rolę końskiego lobby w czasach II RP. Zastanawiam się, czy współcześnie nie mamy do czynienia ze swoistym lobby - forsującym utrzymywanie niezmodernizowanego uzbrojenia z czasów UW - na stanie Sił Zbrojnych naszej Rzeczypospolitej. ewentualnie modernizującym - za ciężkie pieniądze - do standardu 'widowmaker'.

  9. As

    Wiedziałem że z dnia na dzień, żeby nie powiedzieć nocą wprowadzą jakąś procedurę uznającą wszystkie maszyny i pilotów zdolnymi do lotów, a maszyny to nawet te co na kląbach jako pomniki stoją.

  10. Dudley

    A to nasi instruktorzy nie stracili uprawnień?

    1. Jerry

      Uprawnienia są nadane raz na całe życie stracili aktualności i teraz trzeba je wznowić.

    2. Wess

      Ale brednie typowa Polska bylejakość i cwaniactwo

  11. F-16 vs MiG-21. Wynik 1:1

    dobre bo. radzieckie...Samoloty MiG-29 były projektowane na 25 lat. Polskie latają 30 jak to mozliwe przeciesz to. rzdziecki sprzet ,,,,,,,samolot testowany w Izraelu na przełomie kwietnia i maja 1997 w ośrodku badawczym na pustyni Negev,,,,,O bezpieczeństwie MiG-29 świadczą choćby dwa silniki. W przypadku awarii jednego z nich, pilot zawsze ma w zapasie drugi i może bezpiecznie dolecieć do lotniska.....jesli ma paliwo....Co źródła zachodnie starają się skrzętnie skrywać F-16 niejednokrotnie ulegał w walkach Migom 29 , \

    1. Mądrego to miło poczytać

    2. Davien

      Taak, tyle że na razie ani jeden MiG-29 nie zestrzelił F-16 a w druga strone Falcony niejeden raz posłały Fulcruma na ziemie. Do tego jak pokazały katastrofy w Polsce jak silniki siadaja to oba naraz:)

    3. Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

      Problem tylko taki że te nasze Migi to nie modernizowane dziadki z lat 80tych z przestarzałym uzbrojeniem które w ogóle nie daje gwarancji że zadziała po 30 latach od wyprodukowania.

  12. rmarcin555

    Zgodnie z informacjami piloci utracili uprawniania. Kto je im przywrócił i na jakiej podstawie? Czy loty odbywają się pod nadzorem kogoś z zewnątrz czy mamy do czynienia z podejściem "na Smoleńsk". Drugie pytanie, czy fotele wyrzucane odzyskały pełną sprawność?

    1. Mario

      Nie utracili je tylko muszą zaktualizować. Są na to procedury. Fotele zostały naprawione. sprawdził go ostatni pilot pod Węgrowem.

  13. zyzio

    Jedno pytanie : skąd instruktor potrzebny do wznowienia uprawnień. Czy może dobra zmiana w takie szczegóły sie nie wgłębia.

    1. Mario

      Dobiera się 2 najbardziej doświadczonych instruktorów którzy nawzajem sobie wznawiają uprawnienia w każdych warunkach. Tzn najpierw jeden leci jako uczeń a drugi jako instruktor a następnie zamieniają się miejscami. Później oni wznawiają uprawnienia innym pilotom.

    2. bania Davien

      Przepisy przepisami ale (teraz po tak długim okresie "uziemienia" maszyn gdzie uprawnienia do latania utracili wszyscy piloci) w dzisiejszej praktyce wygląda to tak, że najbardziej doświadczony pilot instruktor "wsiada i leci" (jak się oczywiście zgodzi). Po udanym lądowaniu "nabywa" uprawnień instruktorskich i może "nominować" innych "instruktorów" co oczywiście czyni. Oni "szkolą" pozostałych pilotów Itd. itd. I w ten sposób wszyscy piloci Migów w 6 dni odzyskują uprawnienia. Proste? Proste!

  14. Tedi

    Dzisiaj widziałem jednego w powietrzu.

  15. Fencer

    W Mińsku są wszystkie nasze najlepsze Fulcrumy, te zmodernizowane w latach 2012-2014...

  16. Jacek

    Bazy Lotnictwa Taktycznego....brzmi dumnie. Powinno chyba być Bazy Lotnictwa Teoretycznego...

  17. Tankcom

    I dobrze, jak nie spada zaufanie. Zawsze to liczniejsza zagwozdka DLA su- per nowoczesnych potencjalnego, czyli podwiesi mniej nieprzyjemnych rzeczy do demolki ziemi., Skieruje liczniej do eskorty w powietrzu... nieuzbrojone szroty trzymali blisko lotniska I co " nie przukuli" uwagi wroga w ataku bazy w syrii

  18. Navigator

    5 na dobry poczatek Reszta to kanibalizacja

Reklama