Reklama
  • Wiadomości

Polskie bezzałogowce wizytówką narodowego potencjału obronnego

Szef BBN, minister Stanisław Koziej, ogłosił podjęcie prac nad koncepcją Narodowego Programu Bezzałogowców na polecenie prezydenta Bronisława Komorowskiego. Natomiast do polskiego konsorcjum przemysłowo-badawczego BS9 przystąpiły dwa kolejne podmioty: Polski Holding Obronny i WZL-2 z Bydgoszczy. Te dwie istotne dla przyszłości bezzałogowców w Polsce informacje zostały przekazane podczas konwersatorium - Dlaczego systemy bezzałogowe są wizytówką polskiej nauki i gospodarki? 

  • Fot. Flytronic
    Fot. Flytronic
  • Fot. TMB-Solutions
    Fot. TMB-Solutions

Są to ważne impulsy dla prac nad polskimi latającymi pojazdami bezzałogowymi, które, jak przekonywali uczestnicy spotkania, już dziś budują mocną stronę polskiego przemysłu i nauki, stawiając nas w czołówce światowej pod względem rozwiązań i zaawansowania technologii.

Drony to jeden z niewielu obszarów, w których nie musimy nadrabiać zaległości do światowej czołówki. Sami możemy stać się liderami

Przekonywał podczas spotkania minister Koziej.

Zadeklarował też rozpoczęcie przez BBN prac nad zarządzoną przez Prezydenta Komorowskiego koncepcją Narodowego Programu Bezzałogowców. Jego celem ma być zespolenie wysiłków badawczych i produkcyjnych z potrzebami i wymaganiami państwach użytkowników.

Należy zespolić wysiłki tych środowisk, dążąc do uzyskania efektu synergii. (…) Taki kierunek działania stwarza także unikatową szansę skoku generacyjnego dla polskiego potencjału badawczo-produkcyjnego w sferze obronności. Nie wolno jej zmarnować. Bezzałogowce mogą być wizytówką narodowego potencjału obronnego.

Oświadczył szef BBN
 

Minister Koziej, ale też wielu innych prelegentów zaznaczało, że posiadanie własnych dronów i ich rozwój to nie tylko szansa dla polskiego przemysłu, ale też potrzeba i istotne wzmocnienie potencjału obronnego kraju. Posiadanie własnych kodów źródłowych, zabezpieczenie kryptograficzne bezzałogowców i możliwość ich dostosowania, zarówno do wymagań użytkownika jak też przyszłych wyzwań pola walki uznano za priorytety. – Dlatego musimy wspierać własny przemysł. Tylko wtedy będziemy właścicielami technologii – przekonywał między innymi dr hab. Witold Wiśniowski z Instytutu Lotnictwa. 

Polskie przedsiębiorstwa dysponują wszystkimi technologiami krytycznymi, aby konstruować, produkować i wdrażać systemy bezzałogowe, ale też wspierać ich eksploatację przez siły zbrojne. (…) Naszym grzechem narodowym jest jednak działanie w rozproszeniu. Systemy bezzałogowe powstają niezależnie. Robią to różne firmy, często konkurując ze sobą. To nie jest dobre i niczemu nie służy.

Przekonywał dr Wojciech Komorniczak, dyrektor ds. rozwoju naukowego i nowych technologii WB Electronics

Jednocześnie dr Komorniczak poinformował o przystąpieniu Polskiego Holdingu Obronnego do konsorcjum BS9, którego wiodącym podmiotem jest silna na rynku dronów i innych nowoczesnych rozwiązań firma WB Electronics. Wraz z potencjałem produkcyjnym PHO wnosi do konsorcjum swoje doświadczenie na polu bezzałogowców i ich kluczowych komponentów, takich jak systemy komunikacyjne czy obserwacyjne. Do BS 9 weszły także Wojskowe Zakłady Lotnicze nr. 2 z Bydgoszczy. 

W ten sposób BS9 liczy już ponad dziesięciu członków, a są wśród nich firmy takie jak wspomniane już WB Electronics, Flytronic, WZInż., WZE czy ośrodki naukowe klasy WAT czy Instytutu Lotniczego. Konsorcjum powołane w połowie 2013 roku ma ambicje, ale przede wszystkim możliwości, stać się wiodącym podmiotem budowy maszyn bezzałogowych w Polsce. Jak przekonywali podczas konwersatorium przedstawiciele należących do niej ośrodków naukowych i przemysłowych, BS9 posiada potencjał niezbędny do stworzenia w pełni polskich systemów bezzałogowych, niezależnych od zagranicznych licencji i komponentów.

Dowodem są choćby maszyny FlyEye produkowane przez należącą do BS9 firmę Flytronic, które znajdują się na wyposażeniu polskich sił zbrojnych. 

Tak więc, o ile wszystkie inicjatywy o których mówiono podczas spotkania „Dlaczego systemy bezzałogowe są wizytówką polskiej nauki i gospodarki?” będą realizowane, Polska może w krótkim czasie stać się istotnym producentem pojazdów bezzałogowych na rynek własny i zagraniczny. Testy realizowane przez potencjalnych odbiorców zagranicznych pokazują, że polskie produkty znajdują się w czołówce rozwiązań światowych.

Zadaniem cyklu „5 żywiołów”, którego elementem było konwersatorium, jest spopularyzowanie wiedzy na temat wyzwań, problemów i możliwości naszego kraju w  zakresie rozwoju systemów bezzałogowych. Defence24.pl objął patronat medialny nad tymi wydarzeniami. 

Zobacz również

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama