Siły zbrojne
Polska pozyska samoloty wczesnego ostrzegania ze Szwecji
Jesteśmy bardzo zainteresowani, jeżeli chodzi o pozyskanie ze Szwecji samolotów wczesnego ostrzegania; mam nadzieję, że trwające obecnie szczegółowe negocjacje zakończą się sukcesem - powiedział wicepremier, szef MON Mariusz Błaszczak po spotkaniu ministrów obrony Grupy Północnej.
W poniedziałek Błaszczak wziął udział w spotkaniu Grupy Północnej w Legionowie k. Warszawy - zainicjowanego przez Wielką Brytanię formatu zrzeszającego państwa Europy północnej będące członkami NATO lub Unii Europejskiej - Wielką Brytanię, państwa nordyckie (Szwecję, Norwegię, Danię, Finlandię i Islandię), państwa bałtyckie (Litwę, Łotwę i Estonię), a także Holandię, Niemcy i Polskę.
W oświadczeniu dla mediów Błaszczak poinformował, że miał okazję do dwustronnego spotkania z ministrem obrony Szwecji Palem Jonsonem. "Chciałem powiedzieć, po raz pierwszy publicznie, że jesteśmy bardzo zaawansowani, jeżeli chodzi o pozyskanie ze Szwecji samolotów wczesnego ostrzegania. Prowadzimy już szczegółowe negocjacje, mam nadzieję, że w krótkim czasie zakończą se one powodzeniem" - podkreślił Błaszczak.
Zwrócił uwagę, że współpraca polsko-szwedzka jest ważna, jeśli chodzi o zapewnienie bezpieczeństwa na Morzu Bałtyckim. "Jesteśmy sąsiadami przez Bałtyk, podobnie postrzegamy zagrożenia, które płyną ze strony rosyjskiej, szukamy wspólnych rozwiązań by zapewnić bezpieczeństwo" - zaznaczył szef MON.
Samoloty wczesnego ostrzegania produkuje w Szwecji firma Saab; w ubiegłym roku szwedzkie siły zbrojne zamówiły od Saaba dwa samoloty wczesnego ostrzegania GlobalEye. Obecnie Szwedzi używają starszych samolotów Saab 340 AEW&C
Al.S.
@Bingo, Saab340 miał martwe pole obserwacji do przodu, ale GlobalEye już go nie ma., ma bowiem dołożony radar obserwacji przedniej półsfery Seaspray 7500Ev2, który choć jest wyspecjalizowany w wykrywaniu obiektów na tle morza, może również wykrywać cele na lądzie i w powietrzu. Jak pisze producent, Leonardo "7500E V2 is the largest and most capable Seaspray AESA radar, enhancing the operationally proven 7500E. A comprehensive suite of air, sea, and land surveillance and imaging modes equips platforms with enhanced multi-domain capabilities".. Wykorzystuje go między innymi dron MQ-9B SeaGuardian.
Davien3
@AIS Seaspray 7500E to radar do obserwacji ziemi a nie powietrza do tego GlobalEye nie ma wersji v2 ale zwykłego 7500 bo jak powstawał GlobalEye to wersji Seaspray 7500Ev2 jeszcze nie było. \martwa strefa ciagle jest ale jest to po 30 stopni z przodu i tyłu Mozna go uzyc do obserwacji powietrza ale to nie jest Erieye ER i nie ma takich mozliwosci
Al.S.
Piszesz o wersji GlobalEye dla Emiratów, dostarczonych w 2019r. Obecnie produkowana jest wersja v2, więc dlaczego nowe samoloty miałyby być wyposażane w starą wersję radaru? Zmiany to wg Leonardo: updated processor and receiver technology to meet the evolving demands of the ISR mission. Upgrade proponuje się również dotychczasowym klientom: Leonardo is now working with customers to transition them to the updated system. With approximately 200 Seaspray AESA radars in operation around the globe.. Obydwa radary wykorzystują tą samą antenę, zmiana dotyczy jedynie hardware odbiornika oraz procesorów obróbki danych: Although the Seaspray V2 still has the same antenna technology on it, we’ve upgraded the back-end software to get so much more out of it Oczywiście, że nie ma możliwości Eireye, ale to radar o dużych możliwościach, który likwiduje martwe pole z przodu. Dołóż do tego pokaźną liczbę czujników interferometrycznych, a staje się jasne, że samolot wykrywa zagrożenia w pełnej sferze.
Davien3
@AIS moze nie wiem poza tym ze nowa wersja Seaspray 7500Ev2 była integrowana z Mq-9B zdaje sie rok temu To dalej jednak jest radar do obserwacji morza a funkcja obserwacji powietrza jest jedynie dodatkiem I nie nie wykrywa zagrozeń w pełnej strefie, nawet z Seaspray 7500Ev2 z tyłu masz ciagle martwa 30 stoplniowa strefe także zprzodu nie zobaczysz nic powyzej samolotu weź tez pod uwage ze dodano mu chocby głowice optroniczną Ogólnie ciekawa maszyna ale jednak wolałbym zdecydowanie takiego E-2D dla nas byłby idealny
Al.S.
Wreszcie! Podobnie jak inni, od dawna tutaj pisałem o tym, że bez AEW&C nie ma co myśleć o spójnej obronie powietrznej, oraz obserwacji zaplecza pola walki w czasie rzeczywistym. Radary systemu Patriot pomogą na Iskandery i inne Kindżały, ale na zagrożenie ze strony pocisków samosterujących i dronów niestety już nie, co dobitnie pokazał atak na rafinerię w Arabii Saudyjskiej. Wybór też jest świetny, bo GlobalEye, bazujący na wcześniejszym Eireye, to system rozwijany od kilkudziesięciu lat, a więc sprawdzony i dojrzały.
Davien3
@AIS przy tej rafinerii nie było zestawów Patriot terenu broniły jedynie Crotale i SkyGuardy do tego przeciez AS ma AWACS-y
Al.S.
Nie wiem skąd masz te dane, bowiem źródła podają, że w okolicy znajdowała się oprócz tego jedna bateria MIM104 Patriot z pociskami PAC2. Saudowie w 2019r mieli E3 Sentry w wersji z 1983 roku, przeszły modernizację w zakresie ELINT, ale pełną modernizację do obecnego standardu NATO przechodzą dopiero teraz, umowę podpisano w 2021r. Więc możliwości wykrywania małych obiektów na tle ziemi miały mizerne;
Davien3
@AIS sami Saudowie twierdza ze nei było tam Patriotów zadne zdjecia rafinerii sprzed nalotu tego nie potwierdzają wiec skad ty masz te informacje? Do tego pociski manewrujace i drony nadlecialy od strony Iraku a nie Iranu, a saudyjskie Patrioty sa skierowane w strone Iranu i Jemenu. Do tego Patriot PAC-2 nie sa w stanie zwalczac celów niskolecacych dalej niz jakies 40km od wyrzutni.
Adamus13
Nie podniecajcie się wsztscy tak bardzo ponoć to ma być lizing ... całej....1 sztuki :)
Rafaski
Saab unveils C-295 Erieye concept. Tak to widziałem 15 lat temu???
Rafaski
C 295 AEW&C jako wspólna platforma
wojghan
To chyba pierwszy sensowny zakup ministra. Choćby kupili takie starsze to już lepiej niż nic. Nasze rozpoznanie i WRE leży i kwiczy a jak widać to podstawa współczesnej wojny.
Był czas_3 dekady
Starsze to już mieliśmy okręty podwodne, okręty made in USA, leopardy, MiGi. Wystarczy. Trzeba iść w nowe i nowoczesne.
tkin ważny
NARESZCIE. Westchnęli wszyscy piszący, i nawet Saab!!! I tu błąd moi panowie bo to otrzeźwi naszych przywódców jak jesteśmy tacy zadowoleni to znaczy, że kiepsko. To znaczy że jest dobrze a jak jest dobrze to znaczy, że jest źle. To znaczy, że Saab tylko nie Saab, bo to za blisko za tanio i w ogóle do d... . Ile razy tak było poczekajmy jak pojawi się informacja, że za lat naście ... no kto zgadnie ?
mick8791
Facet co to za bełkot? Jeżeli to miało być śmieszne to nie jest. Jeżeli miało być wartościowe to również nie jest!
Vixa
@Mick też tak raz kiedyś gadałem, no, ale i sprzęt był wtedy dobry🤣
Jerzy45
Wydaje się, że niektórzy źle odczytali ww. informację. Szwecja wymienia samoloty, a my przejmiemy/odkupimy te używane.
QVX
Zobaczymy...
mb
Ponoć chodzi o GlobalEye.
Seb66
Jeszcze za Siemoniaka pisałem o konieczności posiadania takich samolotów. Nie jestem ekspertem a wyprzedziłem ekspertów z MON o co najmniej 8 lat! Jakby co to mam też kilka innych pomysłów. Może zdradzić? Może ekspertom ich realizacja zajmie tym razem mniej niż 8 lat?
DRB
No i właśnie z PO to cały problem - mieli czas pokoju, żeby spokojnie budować nasze militarne zdolności, zamiast tego je tylko rozmontowali. Teraz kupujemy wszystko na gwałt, bo się nam grunt pod nogami pali - a można było wcześniej i na spokojnie.
Edmund
@Seb66 za Siemoniaka to takie fanaberie nie były ich specjalizacją. Na modernizacji i gospodarce znali się jak krowa na energetyce jądrowej. Co innego jakbyś napisał o zamykaniu, likwidowaniu, sprzedawaniu, nic nie robieniu - to by ciebie posłuchali. Nawet bez tego mają na tym polu ,,duże sukcesy".
ZMECHOL91
Zdolności zależą od pieniędzy. Takie potrzeby były dostrzegane od zawsze, Tylko nikt nie chciał płacić ogromnych kwot za samoloty myśliwskie, szkolne, wczesnego ostrzegania i MRTT. Nikt prócz wojskowych nie dostrzegał potrzeby takich zakupów bo wojny przecież nie będzie:) Wojsko dla wszystkich rządów było rezerwuarem pieniędzy skąd je wyciągali na inne potrzeby. Teraz gdy ruscy pokazali swoje prawdziwe oblicze, to wszyscy (rząd i społeczeństwo) nagle się obudzili z ręką w nocniku. Teraz chcą budować armię. To trzeba było robić 10-20 lat wcześniej!!
Chyżwar
Myślałem, że się tych samolotów nie doczekam choć uważam, że są bardzo potrzebne. Liczyć na sojuszników owszem, można. Ale kto ma własne, ten się nie prosi.
[email protected]
Święte słowa :) i mam nadzieje ze ktoś tez pomyślał o zintegrowaniu ich prędzej czy później z IBSC skoro na tym systemie będziemy opierać nasza obronę przeciwlotnicza...
Davien3
@[email protected] a to juz nie zalezy od nas ale od Amerykanów
[email protected]
@Davien3 To zależy od nas bo jak nie będziemy chcieli to na sile nam amerykanie nie będą wciskać :) poza tym wiesz samolot jest szwedzki :P noo ale wiem można pominą producenta i integratora wyposażenia :)))))
Edmund
Donald Tusk ,,My z Prezydentem Rosji Włądimirem Putinem nie pozwolimy, aby ktoś sypał piach w naszą współpracę". Co wtedy stanie się z tymi zamówieniami zbrojeniowymi? Jedyna szansa na to, że polityk ten jest znany z częstego mijania się z prawdą, ale respektowania i wykonywania zdania Berlina, któremu może zależeć na posiadaniu uzbrojonego bufora bezpieczeństwa na wschodzie.
Edmund
Wydłuża się długość listy z projektami do zerwania lub likwidacji, co to PO i Koalicja2050 wielokrotnie zapowiadały. Pieniędzy na takie ,ekstrawagancje nie ma i nie będzie. Trzeba będzie zerwać porozumienie z Koreańczykami, zostaną tylko już zapłacone 180 K2 oraz K9, Trzeba będzie też zatrzymać rozbudowę zakładów zbrojeniowych, a w już wybudowanych halach wstawi się po prostu palety na ziemniaki i buraki, ewentualnie wydzierżawi na inne cele. Nie będzie HIMARSów oprócz już zapłaconych 20. Trzeba będzie przeprosić sojusznika z USA, tłumacząc to, ze PiS wpadł w ,,szał nieuzasadnionych zakupów". Dalszych zamówień wyrzutni Patriot nie będzie, bo po co. Przecież Berlin rozbudowuje swoją obronę rakietową. PSL zajmie się rozwiązaniem WOTu, a PO jednostek na wschodzie, aby ,,współpracować z Rosją ,,taka, jaka ona jest".
kopacz033
Ciekawe ile sztuk, P8 A Posejdon powinni ze 1 kupic w razie czego plus te z saaba. Niestety pomarzyc mozna
Chyżwar
Posejdon to byłaby fanaberia. Zamówiliśmy AW101 i chcemy kupić następne. Ale latające cysterny by się przydały. Oj przydały.
Davien3
@Chyzwar ale wiesz ze sam AW101 nic nie zdziała nawet w kwestii zwalczania OP nie wspominajac juz nawet o wielogodzinnym dozarze Bałtyku?
Bingo
Saab 340 AEW&C ma poważną wadę - dead zones z przodu i tylu samolotu. Radar pokrywa 120 stopni po każdej stronie samolotu pozostawiając bez pokrycia 60 stopni z przodu i tylu. Ciekaw jestem czy ta wada została usunięta w GlobalEye.
kaczkodan
W żadnym samolocie nie została usunięta, bo to wynika z zasady działania radaru ścianowego. Wręcz odwrotnie - odchodzi się od obracanych talerzy na rzecz kontroli obszaru powietrznego wyłącznie po bokach. A ja jako osoba "nie trawiąca marnowania żywności" dopuszczam nawet oszczędnościowy, lekki radar który działałby wyłącznie w jedną stronę, za to obracany. wokół osi równoległej do osi samolotu, z fajną możliwością obserwowania w górę. Bo z reguły i tak interesuje nas tylko jedna strona.
Bingo
No cóż, wygląda na to że ta wada nie została usunięta i radar nadal pokrywa jedynie 240 stopni dookoła samolotu. Z drugiej strony radar Erieye ER jest naprawdę dobry a zasięg 550 km wystarcza z nadwyżką.
Davien3
@kczkodan taki E-7 ma pokrycie 360 stopni a tez ma anteny nieruchome ale tam dodali 3 antene
kowalsky
Każda logiczna decyzja po ...dziestu latach bicia piany to w Polsce sukces. O tempora, o mores!
szczebelek
Kupujemy, bo mamy w końcu za co i cieszy mnie ten trend, ale się zastanawiam nad tym jak przez 30 lat dbaliśmy o nasze bezpieczeństwo 🤣
mick8791
Tak szczebelek mamy za co... Za (na) kredyt! Za Gierka już to chłopcze przerabialiśmy!
Gugluk
@mick8791 wiadomo czeka nas Grecja upadek czarna dziura głód niechciana ciąża i na końcu powrót króla Europy który naprawi wszystko czyli sprzeda rozformuje a za zaoszczędzone pieniądze nagrodzi wiernych
FG42
@mick8791-Parafrazując „Sęk w tym, że potrzebujemy wszystkiego”. Jak trzeba to na kredyt. Jakiś przykład państwa uchodzącego za demokratyczna, które nie zaciąga zobowiązań finansowych choćby u własnych obywateli?. Co do czasów gierkowskich skoro je pamiętasz to może uświadomisz młodszych kolegów jak to wtedy działało.
tkin ważny
mick 8791 widzę że jesteś oblatany w temacie to co proponujesz dla naszej biednej Polski? W ramach samolotu wczesnego ostrzegania. Dobry wybór to sprawa nas e
Weneda 1977
Trzeba było ruskiej rakiety żeby podjąć taką decyzję o zakupie ale jeszcze się może różnie okazać.
hermanaryk
Naprawdę ci się wydaje, że takie zakupy robi się z dnia na dzień? :)
ostatni
Moda znana z USa - by najpierw oglosic ze kupimy (lecac na lotnusku) a potem negocjowac widze przechdzi tez na sprzet ze Szfecji. Choc tym razem rzeczyuwiscie potzrebnuy
Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy
Jestem bardzo pozytywnie "zaskoczony" - chociaż o potrzebie tego typu samolotów pisałem od lat jako palącej potrzebie - nie tylko dla obrony nieba - ale także dla środków ofensywnych. Spodziewałem się raczej E-2D - ale GlobalEye wydaje się lepszym wyborem - także ze względu na interoperacyjność nie tylko ze Szwedami, ale generalnie z NORDEFCO - które integruje swoje siły powietrzne. Mam nadzieję, że ze względu na potrzeby, zostanie kupionych 4-5 sztuk dla utrzymania dyspozycyjności non-stop w powietrzu - i 1 jako rezerwa strategiczno-operacyjna. Mamy znacznie więcej do kontroli i obsłużenia w powietrzu, na lądzie i morzu, niż Szwedzi.
mick8791
No patrz, a KrzysiekS twierdzi, że to on od lat pisał. Może ustalcie to między sobą, bo wprowadzacie małe zamieszanie!
KrzysiekS
PS możecie poszukać w archiwach D24 dawno pisałem że ze Szwecją zamykamy Bałtyk w sumie dla wszystkich ;-). Poproszę Moskali jeszcze o uruchomienie programu Orka.
mick8791
Już szukam. Z wypiekami na twarzy! Jesteś normalnie prorokiem! :-D
patriota39
Kupujemy radar ze Szwecji. To pierwsza część zakupu. Teraz pytanie jaka platforma? Bombardier, Embraer, Saab? Samolot odrzutowy, czy turbośmigłowy? Docisnęli nas sojusznicy z NATO :) Frontowe państwo na wschodniej flance bez własnych zdolności w zakresie kontroli przestrzeni powietrznej i wczesnego ostrzegania? Podejrzane... W czerwcu próby rozpoczyna okręt patrolowy MOSG. Tydzień zaczyna się od świetnych informacji.
Czytelnik D24
Embraer jest brazylijski więc chyba odpada. Raczej Bombardier wchodzi w grę.
Chyżwar
@Czytelnik D24. Też tak myślę. Globalizacja zaczyna kończyć się. "Malowany na zielono" sprzęt należy produkować samemu albo pozyskiwać od pewnych sojuszników. Do Brazylii natomiast po samoloty niech jeździ niedoszły prezydent "RP". Ten sam, który mawiał, że "jego dziadek był w AK", dopóki nie wyszło, że wspomniany antenat służył w zwyczajnym Wermachcie ponieważ do Deutsches Afrikakorps ze względu na zbyt młody wiek się nie mógł się załapać . "Babci z Luftwaffe" i "stryjka z Abwehry" nie wykluczam :)
mick8791
@patriota39 nie kupujemy ze Szwecji radaru tylko system. A tak się składa, że GlobalEye jest zabudowany na Bombardier Global 6000/6500. Patrz w dwóch zdaniach rozwiązałem Twoje problemy egzystencjalne!
Box123
Pytanie brzmi ile takich samolotów potrzeba żeby przez cały czas jakiś był w powietrzu. Zachodzi obawa, że jeśli np będą latały 12 czy 16h to coś nam będzie wlatywac w tym pozostałym czasie. A znowu chyba dwa po 12h dzień w dzień też chyba nie mogą latać. A do tego jeszcze serwis. Więc wydaje się że 4 to takie niezbędne minimum. Może np 2 używane i 2 nowe, żeby jakoś kosztowo też się to zgrywało
mick8791
A skąd założenie, że taki samolot ma być cały czas w powietrzu? On jest podnoszony w sytuacjach szczególnego zagrożenia! Zasięg tych maszyn to ponad 11 tys km więc sobie odpowiedz na pytanie jak długo może przebywać w powietrzu. Szwecja zamówiła dla siebie 2 takie maszyny. I skąd chcesz wziąć używki skoro to nowa konstrukcja i póki co na swoim stanie ma je tylko jeden kraj na świecie?
Furlong
Czyli wbrew temu co tutaj się pisało natowskie awacsy nie są dla nas wystarczająco dostepne skoro idziemy w ten zakup. To na pewno krok w dobrą stronę ale szczerze jestem zawiedziony że znowu zakup z ręki, zamiast przetargu i wyłonienia najlepszej ofert. Słabo to wypadnie jeśli weźmiemy to na platformie która nie służy w PSP
Chyżwar
Tutaj pisano, że "pełnowymiarowy" AWACS taki jak E-3 Sentry jest nam potrzebny, że tak powiem "średnio". Postulowano natomiast pozyskanie nieco skromniejszych konstrukcji. Choćby takich jak Erieye posadzonego na turbośmigłowym samolocie, albo żydowskie wynalazki posadzone na Gulfstreamach Koalicja skandynawska będzie rządziła "rządziła" Bałtykiem i okolicami platform wydobywczych na Morzu Północnym. Dlatego GlobalEye to niezły wybór i nie należy się bawić w szemrane przetargi, które mogą go popsuć. Reasumując. Konieczność pozyskania takich samolotów sygnalizowano tu od dawna. Grubo wcześniej zanim zaczęła się "gorąca wojna" na Ukrainie.
mick8791
Nie po prostu na AWACSy, które masz na myśli nas po prostu w tym momencie nie stać! Tak po prostu. "Słabo to wypadnie jeśli weźmiemy to na platformie która nie służy w PSP" <--- a który niby samolot wczesnego ostrzegania jest zabudowany na platformie używanej w PSP?
Strusiu-73
Nie mogę w to uwierzyć..Byle tylko się władzą nie zmieniła bo wtedy będą co najwyżej Caracale .