Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Defence24 Day: Śmigłowce "Mi" trzeba zastąpić tym, co produkujemy w Polsce i Europie

AW139
Autor. Maciej Szopa/Defence24

„Na Defence24 Day padły istotne deklaracje co do środków, do przyspieszenia procesów, i uproszczenia procedur (jeśli chodzi o pozyskiwanie sprzętu wojskowego – red.). Czasu już nie ma, musimy pozyskiwać sprzęt i w niektórych obszarach trzeba go będzie wymienić” – mówi Jacek Libucha, prezes PZL Świdnik – „To też są implikacje dla nas. Bo to, że nie mamy czasu jako kraj i siły zbrojne, oznacza też, że przemysł musi stanąć na wysokości zadania. Konkretnie w domenie śmigłowcowej musi to zrobić PZL Świdnik. Przypominam, że 60 % latających śmigłowców w SZ RP to maszyny z PZL Świdnik” - podkreśla.

Reklama

„W średnim i długim terminie trudno sobie wyobrazić, że ze względu na dostępność części będziemy latać na śmigłowcach Mila. Od strony doktrynalnej, mentalnej, organizacyjnej czas zapomnieć o postsowieckich platformach, skupić się na tym co produkujemy w Polsce i Europie i na tym budować flotę, która jest kompatybilna z bazą naszych sojuszników i która nas może rzeczywiście wesprzeć w sytuacji konfliktu bez zakłóceń łańcucha wartości."

Reklama
Autor. K. Glowacka/Defence24.pl
Reklama
Reklama

Komentarze (17)

  1. madryt1998

    Na portalach hiszpańskich aż huczy o polskich zakupach! Oceniają że za chwilę będziemy zaraz po USA i Turcji 3 siłą NATO! Informują że zakupimy m.in 180 K2 i 48 szt. T50 golden eagle https://www.outono.net/elentir/2022/06/14/las-enormes-compras-de-armamento-que-polonia-prepara-para-defenderse-de-rusia/

    1. kaczkodan

      Mam tylko nadzieję, że block 20 z F414 i AESA na azotku galu (co jest chwilowo wystarczającym wyróżnikiem nowoczesności), na przykład ELM-2052. Wydanie kilkunastu milionów dolarów więcej na samolot nie tylko nie zwiększy kosztów utrzymania, ale wręcz je zmniejszy (bo rzadziej trzeba używać dopalacza mając mocniejszy silnik i ma on większą trwałość w stosunku do 404). Osobiście uważam, że to nawet lepsza alternatywa niż upgrade F-16, bo możliwości tych płatowców naprawdę są bardzo zbliżone.

    2. Kaszana

      Kredyty na sprzęt można wziąć, spłacać latami. Ale skąd ludzi wziąć, bez poboru będzie ciężko

  2. andys

    "Śmigłowce "Mi" trzeba zastąpić tym, co produkujemy w Polsce i Europie" Moze tak, a moze nie - w kazdym razie bedzie to produkt amerykański.

  3. nyx

    Gdyby wyposażyć je (śmigłowce Mi i Sokoły) w platformę Lancet (od ITWL z pociskami od WITU - Moskit, i Mesko - Piorun) to byłyby całkiem wartościowe platformy bojowe... dużo z tego jest już gotowe, a potrzeba do tego 2-3 lat B+R aby to dokończyć...

  4. Grażewicz

    @ Valdore ciężko pojąć, że po zakupie badziewnych caracali można by było wysłać ludzi ze Świdnika i Mielca na zieloną trawkę. Można nie lubić Pana Macierewicza, wolny kraj ale nie można mu przyznać racji, że tu miał rację tak samo jak z Grotami i powołaniem WOT. Oczywiście czytając komentarze widzę, że i na śmigłowcach znasz się najlepiej.

    1. Valdore

      @Grażewicz, aztak cięzko ci zrozumiec że zwyczajnie kłameisz:) Jakoś no popatrz ani Świdnik, ani Mielec nei dostały tego kontraktu id alej istneiją i nei maja zamiaru upaść. Wiec już daruj wychwalanie tego szkodnika jakim był Macierewicz i jego klika. A cczytając ciebie widze że na śmigłowcach znam się 1000x lepiej od ciebie.

    2. Qba

      Gdzie jest te 50 BlackHawków zamówionych przez Macierewicza?

    3. prof Tarantoga

      Cacraceale kupili Wegrzy i teraz oni w Gyula będą mieć fabrykę, a nie my w Łodzi. Co do Świdnika mam przyjemność z nimi współpracować - tam od lat 60 nic się nie zmieniło, nasi elektrycy nie chcą tam jeździć bo się boją tej 60 letniej instalacji elektrycznej.

  5. Mireq

    Jeżeli miało by dojść do zakupu od Włochów to bezwzględnie należy to powiązać z załatwieniem zaległych spraw w UE.

  6. dr Solfernus

    Panie Prezesie PZL Świdnik nie istnieje i NIE PRODUKUJE śmigłowców - dzięki PO mamy filię 4 kategorii koncernu Leonardo!!!

    1. Valdore

      @dr Solfernus, dziecko, żeby Świdnik nei został spzredany to miałbys tam teraz zaorane pole i jakis supermarket.

    2. kaczkodan

      @Valdore Wystarczyło kupować helikoptery zamiast wydawać pieniążki za granicą.

    3. Jaro89

      @Valdore. Prawda. Co nie zmienia faktu, że obecnie nie produkuje śmigłowców. Właściciel nic tu nie inwestuje. To taki szantaż w sumie. Ten kontrakt to takie ratowanie Świdnika.

  7. szczebelek

    Większość wiropłatów raczej można zamówić w Europie, ale w kontekście śmigłowców szturmowych jest średnio z propozycjami.

    1. Qba

      Tiger i ATAK 2 to co

    2. Valdore

      @Qba, Tigera pozbywa się juz chyba każdy, ATAK-2 istneije na papierze do tego z silnikami z Motor-Sich wieć daruj sobie brednie.

    3. kaczkodan

      Śmigłowiec szturmowy to kategoria sprzętu na którą nigdy nie było nas realnie stać w sensie nie mieliśmy potrzeb które by rozwiązywały ekonomicznie. My potrzebowaliśmy maszyn przeciwczołgowych! Możliwości dawane przez AH-64 są zbędne. Najlepszym rozwiązaniem byłyby Blackhawki z podwieszeniami i awioniką, takie Mi-24 zrobione dobrze (czyli nie tracimy niczego z możliwości transportowych a dodatkowo można zamontować duże zbiorniki dodatkowe przy samym transporcie). Oceniając sprawę uczciwie to obecnie jest jasne, że śmigłowiec powinien być wykonany w technologii stealth.

  8. Grażewicz

    Lodzie zanim zaczniecie pisać dyrymaly na temat PLZ Świdnik chociaż poczytajcie trochę zadajcie sobie trochę trudu. I odpowiadając na pytanie czy kupując samochód kieruje się tym czy jest produkowany w Polsce odpowiadam tak. Tak samo jak Niemiec kupuje swoje a Francus swoje.

    1. Valdore

      Grażewicz i pewnie dlatego Niemcy woleli amerykańskie smigłowce cięzkie, wolą kupić f-35 zamiast przerabiac swoje EF-2000 itd:) A Francuzi kupili nie swoj karabin jako podstawowa broń armii itd. wiec juz daruj sobie kiepskie manipulacje.

    2. Qba

      Jaki masz samochód?

    3. jasio

      Niemcy kupili bo sami tej wielkości helikopterów nie produkują , nie produkują też samolotów tej generacji co F-35 . Francuzi nie mieli karabinka a ten który jest dziś FAMAS jest konstrukcja nieudana Nawet sami tak twierdzą więc nie bawiąc się w przygotowanie nowej konstrukcji będą produkować konstrukcje licencyjną Tak samo postąpili Amerykanie . Ale jak masz podobna kostrukcje zawsze wybiera sie swoje

  9. Maddrake

    Jeżeli koniecznie chcemy zastąpić Mi 17 i Mi 8 sprzętem AW o podobnych lub lepszych możliwościach transportowych to musimy wybrać maszyny AW 101.

  10. Buka

    A ja uważam że jako bojowe powinniśmy mieć ah 64 jako opcje przejściowa wziąć od USA z rezerw i tyle a broń Boże nie kupować nic od tych co handlują z Moskwą i nie wysyłają broni na Ukrainę.

  11. Prezes Polski

    Przecież w Świdniku nie produkują żadnych śmigłowców, więc o czym ten człowiek mówi? Produkowane w Polsce są natomiast s70 i to je należy zakupić, jako podstawowe maszyny transportowe. Jako cięższe, skoro z caracalami nie wyszło, najlepiej ch47. W każdym razie nic z Niemiec, Włoch, Francji. To nie jest zakup czysto wojskowy, ma spory ładunek polityczny, nie warto nagradzać Europy za chwiejną postawę wobec Rosji. Cenowo wyjdzie zapewne podobnie, więc wybór jest prosty.

    1. Qba

      W Polsce produkowany jest też układ przeniesienia napędu do KUH-1 Surion

    2. Dudley

      Ale Mi2 nie zastąpisz żadnym amerykańcem, nawet jankesi kupili h145 i Aw139 bo nie mają niczego lepszego w tych kategoriach. A w interesach nie ma sentymentów, tak z naszej jak i ze strony partnerów z UE czy NATO.. I każdy rozsądny człowiek to wie. To że Amerykanie i Brytole zachowują się w tej sytuacja tak a nie inaczej, to znaczy jedynie że maja w tym potężny interes. Te państwa nie kierują się sentymentami. To wcale nie znaczy że za jakiś czas w innych okolicznościach ich działania były by takie same. Lepiej przypomnij sobie jak nas potraktowały te same państwa w czasie i po 2WŚ. Dobry sprzęt w dobrej cenie i na dobrych warunkach warto kupić choćby od diabła, bo to jest po prostu dobry interes. Tylko idiota obraża się na innych że dbają o swoje. To może nie kupujmy amerykańskiej i brytyjskiej broni bo nas haniebnie sprzedali ruskom.

    3. Valdore

      @Qba, kłamczuszku, a od kiedy Airbus Helicopters ma w Polsce swoje zakłady, ?

  12. easyrider

    Póki nie ma wyjścia, to oczywiste, że śmigłowce produkowane w Polsce ale nie oznacza to, że nie możemy zacząć od początku. Zbudujmy po prostu własną fabrykę skoro Mielec i Świdnik sprzedaliśmy. Od zera. Tak jak zbudowaliśmy wszystko od zera przed II WŚ. Bariery mamy tylko we własnych głowach. To jest do wykonania.

    1. Daniel S.

      To zaczynaj kolego. Daj przykład. Zobaczymy jak Ci pójdzie. Masz też racje co do barier. Sam masz taką barierę w głowie i nie potrafisz lub nie chcesz zrozumieć, że państwo nie jest od otwierania firm i stawiania fabryk. Państwo ma stworzyć bezpieczne, stabilne, przejrzyste i przewidywalne środowisko dla rozwoju przedsiębiorczości i inwestowania by prywatny przedsiębiorca mógł taką firmę otworzyć i fabrykę postawić.

    2. easyrider

      Daniel S. Ja nie głoszę tu prawdy objawionej, w przeciwieństwie do licznych tu pół ekspertów, tylko wyrażam swój pogląd. W szulerskim towarzystwie UE nie jesteśmy w stanie wyłożyć kapitału jaki oni mają. Nie przyjęli nas po to żeby nam było dobrze, tylko im. W efekcie naszym firmom jest niezwykle trudno nawiązać rywalizację. Istnieje pojęcie interwencjonizmu państwowego i wielokrotnie był on stosowany. Unijne prawo zakazuje tego, pomimo, że unijne tuzy obchodzą te zakazy. Stworzenie takiej firmy jest możliwe i zasadne.

    3. Valdore

      @Easy, ale zrozum w końcu ze twoje chore teorie spiskowe mało kogo obchodza. A żeby taka fabryka jak mówisz powstała to zrozum biedaku że najpierw musisz mieć co tam produkować i musi to byc konkurencyjne względem innych wyrobów, no chyba ze celowo chcesz zniszczyc potencjał polskeij armii.

  13. Grażewicz

    Prawda, już dawno powinniśmy zamówić sprzęt ze Świdnika. Potężne moce produkcyjne, doświadczona załoga, bogata oferta i tradycja ( to dla tych info którzy urodzili się dwadzieścia lat temu i klapią dziobami ). Może w końcu ktoś pójdzie po rozum do głowy i zacznie zamawiać większe partie sprzętu w PZL ŚWIDNIK bo obawiam się, że znowu znajdzie się jakiś kretyn i CARACALE.

    1. Valdore

      @Grażewicz, tyle ze caracale były znacznei lepsze od tego co Świdnik ci może zaoferować w tym przedziale wiec juz skończ> A kretynem był Macierewicz zrywajac kontrakt.

    2. Dudley

      Jak kupujesz sobie auto, to tez je wybierasz na takiej samej podstawie? Świdnik nie produkuje żadnego śmigłowca, który jest nam potrzebny. Kretyn to jest ten który wybiera sprzęt na podstawie gdzie jest produkowany, a nie na podstawie jego walorów użytkowych. Kupujesz powiedzmy koszule Wólczanki bo masz sentyment, choć potrzebne są tobie spodnie robocze? To wg ciebie właściwe podejście, nie kretyńskie?

    3. Qba

      Świdnik nie wyprodukował żadnego śmigłowca od 10 lat.

  14. Buka

    Byle nie niemieckie lub francuskie wynalazki najlepiej amerykańskie w odwecie za głupia politykę UE wobec Polski poza tym kto wysyła sprzęt Ukrainie ma dodatkowy bonus uważam że Black hawki za mi 8 a w3 sokół za mi 2 żadnych carakali i i takich wynalazkow

    1. Sky

      Który z amerykańskich śmigłowców, dostepny dla nas finansowo ma rampę? Chesz kupowac wszystko za kałużą tylko dlatego,ze nie myslisz racjonalnie a kierujesz sie emocjami. koniec konców i tak zostaniemy z takimi sasiadami jakich mamy , a US mogą mieć na glowie powaznisze sprawy niz serwisowanie naszych smiglowców ( nawet jezeli centrum serwisowe bedzie u nas , a nie w SK czy HU to i tak czesci beda ze stanów).

    2. Jan24

      100/100

    3. Qba

      @Sku - rampę mają H-92 Superhawk i CH-47 Chinook

  15. Herr Flick

    Podejrzewam, że wyprodukowanie jakiejś fajnie wyglądającej maszyny nie byłoby dla polskich konstruktorów większym problemem. Tylko co my, Polacy, mamy więcej (oprócz kadłuba) do zaoferowania w zakresie wyposażenia, uzbrojenia i awioniki w takim zakresie, żeby ów śmigłowiec mieścił się chociaż w przedziale "klasy średniej"?

    1. Qba

      Nawet silników nie mamy

  16. Dudley

    Świdnik. to wielokrotnie udowodnił że Polska to jest tylko baran do golenia, a nie długoletni stabilny partner biznesowy. Ta firma nie ma nic do zaoferowania w zamian za Mi8/17, ani za Mi2 chyba że uruchomi licencyjna produkcję Ch47. Ale znając ta firmę tańsze od oryginałów pozyskanych przez FMS nie będą, również w serwisowaniu. A na AW101 w wersji transportowej to nas nie stać. Nie stać nas też na utrzymywanie floty kilku typów śmigłowców transportowych, Więc należy wybrać tylko 2, lekki za Mi2 3-4t i ciężki kilkanaście ton, ewentualnie dokupić jeśli będzie taka potrzeba więcej s70i. Przy czym Mi8/17 przy pomocy Ukraińców mogą jeszcze długo posłużyć, pozwalając bez ciśnienia przechodzić na nowy typ. A makaroniarze niech sobie plują w brodę, ze nie dopuścili NH90 do przetargu, co byłoby najlepszym rozwiązaniem.

    1. Sky

      Celny komentarz. Mi-8/Mi-17 powinny zostac zmodernizowane przy współpracy z Motor-Sicz i utrzymane w linii - to jedyny dostępny dla nas smiglowiec z rampą. Lekki np.EC145 jeden typ dla wszytkich słuzb od LPR po SG ( wszytki oprócz LPR przystosowane do montażu pylonów itd), tym bardziej,ze jest zintegrowany ze Spike ER2.

    2. Jan24

      Racja

    3. Valdore

      @Dudley to dla twojej wiedzy: NH-90 nie spełniał i nei spełnia do tej pory warunków przetargu wieć nawet jakby NHI Industries go wystawiło wyleciałby szybciej niż AW-149. Mi-8 się rozsypuja ze starości wiec je trzeba zastapić, Mi=17 można zmodernizować

  17. Qba

    Świdnik nie wyprodukował ani jednego śmigłowca w ciągu ostatnich 10 lat.

Reklama